2005-07-06, 14:08
Medlem
Dennos avatar
Kul att det verkar fungera!
Inspirerande tråd helt klart.
Citera
2005-07-06, 17:27
Medlem
belowyous avatar
nu är det sommar och man borde gräva guld tycker man. men icke...
det är så pass varmt att alla turister är nere på stranden hela dagarna, det kommer en sväng mot 17 tiden så är det slut sen...
men men... man ska inte klaga, det kunde ju regna också.
Citera
2005-07-06, 17:43
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
nu är det sommar och man borde gräva guld tycker man. men icke...
det är så pass varmt att alla turister är nere på stranden hela dagarna, det kommer en sväng mot 17 tiden så är det slut sen...
men men... man ska inte klaga, det kunde ju regna också.

Du skulle inte kunna erbjuda en liten tjeja jobb 2 timmar på eftermiddagen på fina dagar, så kan det säljas glass på stranden. Om det inte är för långt så kan man ju dra en vagn med en kylbox.

Frysklampar i frysen i kiosken, och sen ladda en kylbox med frysklampar och Magnum. Byta isen och glassen efter en timma när klamparna inte håller längre.

Om nu inte juridiken sätter käppar i hjulen...
Citera
2005-07-06, 21:57
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Du skulle inte kunna erbjuda en liten tjeja jobb 2 timmar på eftermiddagen på fina dagar, så kan det säljas glass på stranden. Om det inte är för långt så kan man ju dra en vagn med en kylbox.

Frysklampar i frysen i kiosken, och sen ladda en kylbox med frysklampar och Magnum. Byta isen och glassen efter en timma när klamparna inte håller längre.

Om nu inte juridiken sätter käppar i hjulen...

bra ide. men...
stranden ligger på en camping en halvmil bort.
campingen som äger stranden är kommunalägd.
de vill ha ersättning.
dessutom så säljer de redan glass där. konkurrentglass dessutom. (konkurrerande märke)

det är en bra ide, det är fler som har påpekat det, att man skulle ha en liten vagn på hjul som kyls genom nåt. finns ju såna mobila vagnar...

well well...
Citera
2005-07-07, 19:58
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Vad köpte du kjorren för? Va de 70?

Hur går de nu då när det e så bra väder, blir de inge klirr i kassan?
Citera
2005-07-07, 22:12
Medlem
belowyous avatar
köpte "kuren", "lådan", "holken", "mojjen", "tjorren", "stugan" med platsrättigheterna för 70.000. lade ner ytterligare 30.000 kronor på renovering, maskiner samt hela lagret x2.

slutade på 103.000 kronor för att vara exakt...

affärerna går bra i alla fall. för att jag ska kunna höja omsättningen från 180.000 till 200.000 som det var tänkt så ska det vara en snittkassa på... 1800 kronor eller vad det var , varje dag tills dagen då jag stänger. Nu är det en snittkassa på 2500-3000 kronor om dagen, så det går bra i alla fall!

apropå absolut ingenting. alla jävla invandrare som har en pizzeria kommer och säger hur man ska göra för att köra svart.
"vad du gerr förr en sån härr läsk? du fårr ge minst 7 krronorr styck. fy fan. åk till Lidl. jag var därr igårr dom hade två literr minerrallvatten för två kronorr. det ärr jävvla billigt"

"vett du vadd du ska görra? åk till bårrlängee, det är nått lagger därr, åkk ditt och köpp glass svarrt. fy fan. dett är jävvla billigt." (det är flera mil dit och glassen skulle med 100% säkerhet smälta innan den kommer fram i den djävulska hetta som är nu)

"Hörrdu, du behövver inte körra nåntting vitt i årr, förrsta årrett kann du alltid körra allting svarrt, de kollarr digg intte. jag lovvarr."

vilka affärsmän... jävla trött jag blir på dem. ska säga att jag fått skatteverket på mig i sommar så det blir ett slut på allt jävla daltande. vad de heller inte har räknat med är att om jag köper allt svart så kommer SIA och tar tillbaka fysarna, jag kan glömma att få prylar av dem, Coca Cola kommer och tar läskkylen och då har jag bara en (nästan) tom kiosk...
kan jag ta ut det egna kapitalet som det är tänkt nedan så får jag tillbaka allt jag satsat första året, sen följande år har jag räknat ut att om någon annan jobbar hela tiden och de får lagenlig lön, så får jag ändå 40.000 kronor själv efter skatt, och det för att göra ingenting. det tycker jag är en bra investering..

förresten, en fråga.

jag har satt in 103.000 kronor i eget kapital, vilket blir det ungefärliga resultatet i år, så mycket pengar kommer att vara kvar. Kan jag ta ut dessa pengar direkt ur företaget utan att skatta?
Eftersom det egna kapitalet är företagets skuld till mig, så borde man kunna ta tillbaka pengarna utan att skatta först.

har inte fått något riktigt svar av någon.
Citera
2005-07-07, 22:25
Medlem
har läst hela tråden men kommer inte ihåg, kör du allting svart? Du kan nutan problem säkna kassan med 40-50% och ta det svart, se till att matcha inköpen och försäljningen bara!

100% lagenlig anställd i en glasskiosk? Låt henne jobba ...60-70% lagligt, spara några tusenlappar!

