2005-12-08, 20:45
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
ägaren hyr ut hyllor/ytor till mig. enkelt.

Hmm... Det har jag alldrig stött på... Vad är det för sorts butik? Och hur fick du reda på det?

Hur mycket betalar du för hyllan? Hur blir det med personal och sånt? Jag antar att du inte har någon där, utan betalar till butikens ägare.

Det här var en intressant lösning.
Citera
2005-12-09, 10:48
Medlem
belowyous avatar
smart idé, enkelt, bekvämt. MEN. det är svindyrt att hyra.
hyran för 6kvm är ca 2000 i månaden. hyran för EN hylla är 750 kronor i månaden. men i detta ingår någon som tar betalt för varorna, städning, ljus, värme. men det är allt. man får själv städa i hyllan, fylla på, och man har svårt att synas om hyllorna bredvid är belamrade med skräp.
det finns heller ingen som kan svarar på kundernas frågor om det är något de undrar över.

jag hörde talas om det här av en jobbarkompis till farsan som köpte gamla bildelar och sålde, han tjänade rätt bra på det. man kan säga att det är ungefär som Tradera, fast man hyr en plats till ett fast pris och man sätter prislappar på varorna istället för att man får lägga bud.

idén var tydligen väldigt svårtstartad, det har gått snart 10 år sedan starten, och det är först nu det "fungerar" så det är ingenting som går igång som att trycka på en knapp.

nu är butiken rätt stor. den ligger belägen i en stor industribyggnad utan märkvärdigheter. för mig är det ett perfekt sätt att starta på. jag kan fortfarande gå i skolan samtidigt som jag säljer varor utan att vara "närvarande", behöver inte tänka på personal etc.

ungefär så ligger det till.
Citera
2005-12-09, 13:49
Medlem
Citat:
smart idé, enkelt, bekvämt. MEN. det är svindyrt att hyra.
hyran för 6kvm är ca 2000 i månaden. hyran för EN hylla är 750 kronor i månaden. men i detta ingår någon som tar betalt för varorna, städning, ljus, värme. men det är allt. man får själv städa i hyllan, fylla på, och man har svårt att synas om hyllorna bredvid är belamrade med skräp.
det finns heller ingen som kan svarar på kundernas frågor om det är något de undrar över.

jag hörde talas om det här av en jobbarkompis till farsan som köpte gamla bildelar och sålde, han tjänade rätt bra på det. man kan säga att det är ungefär som Tradera, fast man hyr en plats till ett fast pris och man sätter prislappar på varorna istället för att man får lägga bud.

idén var tydligen väldigt svårtstartad, det har gått snart 10 år sedan starten, och det är först nu det "fungerar" så det är ingenting som går igång som att trycka på en knapp.

nu är butiken rätt stor. den ligger belägen i en stor industribyggnad utan märkvärdigheter. för mig är det ett perfekt sätt att starta på. jag kan fortfarande gå i skolan samtidigt som jag säljer varor utan att vara "närvarande", behöver inte tänka på personal etc.

ungefär så ligger det till.

Så du känner alltså killen som äger affären?
Citera
2005-12-09, 18:20
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Så du känner alltså killen som äger affären?
njae... inte riktigt, men folk jag känner känner ägaren...
Citera
2005-12-09, 18:38
Medlem
Citat:
njae... inte riktigt, men folk jag känner känner ägaren...

Säljer ägaren egna produkter eller hyr han/hon enbart ut plats? Vad är risken för att han/hon säjer upp avtalet med de som har varor som säljer mycket bra och börjar sälja dessa själv istället?
Citera
2005-12-09, 22:04
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Säljer ägaren egna produkter eller hyr han/hon enbart ut plats? Vad är risken för att han/hon säjer upp avtalet med de som har varor som säljer mycket bra och börjar sälja dessa själv istället?

i hyreskontraktet står vad man inte får sälja. stöldgods, livsmedel, djur och såna saker.
ägaren har gett sig själv ensamrätten att sälja läsk, godis etc (livsmedel).

risken är obefintlig att ägaren säger upp ens kontrakt för att själv börja sälja grejorna. de flesta som hyr plats är privatpersoner som säljer privata saker de inte längre vill ha, och det är ingenting man är avundsjuk på precis.

man kan hyra 6 dagar i taget som lägst, sen upp till en egen övre gräns som man själv bestämmer. t.ex. ett år eller så. det är först om man bryter reglerna man kan bli utkickad.

fast jag vet inte hur ägaren kommer att bete sig, eftersom jag är den enda som köper in nya saker från grossist och säljer vidare. vi var dit idag och kollade, bland annat för att hyra en yta, men det var kö ända till i vår på ytor , och ägaren hade kollat in min hylla och sagt att "det ser bra ut". sen hur man ska tolka det är ju en annan sak...
Citera
2006-01-10, 14:27
Medlem
belowyous avatar
så var det dags för återupplivningen av tråden igen.

jag skrev om det tidigare tror jag, att jag hade hyrt hyllor i en butik och säljer grejor. nu har jag hyrt ytterligare 2 hyllor och håller på att utveckla idén ännu mer.

tanken är att jag ska börja sälja prylar på internet på sikt. på internet fungerar det nog inte så bra med lågprisvaror (10 kronors etc), men det finns mycket att välja på vad gäller inköp. är det någon som har något förslag på vad som kan sälja bra på internet?

i alla fall, jag har knäppt lite bilder på saker jag säljer nu, lite av sakerna, och du hittar dem under denna länk:
http://web.telia.com/~u24707322/handel/

hör gärna av dig med åsikter!
Citera
2006-01-10, 14:36
Medlem
Citat:
jag skrev om det tidigare tror jag, att jag hade hyrt hyllor i en butik och säljer grejor. nu har jag hyrt ytterligare 2 hyllor och håller på att utveckla idén ännu mer.

Intressant. Kul att det går bra. Lycka till med din expansion.

Hur fungerar det med svinn/snatterier?

Du räknar hur många saker du lägger dit och hur många som sålts och får betalt av ägaren? Eller räknas det varje gång det säljs i kassan? (dvs vem får "bära" svinnet?)
Citera
2006-01-10, 14:40
Medlem
Vill du avslöja ungefär hur du köper in de där grejerna och vad de kostar i inköp?
Citera
2006-01-10, 14:41
Medlem
belowyous avatar
lite svinn får man räkna med, men det gäller att inte köpa in saker i för små förpackningar. tändare till exempel som säljes styckevis. annars är det bara att räkna hur mycket som fattas på hyllorna, ta antalet gånger försäljningspriset och se om allt stämmer.
Citera
2006-01-10, 18:15
Medlem
Roger Pontares avatar
Vad tjänar du på det du säljer och säljer det bra?
Citera
2006-01-10, 18:38
Medlem
belowyous avatar
gart: har uppdaterat länken nu. så nu står cirkapriser för vad jag köper in det för.

Roger Pontare: jag har inte så mycket saker för tillfället så försäljningen går trögt. Jag räknar inte med att komma igång på allvar förrän tidigast i mitten av sommaren. Troligtvis efter sommaren.

Doftljus går bra. Leksaker ska också tydligen gå bra.
Kom gärna med förslag på populära saker som går att sälja både i butik och på Internet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in