2011-11-04, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankmeister
Har inte följt tråden sen jag kom in på första GMU:n i Januari. Tänkte bara höra om de var nån av er som har några frågor som en snart rutinerad yrkessoldat kan svara på ang. GMU och anställning, tester osv... Vet själv hur det var innan man ryckte in, helt jävla ovetande om vad som väntades

Vad ska man förvänta sig o man rycker in?
2011-11-04, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grovsnusar
Hur ser dina arbetsdagar som soldat ut? Tider osv.

Jävligt varierande. Ena veckan är det ksp-utbildning, andra gruppstrid, sen sprängtjänst och SIB. En "vanlig vecka" (om det nu finns några sånna...) kan se ut som följande:
Måndag 1230-1630: Lucnhmöte, går igenom vad vi ska göra i veckan. Efter det egen fys (springa, gymma) i en 1.5 timmar kanske, därefter fixa för resten av veckan (packa om man ska ut i fält osv...)
Tisdag, 0730-1600: Morgonfys, MMA exempelvis. Ut på skjutbanan om det är en "kasernvecka", tillbaka på kasern och vårda fordon, träna, fixa utrustningen, mm.
Onsdag 0730-1930: Ex. SIB (strid i bebyggelse)
Torsdag 0730: Ex. SIB fram till lunch, däreftefter fys eller nåt annat man måste fixa.
Fredag: Ledig.
2011-11-04, 19:29
Medlem
Citat:
Jävligt varierande. Ena veckan är det ksp-utbildning, andra gruppstrid, sen sprängtjänst och SIB. En "vanlig vecka" (om det nu finns några sånna...) kan se ut som följande:
Måndag 1230-1630: Lucnhmöte, går igenom vad vi ska göra i veckan. Efter det egen fys (springa, gymma) i en 1.5 timmar kanske, därefter fixa för resten av veckan (packa om man ska ut i fält osv...)
Tisdag, 0730-1600: Morgonfys, MMA exempelvis. Ut på skjutbanan om det är en "kasernvecka", tillbaka på kasern och vårda fordon, träna, fixa utrustningen, mm.
Torsdag 0730: Ex. SIB fram till lunch, däreftefter fys eller nåt annat man måste fixa.

Hur är helgerna? Och kan man förvänta sig att åka hem en helg under GMU? Och om man inte kan det, vad har man för val på "fritiden"? Träning, sovplats mm...

Mvh Robin
2011-11-04, 21:03
Medlem
Citat:
Har inte följt tråden sen jag kom in på första GMU:n i Januari. Tänkte bara höra om de var nån av er som har några frågor som en snart rutinerad yrkessoldat kan svara på ang. GMU och anställning, tester osv... Vet själv hur det var innan man ryckte in, helt jävla ovetande om vad som väntades

vilket förband och kompani jobbar du på?
2011-11-04, 22:39
Medlem
Robin, sa du att det var 4 som gick till dag 2 när du antagningsprövade? När jag var där var det nog ca 20
2011-11-04, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anton92
Robin, sa du att det var 4 som gick till dag 2 när du antagningsprövade? När jag var där var det nog ca 20

Ja det sa jag Men kvalitén när jag va där va inte så hög Och eftersom det va det ända jag hade att utgå ifrån så sa jag bara som det var

Lite för många personer som inte kunde sluta snacka flygplan...
2011-11-05, 01:00
Medlem
JonathanFreeloaders avatar
Citat:

härligt, berätta mer!

Hur är befälen?
Vad är det värsta och bästa du vart med om under GMUn?
Maten?? Hur är maten? ärtsoppa med pankisar på torsdagar?
Är det några sköna brudar med?
Händelser?
Vad lärde du dig som du är mest stolt över?
osv
2011-11-05, 01:33
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roblin92
JLite för många personer som inte kunde sluta snacka flygplan...

Tycker du det är konstigt att prata flygplan med andra som tänkt söka till pilot?
2011-11-05, 13:14
Medlem
Citat:

Vill inte verka dryg, Men efter knappt ett år med GMU som bas tycker inte jag att du skall titulera dig ens snart rutinerad.

Men det är ju toppen att du kan berätta om din första tid för att på så sätt hjälpa dina GMU kollegor för att deras tid skall bli mindre förvirrande
2011-11-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Tycker du det är konstigt att prata flygplan med andra som tänkt söka till pilot?

Nej verkligen inte! Men man kan tycka att 20 personer kan vara intresserad att prata om något annat än hur bygget med de nya F35 går och spekulera om yrket under de många timmarna man umgås dom dagarna, blir lite enformigt enligt min smak bara.

Sen att det är klart att folk kommer prata om det eftersom det är huvudsaken man är där men det blev lite i överdrift enligt mig.

Personlig åsikt du behöver inte hålla med

Mvh Robin
2011-11-05, 15:25
Medlem
Mujaheeds avatar
vafaan jag hade ansökt om GMU utbildning, men jag har varken fått höra ja eller nej, är det normalt?!

Dålig stil om dom inte ens kan säga att man inte blivit kallad...........
Är det via mail/brev om man ska få besked?

EDIT:
Jag är dum i huvudet, trodde att antagningen var över den 17oktober, men såg att den började då, så jag får fortsätta hålla tummarna!
Senast redigerad av Mujaheed 2011-11-05 kl. 15:30.
2011-11-05, 15:40
Medlem
Någon som kommit till dag 3 och som vet hur psykologsamtalet är? Gör man några tester under den dagen eller är det bara samtal? Och när fick ni era biljetter till resan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in