2005-07-10, 13:52
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glassmannen
Jag själv och en annan säljare kommer att köpa upp ett par kiosker.

tänk på att det är mycket jobb och helveten med att skaffa tillstånd för platserna där kioskerna ska stå, samt att du behöver bygglov för just den specifika platsen. Även om kiosken är liten så är det ett undantag i och med att de kommer att stå (?) på en central plats.

Citat:
Ang tips så kanske du borde köra något erbjudande typ sandwish o kopp kaffe för 15 eller nåt för att skapa ett mer värde för kunden.
Jag tänkte göra ett erbjudande, att sälja en kopp kaffe och en mazarin/chokladboll för 10 spänn, eller som du sa, en kopp kaffe och en sandwich för 15:-. Detta blev inte av då jag bara fick skit för ideerna, jag blev sjuk i samma veva och turistsäsongen kom igång så kanske nästa år under maj månad när det ändå inte händer så mycket. jag annonserade ut flaggan-glassen på nationaldagen, det gick jättebra för den!

Citat:
Det jobbigaste har du redan koll på att städa bort skit stämpeln. Jag tycker det är viktigt att det ska hållas rent o snyggt lockar mer helt klart....
jag har med hjälp renoverat kiosken totalt. den var verkligen slabbig när jag tog över den, nu kommer folk och säger "är det en ny kiosk?" "ni har byggt ut ser jag" fast det inte är utbyggt. fasaden förut var i nån fnasig plywood, som nu är utbytt mot riktig väggpanel. mycket snyggare. ta panel om ni när ni ska välja, inte plywood. plywood kanske är fint ett år, men det fnasar sig o jävlas. det ser inte snyggt ut heller.

Citat:
Jag kan GARANTERA dig att om du byter till GB kommer du se att du ökar omsättningen med minst 20%.

20% på kort sikt kanske. alla restauranger/affärer/glassbarer i övrigt säljer GB glass och jag är den enda som säljer SIA. Det är det varumärket jag har tänkt arbeta in ännu mer, som en slags nisch. SIA är lite dyrare med glassen är gjord på äkta svensk grädde, vilket jag betvivlar att GB har i sin. där är det snarare smörfett och gräddsubstanser i. har jag rätt?
många kommer faktiskt och berömmer SIA glassen, och många köper glassen enbart för att det är SIA. Det behövs någon annan glass än Gb för att man ska ha någonting att konkurrera med.

Citat:
GB glass står för ca 70% av pinnglass försäljning i sverige.:evil:
Vad kör du för glass... Pinnar , skopglass, mjukglass?????

70% av pinnglassen betvivlar jag inte. det står gb frysar i varje jourbutik, varje bensinmack. jämför detta med sia som inte alls har samma omfattning av frysar, så jag tycker det är starkt av sia i alla fall.
pinnar och strutar är faktiskt nytt för kiosken. förra ägaren drog dit en pinnfrys för några år sedan, och den säljer jag minst av. mest går naturligtvis skoplassen. den går groteskt bra, och det är inte putte-kulor heller, utan det är riktigt maffiga glasskulor som kunden får. att det blir dyrare skiter jag i. håller som sagt på och arbetar bort den oseriösa slask-stämpeln. jag är billigast av alla på orten och gör störst kulor. jag tjänar nog minst, men det är på lång sikt som jag ska tjäna.

har ingen mjukglass och det kommer heller inte att bli mjukglass. kommunen vägrar ge mig tillstånd för det. det måste finnas rinnande vatten, samt att jag måste bygga ut, och det gör jag inte.

varifrån ska ni få kioskerna? ska ni bygga dem? gör då inte som min kiosk var byggd från början: ett skelett av trä klätt med plywood. gör det riktigt. riktig fasad, innertak. kosta på 10.000 extra, det är det värt. det blir mycket bättre. att vara snål straffar sig i längden. varje vinter tar ni sen och tömmer kioskerna, målar på insidan en gång på våren så att det är fräscht när sommaren kommer. snygga till och håll efter.
eller för att göra saken enkel... sia lånar ut gratis kiosker...
Citera
2005-07-10, 13:53
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subcomandante
Detta låter lovande! Dags för mig att vänta in den menatala champagneflaskan

haha... du måste komma och köpa glass också så att jag når upp i 200.000 :-
det räcker inte med att köpa en mental glass
Citera
2005-07-10, 14:16
Medlem
Citat:
tänk på att det är mycket jobb och helveten med att skaffa tillstånd för platserna där kioskerna ska stå, samt att du behöver bygglov för just den specifika platsen. Även om kiosken är liten så är det ett undantag i och med att de kommer att stå (?) på en central plats.

