2005-07-08, 10:09
Medlem
belowyous avatar
vill vara 100% säker på att jag kan ta tillbaka pengarna utan att skatta på de först, för jag vill inte få en feting till restskatt.
å andra sidan kan man nog göra så, för i spcs står "årets resultat" borträknat det egna kapitalet, och det är årets resultat man skattar på, men för att vara riktigt säker så måste man fråga...
Citera
2005-07-08, 10:30
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
vill vara 100% säker på att jag kan ta tillbaka pengarna utan att skatta på de först, för jag vill inte få en feting till restskatt.
å andra sidan kan man nog göra så, för i spcs står "årets resultat" borträknat det egna kapitalet, och det är årets resultat man skattar på, men för att vara riktigt säker så måste man fråga...

Jag är helt säker! Men jag skulle ändå kolla upp det på skatteverkets hemsida om jag vore du. Där står nog fan allt som behövs för att klara sig i pengarnas värld, de e min favoritsida efter FB.

Å du, ska du ändå köpa en bil eller nått så kan du ju göra det på firman å sen skjuta upp förlusten till nästa år, tex. Finns många möjligheter att få minskad skatt genom...
Citera
2005-07-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferocius
Jag har efter det här årets slut sparat ihop cirka 100.000 på mitt jobb, men jag vill inte ge banken pengarna för en sketen procent i ränta, då har jag de hellre i madrassen. snåla jävla banker. Jag har tänkt så mycket på hur jag ska investera dessa pengar för att få dem att föröka sig. Allt från aktier till att låna ut dem och bli smårik på räntan.

Men nu har jag kommit på en ide. Samhället jag bor i lever på turister, så jag tänkte om jag kunde köpa en liten kiosk, en liten jävel, som man kan be nåt företag köra ut på sommaren och köra iväg på hösten, typ 3x5 meter eller nåt sånt, sälja lite varmkorv, hamburgare, läsk, mjukglass, annan glass och sånt där som svalkar en het sommardag.

Man skulle LÄTT dra in säkert 100.000 en bra sommar på det här, efter kanske ett år så är allt man satsat tillbaka i madrassen och man börjar gå med vinst. beroende på hur mycket man satsat givetvis.

Vad tror ni? är det något som kan funka?

=)

LÅna ut pengar haha, så kan jag spela poker å fördubbla dom*S*
Citera
2005-07-08, 13:07
Medlem
belowyous avatar
poker... jadu...
Citera
2005-07-08, 15:05
Medlem
subcomandantes avatar
Citat:
nej, kör nästan ingenting svart. så lite som möjligt svart.
jag tycker att det är dumt att riskera någonting (skattemässigt) för ynka 200.000, dessutom så ser jag det inte bara som ett sätt att tjäna pengar, utan även att lära mig någonting, så det är inte så viktigt att jag inte blir miljonär...

nej, det är inte ett aktiebolag. jag har lite andra ideer på gång, kanske blir nästa år eller liknande, då kanske jag startar ett ab som heter "förnamn efternamn ab" så kan jag syssla med allt inom aktiebolaget.
det här året var det tänkt som ett jobb, men nu blev jag sjuk så det gick åt helvete. det här året får jag tillbaka alla satsade pengar, då har jag (förhoppningsvis) 100.000 kronor på banken igen, redo att återinvesteras till nästa år kanske, och då får någon annan jobba i kiosken. (tjänar ändå ca 40.000 kronor årligen på att inte göra någonting, samtidigt som jag kan koncentrera mig på mina nya business)
kiosken ska (troligtvis) säljas vidare efter ca 3 år, när jag arbetat bort slask-stämpeln, alla dåliga rykten och helveten, på så sätt kan jag sälja den dyrare än jag köpte den, eller arrendera ut den varje år, eller fortsätta som jag kanske gör nästa år: låter någon annan jobba och jag tjänar pengar utan att göra nånting... finns så många sätt.

ungefär så är det tänkt

Det låter förnuftigt, hur mycket är kiosken värderad till idag? Och hur mycket hoppas du sälja den för?
Citera
2005-07-08, 16:20
Medlem
belowyous avatar
vet inte hur mycket den är värd, 100.000 kanske. har ingen lust att sälja den, men till rätt pris är allt till salu, 250.000 ska jag ha. anledningen till det oskäligt höga priset är att jag inte vill sälja...
är du spekulant...?
Citera
2005-07-08, 16:34
Medlem
subcomandantes avatar
Citat:
vet inte hur mycket den är värd, 100.000 kanske. har ingen lust att sälja den, men till rätt pris är allt till salu, 250.000 ska jag ha. anledningen till det oskäligt höga priset är att jag inte vill sälja...
är du spekulant...?

