Till TS: som alla sagt tidigare - imponerande företagsamhet och driv!
Citat:
Ursprungligen postat av MassRiot
Vill ingen som följt tråden från början sammanfatta hur det gick för TS?
Kort:
TS ville ägna sig åt företagande och låta hans 100 k i sparpengar arbeta istället för att hamna på banken med en taskig ränta. Det riktades in på en kiosk och ts tyckte det lät som en lönsam idé - tog de första stegen (tillstånd, administration av själva kiosken, uppstarten av företaget etc.) under vintern/våren och slog upp portarna lagom till säsong. När säsongen var slut hade mycket och hårt jobb lett fram till att kiosken slagit tidigare försäljningsrekord med råge och det planerades inför nästkommande säsong med att bland annat bygga ut och skaffa ett större utbud. Som alltid är det mycket jobb under första året oavsett hur stor verksamheten är, men ts verkade knyta ihop allt okej. Tyckte mig bara se framtidstänk istället för tvivel från det som skrevs.
Under hösten/vintern/våren ägnades det åt sidoverksamheter som hyrning av en hylla i en lokal butik och uppstartandet av en liten internetbaserad verksamhet (??). Det gjordes upprustningar på kiosken såsom installering av larm och andra förnödenheter.
Fast forward till mitten på säsong två - försäljningen gick bättre än föregående år trots ett uselt väder och försäljningen uppgick till den ”magiska” siffran en kvarts miljon redan under andra året. Inte riktigt säkert på kronologin men någonstans runt den här tiden 05-06 startades det en fruktgrossist-liknande verksamhet (fruktidalarna) med ts far (?) samt en Paintballverksamhet.
3:e året är lite luddigare - ts stiger åt sidan i verksamheten i kiosken, d.v.s låta anställda sköta det dagliga medan han behåller ägandet, och ägnar sig mest åt fruktverksamheten och Paintballen. Den förstnämnda blir involverad i en offentlig upphandel och det som framgår är att verksamheterna växer stadigt.
TS inte lika aktiv utan nu postas mest ”Nu har jag läst hela tråden - tumme upp till ts”-posts, men det framgår att kiosken sålts med en god vinst och ts gått vidare till de andra projekten.
Rätta mina faktafel - skriver endast ur huvudet efter sträckläsning.