2013-01-13, 11:37
Medlem
MassRiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poont
Kör entrepenad tjänst.

Tilldelar 2 personer jobb. fakturerar 255 + moms per gubbe. utbetalar 130kr/h till arbetarna.

ger rätt bra vinst varje månad.

Den kalkylen går ej ihop om du inte fifflar något oerhört.

Fakturerar man kunden 500kr/h per gubbe exklusive material och sedan ger skälig lön till arbetarna, betalar alla skatter, räknar in slitage på verktyg/bil, lite marknadsföring så kan du inte räkna med mer än 20 kr oskattat per gubbe/timme..
Citera
2013-01-14, 20:49
Medlem
poonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassRiot
Den kalkylen går ej ihop om du inte fifflar något oerhört.

Fakturerar man kunden 500kr/h per gubbe exklusive material och sedan ger skälig lön till arbetarna, betalar alla skatter, räknar in slitage på verktyg/bil, lite marknadsföring så kan du inte räkna med mer än 20 kr oskattat per gubbe/timme..

Bilen står det för själva. Marknadsföring använder jag inte av då jag kör på kontakter. Verktyg å diverse saker delar de ut på arbetsplatsen. Enda jag har köpt är arbetskläder.
Deras timlön är 130kr.

130*160 = 20800 * 2
41600 brutto*16% (arbetsgivavgift)
48256 totalt per månad.
eller har jag räknat fel?
Citera
2013-01-14, 21:16
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola007
Nån som har funderat på att sälja egentrycka t-shirts? Skicka mig ett PM isåfall

Jag har sålt tröjor och tjänade en ordentlig hacka på det då jag hittade en bra marknad .
Citera
2013-01-15, 12:14
Medlem
Tjena.

Jag har funderingar på att uppgradera min dator, men student som jag är tryter plånboken. Jag har då funderat lite kring "kreativa" lösningar på mitt problem.

Jag är hyfsat bevandrad inom programmering, och tänker därför att webbdesign skulle vara rätt lätt. Om man gör ett par sidor åt mindre företag så skulle då detta betala uppgraderingen av datorn.

Är detta, enligt er, en hållbar idé? Vad ska jag isf registrera min verksamhet som? Hobbyverksamhet får ju inte gå med vinst, men pengarna är ju tänkta att återinvesteras i verksamheten. Å andra sidan tror jag inte att man får sälja varor/tjänster på detta sätt med en hobbyverksamhet.
Om jag skulle registrera en enskild firma, hur påverkar detta? Antar att jag skulle kunna slippa momsen på grejerna jag köper, men denna får jag väl ändå betala senare isf?

Slutligen, har ni något annat förslag på hur jag skulle kunna täcka upp kostnaderna för datorn på något annat sätt så är jag öppen för förslag. Det handlar inte om några enorma summor, har tänkt göra inköp för 3-8 k.
Citera
2013-01-19, 19:39
Medlem
Yohos avatar
Citat:
Kör entrepenad tjänst.

Tilldelar 2 personer jobb. fakturerar 255 + moms per gubbe. utbetalar 130kr/h till arbetarna.

Citat:
Bilen står det för själva. Marknadsföring använder jag inte av då jag kör på kontakter. Verktyg å diverse saker delar de ut på arbetsplatsen. Enda jag har köpt är arbetskläder.
Deras timlön är 130kr.

130*160 = 20800 * 2
41600 brutto*16% (arbetsgivavgift)
48256 totalt per månad.
eller har jag räknat fel?

Nej det är rätt..
Inga fasta kostnader som ska täckas?

Din uträkning stämmer till viss del ja.
20800 brutto/person.
~24022 alt. 27335:- inklusive sociala.
Detta beroende på ålder på dina knegare

Dvs 105:-/h alt 85kr/h+

EDIT: Före skatt dvs
Citera
2013-01-19, 20:34
Medlem
poonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoho
Nej det är rätt..
Inga fasta kostnader som ska täckas?

