2013-01-08, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maktfaktorn
Tja!
Kollat runt lite i tråden och FMs hemsida och har beslutat mig för att jag vill genomgå GMU när jag går ut gymnasiet. Känner att jag vill göra någonting helt annat innan jag börjar på universitetet som jag kanske inte får chans att göra igen senare i livet. Att vara soldat/sjöman är något som lockar mig, särskilt sjöman då farfar var det (en stor förebild), jag tycker om havet samt det verkar ge bättre ersättning. Har t.om. hört upp mot 30k i månaden?

Men det är som sagt inte en karriär jag vill inleda inom militären, utan mest att göra någonting unikt och skrapa ihop ett litet sparkapital (100-200k) under ett år som jag kan använda under universitetstiden.

Är det möjligt? Att göra GMU, bli sjöman i ett år och spara upp mot de summorna? Eller är det bara önsketänk från min sida? Min tanke var då att spara alla pengar jag tjänar under den tiden...

Låt oss säga att du tjänar 200k på ett år. Det är 16 tusen i månaden. Och det är väl kanske rimligt. Sen går ju pengar bort till mat och hyra.
2013-01-08, 21:38
Medlem
Clixzs avatar
Hej!

Jag står med i belastningsregistret för "framkallande av fara för annan".
Det är ett bötesbrott och så som jag förstått det är det inte ett särskilt grovt/allvarligt brott.

Är det något som kan få mig att bli nekad till att göra GMU, eller försämra mina chanser i något avseende eller är det grövre brott och våldsbrott som FM mer ogillar?
2013-01-08, 21:43
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elkving
Någon här som ska göra GMU 1 2013 på Livgardet och mot markstrid?

Japp längtar!
2013-01-08, 22:19
Medlem
HaanTs avatar
Om man man har som mål att köra pansarterrängbil alternativ de nya Patria AMW 360 (efter GMU givetvis) vad ska man inrikta sig på? Markstrid?

Vilka är det som kör dessa fordonen? Markstrid, Logistik eller Ledning?
2013-01-08, 22:52
Medlem
Mayorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaanT
Om man man har som mål att köra pansarterrängbil alternativ de nya Patria AMW 360 (efter GMU givetvis) vad ska man inrikta sig på? Markstrid?

Markstrid - Stridsfordonsförare vet dock inte vilket förband
2013-01-08, 22:57
Medlem
HaanTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayorn

Tack!

Ska nämligen söka GMU på P7 Revingehed nu till omgång 5
2013-01-08, 23:49
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaanT

Sök till pansarförband, sen efter/under GMU får du reda på om förbandet söker förare. Annars går det alltid att söka den befattningen när du är anställd inom FM när vakanser finns.
2013-01-09, 02:32
Medlem
Hejsan! Har en fråga angående militära skyddsvakter.

Som ni säkert vet så ingår en obligatorisk utbildning till militär skyddsvakt i GMU. När man ansöker till GMU kan man dock inte välja skyddsvakt som sin preliminära inriktning. Skyddsvakt finns inte heller under någon av kategorierna över befattningar på Försvarsmaktens hemsida. Min fråga är därför: kan man arbeta heltid som militär skyddsvakt, eller är det bara hemvärnet som sysslar med sånt? Har sökt en massa men inte kunnat hitta denna info någonstans.

Om man inte kan arbeta heltid som militär skyddsvakt, finns då någon annan bevakningstjänst man kan söka? Är högvakt isåfall det närmaste man kan komma?
2013-01-09, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayorn

Pansarterrängbilen (Patria) eller personterrängbilen (Galt) är ju inga stridsfordon utan just panstarterrängfordon. Det räcker att utbilda sig till vanlig förare. Alltså inte "stridsfordonsförare."
2013-01-09, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbopanda
Hejsan! Har en fråga angående militära skyddsvakter.

Som ni säkert vet så ingår en obligatorisk utbildning till militär skyddsvakt i GMU. När man ansöker till GMU kan man dock inte välja skyddsvakt som sin preliminära inriktning. Skyddsvakt finns inte heller under någon av kategorierna över befattningar på Försvarsmaktens hemsida. Min fråga är därför: kan man arbeta heltid som militär skyddsvakt, eller är det bara hemvärnet som sysslar med sånt? Har sökt en massa men inte kunnat hitta denna info någonstans.

Om man inte kan arbeta heltid som militär skyddsvakt, finns då någon annan bevakningstjänst man kan söka? Är högvakt isåfall det närmaste man kan komma?

De olika regementerna har olika system för hur man väljer att vakta garnisonen. Vissa gör det internt och rullar runt på de redan anställda plutonerna. Andra har rena bevakninssoldater anställda för just detta. I större utsträckning, och för att vara säker att ha ett bevakningsjobb nationellt, så kan militärpolisen vara något att titta närmare på. Dessa håller ordning, sköter bevakningsuppgift osv. på regementena. Annars är det IBSS-soldat du vill bli, eller bevakningssoldat. Sådana tjänster kan du hitta på FM:s hemsida under "Jobba här" -> "lediga jobb". Har du gjort GMU:n ska det inte vara några större problem att få ett sådant jobb då de inte brukar vara särskilt efterfrågade, det är rätt skinntorrt att bevaka något militärt här på hemmaplan, det är i princip aldrig det händer något.
2013-01-09, 10:10
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Pansarterrängbilen (Patria) eller personterrängbilen (Galt) är ju inga stridsfordon utan just panstarterrängfordon. Det räcker att utbilda sig till vanlig förare. Alltså inte "stridsfordonsförare."

Korrekt. Finns det ens någon befattning som heter stridsfordonsförare? Finns väll fordonsförare, vagnförare? Möjligen till Stf90 då..
2013-01-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clixz
Hej!

Jag står med i belastningsregistret för "framkallande av fara för annan".
Det är ett bötesbrott och så som jag förstått det är det inte ett särskilt grovt/allvarligt brott.

Är det något som kan få mig att bli nekad till att göra GMU, eller försämra mina chanser i något avseende eller är det grövre brott och våldsbrott som FM mer ogillar?

Tja !
Du kommer få svara på frågan "Har du blivit dömt de senaste 5åren"
Svarar du jag, så kommer de inte att ta in dig (Svara ärligt). För efter fem år ska man inte finnas med i belastningsregistret.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in