Tillstånd finns redan. Bygglov behövs inte då kioskerna redan finns.

Citat:
20% på kort sikt kanske. alla restauranger/affärer/glassbarer i övrigt säljer GB glass och jag är den enda som säljer SIA. Det är det varumärket jag har tänkt arbeta in ännu mer, som en slags nisch. SIA är lite dyrare med glassen är gjord på äkta svensk grädde, vilket jag betvivlar att GB har i sin. där är det snarare smörfett och gräddsubstanser i. har jag rätt?
många kommer faktiskt och berömmer SIA glassen, och många köper glassen enbart för att det är SIA. Det behövs någon annan glass än Gb för att man ska ha någonting att konkurrera med.

Konkurans vad fan e det fram med monopol säger jag bara.......... :evil:

Citat:
varifrån ska ni få kioskerna? ska ni bygga dem? gör då inte som min kiosk var byggd från början: ett skelett av trä klätt med plywood. gör det riktigt. riktig fasad, innertak. kosta på 10.000 extra, det är det värt. det blir mycket bättre. att vara snål straffar sig i längden. varje vinter tar ni sen och tömmer kioskerna, målar på insidan en gång på våren så att det är fräscht när sommaren kommer. snygga till och håll efter.
eller för att göra saken enkel... sia lånar ut gratis kiosker...

hehehe precis som jag är du arbets skadad även GB lånar kiosker inte bara SIA. GB har även vagnar som dom lånar ut så man kan stå på mässor och karnevaler och likande.... gööö bra

Citat:
SIA är lite dyrare med glassen är gjord på äkta svensk grädde, vilket jag betvivlar att GB har i sin. där är det snarare smörfett och gräddsubstanser i. har jag rätt?

Antar att det är SIA säljaren som matat dig med uppgifter. :shoot2:

berätta för honom att det är fult att ljuga
Citera
2005-07-10, 15:52
Medlem
belowyous avatar
sia säljaren har inte matat mig med uppgifter, det har jag tagit reda på själv.

du kanske inte behöver bygglov för att bygga kiosken, men du kanske behöver ett bygglov för att uppföra den på ditt lokala torg eller var den ska stå, det behövde jag.
platsen du arrenderar / hyr är en sak. ska det sen stå en korvlåda eller ett marknadsstånd där så är det en sak. ska du ställa dit en kiosk så är det andra bullar, eftersom den kanske ska stå där 4 månader av året (maj-aug).

ring samhällsbyggnadskontoret och fråga.

kioskerna måste även godkännas av en inspektör från miljökontoret, eftersom glass är livsmedel. du måste ha städutrymmen, avställningsytor, en slask med TVÅ hoar, inte en, samt att du måste ha en lokal som är godkänd livsmedelslokal till att diska samt lagra varor i. du får inte ha prylar hemma i garaget eller frysen.

när min kiosk blev inspekterad så trodde farsan att han gjorde en välgärning när han berättade hur noga vi var med att ta hem disken, samt att vi tog vatten hemifrån i dunkar till kiosken...
Citera
2005-07-10, 16:23
Medlem
Fan va gött belowyou, kör så det ryker! Det är ju otroligt bra erfarenheter du gör som småföretagare =) Skinna turisterna
Citera
2005-07-10, 16:56
Medlem
Bodhisattvas avatar
Verkligen kul att följa utvecklingen av din glasskiosk! Man blir trött på att läsa om alla "wannabies" som försöker få oss att tro att de behöver hjälp med sitt Cayman Island konto eller hur man "slipper publicitet som stinkin rich"...

Du verkar ha bra sinne för affärer och börjar i liten skala - jag tror på dig och önskar dig all lycka med dina affärer!