Om jag vore spekulant så skulle jag nog vilja veta varför du säljer den för 150.000kr över marknadsvärdet
Citera
2005-07-08, 18:52
Medlem
belowyous avatar
säljer den så dyrt för att jag inte vill sälja den... det är så högt att ingen vill köpa. =)

senaste nytt: sålt för 100.118:-, och industrisemestern har inte kommit än!
blir det bra väder och minst lika mycket till försäljning så ska jag kan jag i mitt mentala sinne bjuda alla fb:are på champagne
Citera
2005-07-10, 10:16
Medlem
Citat:
köpte "kuren", "lådan", "holken", "mojjen", "tjorren", "stugan" med platsrättigheterna för 70.000. lade ner ytterligare 30.000 kronor på renovering, maskiner samt hela lagret x2.

slutade på 103.000 kronor för att vara exakt...

affärerna går bra i alla fall. för att jag ska kunna höja omsättningen från 180.000 till 200.000 som det var tänkt så ska det vara en snittkassa på... 1800 kronor eller vad det var , varje dag tills dagen då jag stänger. Nu är det en snittkassa på 2500-3000 kronor om dagen, så det går bra i alla fall!

apropå absolut ingenting. alla jävla invandrare som har en pizzeria kommer och säger hur man ska göra för att köra svart.
"vad du gerr förr en sån härr läsk? du fårr ge minst 7 krronorr styck. fy fan. åk till Lidl. jag var därr igårr dom hade två literr minerrallvatten för två kronorr. det ärr jävvla billigt"

"vett du vadd du ska görra? åk till bårrlängee, det är nått lagger därr, åkk ditt och köpp glass svarrt. fy fan. dett är jävvla billigt." (det är flera mil dit och glassen skulle med 100% säkerhet smälta innan den kommer fram i den djävulska hetta som är nu)

"Hörrdu, du behövver inte körra nåntting vitt i årr, förrsta årrett kann du alltid körra allting svarrt, de kollarr digg intte. jag lovvarr."

vilka affärsmän... jävla trött jag blir på dem. ska säga att jag fått skatteverket på mig i sommar så det blir ett slut på allt jävla daltande. vad de heller inte har räknat med är att om jag köper allt svart så kommer SIA och tar tillbaka fysarna, jag kan glömma att få prylar av dem, Coca Cola kommer och tar läskkylen och då har jag bara en (nästan) tom kiosk...
kan jag ta ut det egna kapitalet som det är tänkt nedan så får jag tillbaka allt jag satsat första året, sen följande år har jag räknat ut att om någon annan jobbar hela tiden och de får lagenlig lön, så får jag ändå 40.000 kronor själv efter skatt, och det för att göra ingenting. det tycker jag är en bra investering..

förresten, en fråga.

jag har satt in 103.000 kronor i eget kapital, vilket blir det ungefärliga resultatet i år, så mycket pengar kommer att vara kvar. Kan jag ta ut dessa pengar direkt ur företaget utan att skatta?
Eftersom det egna kapitalet är företagets skuld till mig, så borde man kunna ta tillbaka pengarna utan att skatta först.

har inte fått något riktigt svar av någon.

Tjena har följt tråden ett tag och roligt att det funkar bra för dig trots att du säljer SIA ...

Jobbar själv på ett glass företag som säljare. Ska investera i ett par glass kiosker till nästa år. Man vet ju hur mycket folk tjänar när dom säljer glass så man blir ju biten av den kapitalistiska myggan själv.

som sagt kul att det går bra för dig. Vill du tjäna ännu mer pengar nästa år så kan du ju alltid byta till ett "TIP TOP" märke på glassen istället.. hehehe
Citera
2005-07-10, 10:41
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glassmannen
Tjena har följt tråden ett tag och roligt att det funkar bra för dig trots att du säljer SIA ...

