2014-03-17, 16:55
Medlem
Valvantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Låter bra med en uppdateringskurs. Kanske är olika beroende på förband. Får väl kolla upp det närmare när jag vet vad jag ska söka. Undviker ju helst GMU om jag kan det, då jag redan muckat tidigare.

Är väldigt intresserad av marinen och yrket sjöman. Ligga och frysa arslet av sig uppe i Norrland har jag redan gjort och vill helst inte genomlida igen. Dessutom är genomsnittslönen högre inom marinen än armén (?) vad jag läst.

Men vad gör egentligen en sjöman? Har jag någon chans på att komma in eller bör jag genomgå GMU för att lära mig? Har ju som sagt bara erfarenhet inom armén.
2014-03-17, 17:08
Medlem
REALINs avatar
Har man gjort värnplikten så finns ingen anledning att göra GMU. Egentligen får du inte ens göra GMU. Du lär dig allt du behöver lära dig på förbandet.

Som sjöman har man ganska varierande uppgifter. Du har dels din befattning på fartyget och sen ska du klara av att vara duglig soldat på fastlandet också. Kolla upp mycket filmer på youtube på svenska Försvarsmaktens och andra för att se hur det ser ut i fartyg när dom jobbar.

Många sitter i ledningscentraler och styr olika datorer. Allt från radar, sonar, radio, artillerisystem mm. Sen har du kockar, mekaniker och liknande. Kockarna brukar vara tillika fartygets bäst utbildade sjukvårdare såvida det inte är ett ganska stort skepp då finns det väll en egen liten grupp för det. Sverige har dock generellt mest relativt små fartyg jämfört med utlandet (pga av att vi byggt dom för att försvara Sverige och inte åka världen runt). Några har uppgifter på däck som att spana med kikare, kunna signalera med lampa mot fartyg (morse), bemanna KSP mm.

På fastlandet ska alla kunna vara skyddsvakter, bedriva strid mm. Men huvuduppgiften är ju alltid att kunna åka till sjöss som är marinens arena.
2014-03-17, 18:37
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Här är dom kommande inriktningarna som går att söka!

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/sv/borja-har/ansokningsperioder/

Tack!

Om man kommer in GMU med inriktning på hemvärnet, går det att söka GSS/T? Är GMU likadant oavsett?
2014-03-17, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Tack!

Om man kommer in GMU med inriktning på hemvärnet, går det att söka GSS/T? Är GMU likadant oavsett?

Officiellt är den lika över allt oavsett befattning i verkligheten skiljer det ganska mycket beroende på utbildande regemente. Du kan söka till gss efter en hv-gmu dock är det inte lika enkelt som att komma in på det man vill först.
2014-03-17, 19:20
Medlem
Valvantos avatar
Citat:
Text

Tack för utförligt svar.

Söka på youtube lät som en bra idé. Ska genast skrida till verket. Men tror du jag har någon chans att komma in helt utan erfarenhet av att vara på sjöss? Därför jag går i tankarna kring GMU på nytt, dels för att refresha minnet och dels för att vara förberedd inför vad som komma skall. Men som sagt, har jag en bra chans att komma in ändå så undviker jag såklart detta.

Var skyddsvakt under min tid i lumpen och är även utbildad väktare därigenom. Om det nu gör någon skillnad.
2014-03-17, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Tack för utförligt svar.

Söka på youtube lät som en bra idé. Ska genast skrida till verket. Men tror du jag har någon chans att komma in helt utan erfarenhet av att vara på sjöss? Därför jag går i tankarna kring GMU på nytt, dels för att refresha minnet och dels för att vara förberedd inför vad som komma skall. Men som sagt, har jag en bra chans att komma in ändå så undviker jag såklart detta.

Var skyddsvakt under min tid i lumpen och är även utbildad väktare därigenom. Om det nu gör någon skillnad.

Du kommer som sagt inte att spendera någon tid till sjöss under gmu utan enkelt lära sig gå stå och bo i tält. Även om det var länge sedan så kommer det tillbaka ganska snabbt och du kommer få lära dig allt du behöver om du tar anställning.
2014-03-17, 20:29
Medlem
Valvantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Du kommer som sagt inte att spendera någon tid till sjöss under gmu utan enkelt lära sig gå stå och bo i tält. Även om det var länge sedan så kommer det tillbaka ganska snabbt och du kommer få lära dig allt du behöver om du tar anställning.

Alright. Då skippar jag GMU och går rakt på sak.
2014-03-18, 06:22
Medlem
Citat:
Här är dom kommande inriktningarna som går att söka!

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/sv/borja-har/ansokningsperioder/

Om man genomför GMU i Boden nu till sommaren, hur funkar det med att söka till ett annat ställe efteråt? Är det något som man bestämmer redan vid mönstring eller under/efter utbildning?
2014-03-18, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oo7an
Om man genomför GMU i Boden nu till sommaren, hur funkar det med att söka till ett annat ställe efteråt? Är det något som man bestämmer redan vid mönstring eller under/efter utbildning?

Då måste du söka en ledig tjänst efter genomförd gmu.
2014-03-18, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Då måste du söka en ledig tjänst efter genomförd gmu.

Okej! Har inget emot Boden, det är bara det att det ligger på andra sidan Sverige och jag vill veta vad det finns för möjligheter efteråt. Ingen omöjlighet då alltså.
2014-03-18, 12:01
Medlem
Erkan22s avatar
Jag bär linser varje dag, rätt starka så jag klarar mig inte utan glasögon/linser. Är det glasögon som är alternativet om man ska genomföra GMU? Känns inte som att det går att använda linser om man ligger ute i fält i några dagar.
2014-03-18, 13:29
Medlem
Tinywalruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oo7an
Okej! Har inget emot Boden, det är bara det att det ligger på andra sidan Sverige och jag vill veta vad det finns för möjligheter efteråt. Ingen omöjlighet då alltså.

Absolut ingen omöjlighet, du får alltså "direktsöka" på Försvarsmaktens hemsida till specifika tjänster. Problemet är att det är många som söker, så se till att du har ett mycket bra CV och Personligt Brev!

Jag själv har direktsökt ett tag om nyligen blivit kallad

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in