Du får säga till när det är börsintro på gång så man kan handla på sig lite!
Citera
2005-07-10, 17:08
Medlem
belowyous avatar
haha.. börsintro..

har massor med ideer, så vem vet. en dag så kanske du kan köpa aktier...
haha. man vet aldrig.
Citera
2005-07-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
sia säljaren har inte matat mig med uppgifter, det har jag tagit reda på själv.

du kanske inte behöver bygglov för att bygga kiosken, men du kanske behöver ett bygglov för att uppföra den på ditt lokala torg eller var den ska stå, det behövde jag.
platsen du arrenderar / hyr är en sak. ska det sen stå en korvlåda eller ett marknadsstånd där så är det en sak. ska du ställa dit en kiosk så är det andra bullar, eftersom den kanske ska stå där 4 månader av året (maj-aug).

ring samhällsbyggnadskontoret och fråga.

kioskerna måste även godkännas av en inspektör från miljökontoret, eftersom glass är livsmedel. du måste ha städutrymmen, avställningsytor, en slask med TVÅ hoar, inte en, samt att du måste ha en lokal som är godkänd livsmedelslokal till att diska samt lagra varor i. du får inte ha prylar hemma i garaget eller frysen.

när min kiosk blev inspekterad så trodde farsan att han gjorde en välgärning när han berättade hur noga vi var med att ta hem disken, samt att vi tog vatten hemifrån i dunkar till kiosken...

I viket fall som så är det roligt att det går bra för dig . Som andra har sagt insperande läsning...

Till nästa år kanske vi kan jämföra försäljning på våra kiosker
Citera
2005-07-10, 20:21
Medlem
belowyous avatar
var ska dina kiosker stå? hur många ska du ha? vad ska du sälja för glass? vad ska du sälja mer än glass?

ja, vi får väl se nästa år, du kommer antagligen omsätta mer än mig, men å andra sidan så har du fler kiosker också, så det går nog inte att jämföra. sen läget spelar stor roll också, men det är ju kul!
Citera
2005-07-10, 21:34
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Vad ska man säga? Ni kan ju läsa från början till slut, från affärsidé till företagsstart...

DET BLEV AV!!!

Underbart! Stort grattis!

Kör hårt med blåbären också! Du tänker helt rätt (använder kontakter och ser till att använda alla outnyttjade resurser).

Finns många framgångsrika affärsmän som börjat i oerhört liten skala och slutat med ett imperium. Håller tummarna för att du så småningom blir en av dem. Men skynda långsamt.
Citera
2005-07-10, 22:04
Medlem
Citat:
var ska dina kiosker stå? hur många ska du ha? vad ska du sälja för glass? vad ska du sälja mer än glass?

ja, vi får väl se nästa år, du kommer antagligen omsätta mer än mig, men å andra sidan så har du fler kiosker också, så det går nog inte att jämföra. sen läget spelar stor roll också, men det är ju kul!

Där e 2 stycken på g. en kommer ligga i en hamn som är rätt så känd. Nyrenoverad som säljer allt inom glass. Mackor dricka kaffe. även en extremt begränsad livs sortiment till små båtarna som lägger till. kommer omsätta ca 350 000 inom glass. totalt ca 700 000 en bra sommar. Denna kiosk är mer ett mini cafe.

Den 2 kommer ligga i en storstad vid ett känt bad ställe där i dags läget inte finns något pga av badstället i sig är rätt nytt och ganska oväntat. där har vi ju kommunen som strular som vanligt jobbar med ansökningar osv där kommer en flytt bar kiosk att stå som försvinner lågsäsong exakt som din. kiosken som är flyttbar är redan färdig byggd och godkänd av miljö förvalningen vilket är skönt.

Visst är det kul och extra kul är det när det går bra... hade du nån bra dags kassa idag. bor i söder och här har vi haft ca 25-30 grader hela helgen kan ju hoppas du också haft det.

hmmm måste vara solen som gör en tokig..

Tycker du gör helt rätt i att utnyttja dina resurser på bästa möjliga vis även under låg säsong ang bären..
Citera
2005-07-10, 22:09
Medlem
subcomandantes avatar
Det verkar som vi nästa år på Flashback får ha en tävling om vem som är den mest framgångsrika glassförsäljaren. Måste säga att jag blir lite sugen på att ställa upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in