Citat:
Ursprungligen postat av Glassmannen
Jag själv och en annan säljare kommer att köpa upp ett par kiosker.
tänk på att det är mycket jobb och helveten med att skaffa tillstånd för platserna där kioskerna ska stå, samt att du behöver bygglov för just den specifika platsen. Även om kiosken är liten så är det ett undantag i och med att de kommer att stå (?) på en central plats.
Citat:
Jag tänkte göra ett erbjudande, att sälja en kopp kaffe och en mazarin/chokladboll för 10 spänn, eller som du sa, en kopp kaffe och en sandwich för 15:-. Detta blev inte av då jag bara fick skit för ideerna, jag blev sjuk i samma veva och turistsäsongen kom igång så kanske nästa år under maj månad när det ändå inte händer så mycket. jag annonserade ut flaggan-glassen på nationaldagen, det gick jättebra för den!
Ang tips så kanske du borde köra något erbjudande typ sandwish o kopp kaffe för 15 eller nåt för att skapa ett mer värde för kunden.
Citat:
jag har med hjälp renoverat kiosken totalt. den var verkligen slabbig när jag tog över den, nu kommer folk och säger "är det en ny kiosk?" "ni har byggt ut ser jag" fast det inte är utbyggt. fasaden förut var i nån fnasig plywood, som nu är utbytt mot riktig väggpanel. mycket snyggare. ta panel om ni när ni ska välja, inte plywood. plywood kanske är fint ett år, men det fnasar sig o jävlas. det ser inte snyggt ut heller.
Det jobbigaste har du redan koll på att städa bort skit stämpeln. Jag tycker det är viktigt att det ska hållas rent o snyggt lockar mer helt klart....
Citat:
Jag kan GARANTERA
dig att om du byter till GB kommer du se att du ökar omsättningen med minst 20%.
dig att om du byter till GB kommer du se att du ökar omsättningen med minst 20%.
20% på kort sikt kanske. alla restauranger/affärer/glassbarer i övrigt säljer GB glass och jag är den enda som säljer SIA. Det är det varumärket jag har tänkt arbeta in ännu mer, som en slags nisch. SIA är lite dyrare med glassen är gjord på äkta svensk grädde, vilket jag betvivlar att GB har i sin. där är det snarare smörfett och gräddsubstanser i. har jag rätt?
många kommer faktiskt och berömmer SIA glassen, och många köper glassen enbart för att det är SIA. Det behövs någon annan glass än Gb för att man ska ha någonting att konkurrera med.
Citat:
GB glass står för ca 70% av pinnglass försäljning i sverige.:evil:
Vad kör du för glass... Pinnar , skopglass, mjukglass?????
Vad kör du för glass... Pinnar , skopglass, mjukglass?????
70% av pinnglassen betvivlar jag inte. det står gb frysar i varje jourbutik, varje bensinmack. jämför detta med sia som inte alls har samma omfattning av frysar, så jag tycker det är starkt av sia i alla fall.
pinnar och strutar är faktiskt nytt för kiosken. förra ägaren drog dit en pinnfrys för några år sedan, och den säljer jag minst av. mest går naturligtvis skoplassen. den går groteskt bra, och det är inte putte-kulor heller, utan det är riktigt maffiga glasskulor som kunden får. att det blir dyrare skiter jag i. håller som sagt på och arbetar bort den oseriösa slask-stämpeln. jag är billigast av alla på orten och gör störst kulor. jag tjänar nog minst, men det är på lång sikt som jag ska tjäna.
har ingen mjukglass och det kommer heller inte att bli mjukglass. kommunen vägrar ge mig tillstånd för det. det måste finnas rinnande vatten, samt att jag måste bygga ut, och det gör jag inte.
varifrån ska ni få kioskerna? ska ni bygga dem? gör då inte som min kiosk var byggd från början: ett skelett av trä klätt med plywood. gör det riktigt. riktig fasad, innertak. kosta på 10.000 extra, det är det värt. det blir mycket bättre. att vara snål straffar sig i längden. varje vinter tar ni sen och tömmer kioskerna, målar på insidan en gång på våren så att det är fräscht när sommaren kommer. snygga till och håll efter.
eller för att göra saken enkel... sia lånar ut gratis kiosker...