Jobbar själv på ett glass företag som säljare. Ska investera i ett par glass kiosker till nästa år. Man vet ju hur mycket folk tjänar när dom säljer glass så man blir ju biten av den kapitalistiska myggan själv.

som sagt kul att det går bra för dig. Vill du tjäna ännu mer pengar nästa år så kan du ju alltid byta till ett "TIP TOP" märke på glassen istället.. hehehe

tip top märke? du menar gb? eller är det diplom-is? triumf finns väl inte längre.
sia är ett säkert märke, den är dyrare, men populär.

ska du eller företaget investera i ett par glasskiosken? tänk på att själva företaget inte tjänar stora summor pengar på kiosken om de lånar ut den, det ska vara frysar, kiosken själv, kläder, flaggor, papperskorgar och massor med andra saker som iofs inte kostar så mycket, men det blir en hel del i längden, så första året går nog pengarna direkt från marknadsföringskontot, för det är nog den största nyttan kioskerna gör. på vintern kan man köpa enliters och småpack i butikerna...

vilket företag jobbar du för?
du som säljare, har du några tips som du tror jag kan ha nytta av, oavsett vad?
jag har inga problem med min säljare, utan får allt jag ber om, men annars, någon säljteknik eller vad som helst...

måste ju passa på!
Citera
2005-07-10, 12:37
Medlem
Citat:
tip top märke? du menar gb? eller är det diplom-is? triumf finns väl inte längre.
sia är ett säkert märke, den är dyrare, men populär.

ska du eller företaget investera i ett par glasskiosken? tänk på att själva företaget inte tjänar stora summor pengar på kiosken om de lånar ut den, det ska vara frysar, kiosken själv, kläder, flaggor, papperskorgar och massor med andra saker som iofs inte kostar så mycket, men det blir en hel del i längden, så första året går nog pengarna direkt från marknadsföringskontot, för det är nog den största nyttan kioskerna gör. på vintern kan man köpa enliters och småpack i butikerna...

vilket företag jobbar du för?
du som säljare, har du några tips som du tror jag kan ha nytta av, oavsett vad?
jag har inga problem med min säljare, utan får allt jag ber om, men annars, någon säljteknik eller vad som helst...

måste ju passa på!

Jag jobbar på det först nämda företaget Dvs marknads ledande....

Märket SIA är det inget fel på i sig. Problemet jag ser är att man vill omsätta sina kunder i snabbast möjligaste takt o då alla vet vad GB erbjuder för glassar vet alla vad dom vill ha redan. Jag har flera exempel där företag har bytat till andra märken för att dom fått större rabatt och tjänat mer per glass men sålt mindre ändå för folk inte vetat vad dom ville ha o det i sig bildat en kedje reaktion osv osv...

Nu är jag i och för sig miljö skadad eftersom jag jobbar där jag jobbar..

Jag själv och en annan säljare kommer att köpa upp ett par kiosker.

Då reklam material är gratis dvs även frysar osv osv så är det inga problem men det vet du ju..

Ang tips så kanske du borde köra något erbjudande typ sandwish o kopp kaffe för 15 eller nåt för att skapa ett mer värde för kunden. Det jobbigaste har du redan koll på att städa bort skit stämpeln. Jag tycker det är viktigt att det ska hållas rent o snyggt lockar mer helt klart....

Jag kan GARANTERA dig att om du byter till GB kommer du se att du ökar omsättningen med minst 20%. Även om jag är arbets skadad så stämmer detta finns idag ingen konkurrerande kund som kan mäta sig med GB. GB glass står för ca 70% av pinnglass försäljning i sverige.:evil:

Vad kör du för glass... Pinnar , skopglass, mjukglass?????

Än en gång så försöker jag övertala folk till att köpa GB fan kan jag aldrig sluta jobba...
Citera
2005-07-10, 13:24
Medlem
subcomandantes avatar
Citat:
säljer den så dyrt för att jag inte vill sälja den... det är så högt att ingen vill köpa. =)

senaste nytt: sålt för 100.118:-, och industrisemestern har inte kommit än!
blir det bra väder och minst lika mycket till försäljning så ska jag kan jag i mitt mentala sinne bjuda alla fb:are på champagne

Detta låter lovande! Dags för mig att vänta in den mentala champagneflaskan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in