Din uträkning stämmer till viss del ja.
20800 brutto/person.
~24022 alt. 27335:- inklusive sociala.
Detta beroende på ålder på dina knegare

Dvs 105:-/h alt 85kr/h+

EDIT: Före skatt dvs

Dom är under 24
Citera
2013-01-20, 12:20
Medlem
Yohos avatar
Citat:
Dom är under 24

Då stämmer din uträkning
Citera
2013-01-21, 21:39
Medlem
poonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoho
Då stämmer din uträkning

Yes, hyfsad vinst va?
Citera
2013-01-22, 23:04
Medlem
MassRiots avatar
Citat:
Yes, hyfsad vinst va?

Fine, du får ihop det. Har du ambitioner att expandera och ta större jobb kan du däremmot glömma den kalkylen när du behöver lokalutrymme, ordentliga arbetare, tjänstebilar, verktyg, juridiska utgifter, julmiddag för hela företaget m.m m.m m.m.

Det är jag som alltid tänker superambitiöst, därför jag ser fullt av hål i din business.
Citera
2013-01-25, 10:48
Medlem
finns det någon som har gått kursen på arbetsförmedlingen som rör starta eget? Vad tyckte ni om den isåfall. Känner att jag vill starta eget men hur börjar man
Citera
2013-02-24, 12:12
Medlem
Joangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cometmain
finns det någon som har gått kursen på arbetsförmedlingen som rör starta eget? Vad tyckte ni om den isåfall. Känner att jag vill starta eget men hur börjar man

Jag håller på att gå kursen. Är hur bra som helst! Är väldigt fokuserad på budget och affärsplanen generellt. Vilket är bra då man måste lämna in en så bra affärsplan som möjligt för att kunna söka starta eget bidrag. Har du gått på introduktionsmötet? Där kan man ju börja i alla fall, sedan är det bara att surfa runt på verksamt.se och låna någon bok på biblioteket så blir man lite mer upplyst om hur det gåt till att starta eget. Men kursen är som sagt väldigt lärorik, men mycket beror det på läraren vi har som är bra. Dessutom ett bra tillfälle att få feedback på sin affaärsidé.
Citera
2013-03-25, 00:39
Medlem
Simaxs avatar
Citat:
Kör entrepenad tjänst.

Mycket tveksamt!

Anledningen är att du i din kalkyl räknar med att ha full fakturering, företaget ständigt i rullning och inga oförutsedda händelser. Utöver det har du inte med beräkningar av vad eventuella revisionskostnader kommer gå på (förutsatt att du inte gör deklaration och löpande bokföring själv?) samt eventuella kostnader i form av reparation, nya inköp ets. Utöver det bör du avsätta en del av företagets vinst till pension.

Låt säga att en av dina anställda ringer och sjukskriver sig en vecka. Vad händer då?
Låt säga att du hamnar i en avtalstvist med en kund. Vad gör du då och hur påverkar det ditt företag?
Om det är lågkonjunktur och dina kunder säger upp eventuella avtal eller att nya kunder är svåra att hitta så att du har 80% av produktion i förhållande till kapaciteten, hur hanterar du ett sådant läge? Du har rimligtvis ett ansvar som arbetsgivare att ändå betala ut 100% av lönen. Om en av dina anställda säger upp sig, hur hanterar du en ny rekrytering såväl ekonomiskt som tidsmässigt i ett bolag på 3 personer?

Det är oftast detta som händer vid en eventuell glädjekalkylering, att man inte tänker på de oförutsedda händelserna, att saker och ting aldrig måste göras om och att man alltid jobbar med full täckning ets.

Oavsett känns 255kr/h väldigt lågt. Ska du jobba mot privatperson eller företag? Jobbar du mot företag och gör ett bra jobb kan du lätt fakturera betydligt mer än 255kr/h. Vad för typ av tjänst rör det sig om?
Senast redigerad av Simax 2013-03-25 kl. 00:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in