2015-08-27, 12:49
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
När man räknar på resultatbudget och kalkyler ska momsen givetvis inte vara med eftersom den inte påverkar resultatet. Räknar man på en balans eller likviditetsbudget ska momsen givetvis vara med eftersom den påverkar likviditetsströmmarna.
Självklart, tack!
Citera
2015-10-23, 15:43
Medlem
Flikar in ett litet tips här för de som vill starta eget och jobba från datorn.

Det finns flera ställen runtom i världen där man lätt kan minska sina levnadskostnader med 50-85% och där skattetrycket är bra mycket lägre än i Sverige.

Ett exempel är Bulgarien där de har en fast skatt på 10% och man kan lätt kan hitta en 100 kvm lägenhet för runt 2,000 kr i månaden. För 10,000 kr i månaden kan man hyra ett hus med 5 sovrum och egen pool.

Jag har själv tagit steget att flytta hit och ångrar mig inte en sekund. Det är så mycket lättare att starta något eget när man knappt har några utgifter och vinsterna inte går till att betala skyhöga skatter.

Bulgarien har ett tak på 20,000 EUR i omsättning per år innan man blir momsskyldig också, vilket underlättar när man är i uppstarten.

Mina fasta utgifter har nu minskat från ca 15,000 kr i månaden till 4,000 kronor i månaden.
Citera
2015-11-11, 22:01
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
När man räknar på resultatbudget och kalkyler ska momsen givetvis inte vara med eftersom den inte påverkar resultatet. Räknar man på en balans eller likviditetsbudget ska momsen givetvis vara med eftersom den påverkar likviditetsströmmarna.

Det beror på vad det är för kalkyl, är det en försäljningskalkyl till tex privatkunder tycker jag att man ska ha med momsen.
Citera
2016-05-22, 16:15
Medlem
dovAkins avatar
Är det någon som har en Tradera Butik här och kan svara på lite frågor?
Citera
2016-06-08, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Udontknow
Innan någon överblickar mitt inlägg, med tanke på att det är min första post (med detta konto), så har jag som jag indikerar; ett annat konto. Känner bara att det inte är så anonymt längre.

Jag antar att man kan få feedback på ens företags-idé(er) i denna tråd? Hoppas jag hamnat rätt i alla fall.
Låt oss gå direkt till idén.

Antagligen så har någon redan funderat på detta, men jag skulle vilja fråga om detta skulle kunna fungera på något sätt:
Bensinmack med månads kostnad för att tanka sin bil. (Vilket summerar en del av det).
Om man skulle sätta sig in i och försöka räkna ut hur mycket en familj med bil gör av i bensinkostnader i snitt, skulle denna idé fungera då? Jag förstår ju att bensinkostnad ökas och sänks konstant, vilket skulle göra denna affärsidé lite "o-stabil" (kanske).
Men säg att en familj gör av med någonstans imellan 4000-5000 kronor i månaden på bensin. Och med min idé så skulle dom bara behöva betala en månadsavgift då på kanske 4000 kronor, så har dom betalat för bensin för den månaden.
Självklart dyker tanken "tänk om dom utnyttjar detta och tankar för mer än 5000 kronor" upp. Jag tror att det finns något sätt att kunna kringgå det med.
Kanske man skulle kunna få uppgifter från varje ansökande om hur mycket bensin dom gör av med per månad (ungefär) och sätta ett fast pris för den specifika familjen att betala per månad?

Man skulle ju annars kunna göra så att om man överskrider tex. 4000 kronor att dom får betala extra för bensinen som går över, fast kanske bara till halva literpriset?

Det finns ju mycket att tänka ut om man skulle försöka fullfölja denna idé. Men jag skulle bara vilja kolla med er (som läser detta) om det skulle kunna fungera på något sätt, eller om det bara är ett fantasitänkande?

Tack för att du har läst (i fall du nu har).

Hmm, vad blir fördelen för de som använder sig av tjänsten? Vad blir fördelen gentemot att bara betala som vanligt?
Citera
2016-06-09, 05:45
Medlem
Lhukinens avatar
Vad är en rimlig specifikation på bransch vid registrering av ett AB när det handlar om professionellt tävlande inom eSport, transport och förvaltning av lag under verksamhetens namn? Lagen kommer bestå av individer som skriver under ett lagligt och överenskommet kontrakt. I utbyte mot deras prestationer så får spelarna kompensation i form av tex. lön, utrustning, transport, kunskap, färdigheter, coaching och dylikt. Vi kommer tex. sälja varor såsom t-shirts m.m med tryck som vi skapat m.m. Inköp av tryckta varor med ev. sponsorloggor osv. Hur skall man tex formulera anställningen? Är det bäst att hyra in spelare och personal, tex. betala för deras tjänster. Faller spelarnas aktivitet (dvs spela) under digitala tjänster?

Finns det någon mer formell förklaring eller duger något som detta?