// peakk
Citera
2005-07-07, 22:55
Medlem
subcomandantes avatar
Citat:
köpte "kuren", "lådan", "holken", "mojjen", "tjorren", "stugan" med platsrättigheterna för 70.000. lade ner ytterligare 30.000 kronor på renovering, maskiner samt hela lagret x2.

slutade på 103.000 kronor för att vara exakt...

affärerna går bra i alla fall. för att jag ska kunna höja omsättningen från 180.000 till 200.000 som det var tänkt så ska det vara en snittkassa på... 1800 kronor eller vad det var , varje dag tills dagen då jag stänger. Nu är det en snittkassa på 2500-3000 kronor om dagen, så det går bra i alla fall!

apropå absolut ingenting. alla jävla invandrare som har en pizzeria kommer och säger hur man ska göra för att köra svart.
"vad du gerr förr en sån härr läsk? du fårr ge minst 7 krronorr styck. fy fan. åk till Lidl. jag var därr igårr dom hade två literr minerrallvatten för två kronorr. det ärr jävvla billigt"

"vett du vadd du ska görra? åk till bårrlängee, det är nått lagger därr, åkk ditt och köpp glass svarrt. fy fan. dett är jävvla billigt." (det är flera mil dit och glassen skulle med 100% säkerhet smälta innan den kommer fram i den djävulska hetta som är nu)

"Hörrdu, du behövver inte körra nåntting vitt i årr, förrsta årrett kann du alltid körra allting svarrt, de kollarr digg intte. jag lovvarr."

vilka affärsmän... jävla trött jag blir på dem. ska säga att jag fått skatteverket på mig i sommar så det blir ett slut på allt jävla daltande. vad de heller inte har räknat med är att om jag köper allt svart så kommer SIA och tar tillbaka fysarna, jag kan glömma att få prylar av dem, Coca Cola kommer och tar läskkylen och då har jag bara en (nästan) tom kiosk...
kan jag ta ut det egna kapitalet som det är tänkt nedan så får jag tillbaka allt jag satsat första året, sen följande år har jag räknat ut att om någon annan jobbar hela tiden och de får lagenlig lön, så får jag ändå 40.000 kronor själv efter skatt, och det för att göra ingenting. det tycker jag är en bra investering..

förresten, en fråga.

jag har satt in 103.000 kronor i eget kapital, vilket blir det ungefärliga resultatet i år, så mycket pengar kommer att vara kvar. Kan jag ta ut dessa pengar direkt ur företaget utan att skatta?
Eftersom det egna kapitalet är företagets skuld till mig, så borde man kunna ta tillbaka pengarna utan att skatta först.

Grymt roligt att det går bra för dig, hoppas nu att vi får underbart glassväder i sommar! En fråga dock, ursäkta om du besvarat den tidigare (läst igenom tråden, men bara snabbt, så jag har inte uppfattat varenda post), Har du ett aktiebolag? Och har du tänkt dig att detta ska vara ett "jobb" som du gör varenda sommar eller tänker du sälja kiosken med mera?
Citera
2005-07-08, 01:40
Medlem
belowyous avatar
nej, kör nästan ingenting svart. så lite som möjligt svart.
jag tycker att det är dumt att riskera någonting (skattemässigt) för ynka 200.000, dessutom så ser jag det inte bara som ett sätt att tjäna pengar, utan även att lära mig någonting, så det är inte så viktigt att jag inte blir miljonär...

nej, det är inte ett aktiebolag. jag har lite andra ideer på gång, kanske blir nästa år eller liknande, då kanske jag startar ett ab som heter "förnamn efternamn ab" så kan jag syssla med allt inom aktiebolaget.
det här året var det tänkt som ett jobb, men nu blev jag sjuk så det gick åt helvete. det här året får jag tillbaka alla satsade pengar, då har jag (förhoppningsvis) 100.000 kronor på banken igen, redo att återinvesteras till nästa år kanske, och då får någon annan jobba i kiosken. (tjänar ändå ca 40.000 kronor årligen på att inte göra någonting, samtidigt som jag kan koncentrera mig på mina nya business)
kiosken ska (troligtvis) säljas vidare efter ca 3 år, när jag arbetat bort slask-stämpeln, alla dåliga rykten och helveten, på så sätt kan jag sälja den dyrare än jag köpte den, eller arrendera ut den varje år, eller fortsätta som jag kanske gör nästa år: låter någon annan jobba och jag tjänar pengar utan att göra nånting... finns så många sätt.

ungefär så är det tänkt
Citera
2005-07-08, 03:52
Medlem
Citat:
förresten, en fråga.

Har du frågat Skatteverket?
Dom bör kunna svara på den frågan.

Vad jag vet (efter 2 starta eget-kurser) så kan man ta ut allt man har satt in utan att skatta.

Se bara till så du skriver in pengarna i företagets bokföring, annars kan det bli problem om Skatteverket gör en revision.
Citera
2005-07-08, 09:56
Medlem
belowyous avatar
haha... det är klart att allt ska bokföras.
har inte ringt skatteverket än, tänkte höra mig för lite först.
Citera
2005-07-08, 10:02
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:

har inte fått något riktigt svar av någon

Eftersom du förmodligen kör enskild firma så e det bara plocka ut pengarna, då din F-skatt kör med din vanliga skatt, löneskatt. Eftersom du invensterat 103000kr så har du gjort en förlust på det. Inte förs du tjänar mer än dem pengarna så behöver du skatta. Men kolla upp skattemässiga fördelar och låt firman ta ett lån av dig själv med en normal ränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in