"Verksamheten XXXXXXX AB skall syssla med professionellt tävlande inom eSport, tävlingar som utförs på datorer eller spelkonsoler. Verksamheten kommer att förvalta lag bestående av individer som under lagliga och rättvisa kontrakt kommer att träna och tävla under verksamhetens namn inom eSport. Individerna som spelar för verksamhetens lag kommer att kompenseras med tex. lön, utrustning, transport, kunskap, färdigheter, coaching och dylikt. Denna kompensationen sker under överenskommelse och kommer att finnas med i kontraktet. Verksamheten kommer att främst bedriva handel av varor och tjänster inom EU men även utanför EU. Tryckta varor, transport av personal och spelare, digitala tjänster samt utbildning anpassat för branschen i form av coaching för spelare."

Har väldigt lite att gå på när jag försökt googla, någon som kan ge feedback? Något som jag kan ha glömt? ESport kan ses ungefär som traditionell sport när det kommer till lagar m.m antar jag.

Kan man annars vara så simpel såsom att skriva: "Verksamheten skall äga och förvalta rättigheter och licenser inom elektronisk sport, dataspel och konsollspel samt därmed förenlig verksamhet. Verksamheten skall dessutom bedriva handel av varor och tjänster."?

Tack så mycket för ev. svar!
Mvh
Senast redigerad av Lhukinen 2016-06-09 kl. 06:04.
Citera
2016-06-09, 07:56
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lhukinen
Vad är en rimlig specifikation på bransch vid registrering av ett AB

När vi startade upp ett HB för sisådär 20+ år sen så beskrev vi verksamheten så luddigt som möjligt för att inte bli låst av den då omvärlden utvecklas/ändras.
Citera
2016-06-09, 08:12
Medlem
Lhukinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
När vi startade upp ett HB för sisådär 20+ år sen så beskrev vi verksamheten så luddigt som möjligt för att inte bli låst av den då omvärlden utvecklas/ändras.
Jag antar att det sistnämnda, minus handel om varor, är luddigt nog isåfall. Tack så mycket!
Senast redigerad av Lhukinen 2016-06-09 kl. 08:24.
Citera
2016-07-28, 10:35
Medlem
Hur lågt överskott kan man ha för att i regel kunna leva på det?

Låt säga att man får in 10.000 inkl. moms per månad och inte har några större utgifter. Som jag har förstått det så kan jag i slutänden stoppa ungefär en tredjedel i egen ficka, efter moms och skatter?

Är det rimligt att knappt kunna betala hyran om man har ett företag med en omsättning på 10.000 i månaden? Eller finns det någon gräns/avdrag jag kan tillämpa ifall jag ligger under en viss summa?
Citera
2016-08-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forth

Låt säga att man får in 10.000 inkl. moms per månad och inte har några större utgifter. Som jag har förstått det så kan jag i slutänden stoppa ungefär en tredjedel i egen ficka, efter moms och skatter?

Är det rimligt att knappt kunna betala hyran om man har ett företag med en omsättning på 10.000 i månaden? Eller finns det någon gräns/avdrag jag kan tillämpa ifall jag ligger under en viss summa?
Välkommen till skatteparadiset Sverige Det är svindyrt med anställda (inkl en själv..)! Något du kan göra är att istället ta ut lönen som vinst om du har ett AB (vet inte om det funkar med EF), då kan du få ut en del av din lön med bra mycket lägre omkostnader (http://www.driva-eget.se/expertsvar/skatt/hur-stor-utdelning-kan-jag-ta-ut)
Citera
2016-08-12, 16:36
Medlem
FreeWorldNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forth

De har rätt så dålig koll, men visst är det rimligt att leva på 10,000kr /månad, dock bör du undvika att ha 4-5 nya BMWs på garageuppfarten. Då är det inte rimligt längre
Citera
2016-08-17, 21:31
Medlem
Går lite i tankarna att starta eget ihop med några kollegor.
Vi jobbar som säljare och tycker inte vi får ut speciellt mycket av vår arbetsgivare utan snarare bara att dom tar en rätt stor del av det vi drar in.

Funderar lite vilka kostnader man har när man drar igång.
När det gäller själva lönekostnaden vad tillkommer där? Arbetsgivaravgift på 31,42% om du är över 25? Om du är under 15, nånting(?) +12 % semesterersättning? något annat som tillkommer typ nån av pensionsavsättning eller så?(Inte tjänstepension?)

Dom kostnaderna jag kommit fram till förutom lön är följande:
Telefon+Abonnemang
Eventuellt någon form av CRM system (Inte livsviktigt då vår uppdragsgivare har ett vi registrerar allt i)
Nån form av företagsmejl samt att ha en enklare hemsida uppe.

Lokal har vi gratis till en start.
Enklare hemsida får vi hjälp med gratis.
Redovisning och dylikt har jag massa vänner som nog kan hjälpa till för en liten slant.

Nåt livsviktigt jag missat? vad borde dom kostnaderna landa på i början?

Tack på förhand! // Rallarkalle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in