2014-12-26, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaghillan
Hur gör man för att släta ut/veckla ut en tillplattad aluminiumburk?

Om den ens går att räta ut till pantbart skick beror helt och hållet på hur tillplattad burken är och vilken typ av pantautomat det är fråga om men man måste ha speciella verktyg till det. Är burken totalt tillplattad så är oftast enda möjligheten att klippa ut streckkoden med en plåtsax och limma på den på en importburk.Timpenningen för det arbetet är dock minst sagt uruselt och det blir dessutom en ren förlustaffär om man skulle råka skära sig på de vassa kanterna och tvingas uppsöka en vårdcentral.
Senast redigerad av BallaRune 2014-12-26 kl. 00:11.
Citera
2014-12-26, 00:23
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Om den ens går att räta ut till pantbart skick beror helt och hållet på hur tillplattad burken är och vilken typ av pantautomat det är fråga om men man måste ha speciella verktyg till det. Är burken totalt tillplattad så är oftast enda möjligheten att klippa ut streckkoden med en plåtsax och limma på den på en importburk.Timpenningen för det arbetet är dock minst sagt uruselt och det blir dessutom en ren förlustaffär om man skulle råka skära sig på de vassa kanterna och tvingas uppsöka en vårdcentral.

BallaRune har nog helt rätt i att det blir mycket slit för lite ull. Det är nog bättre att skicka de platta burkarna i behållaren för metallåtervinning så gör man alltid naturen en tjänst åtminstone. På den tiden jag själv samlade burkar för att dryga ut veckopengen, någon gång under förra seklets sista decennier, minns jag att det fanns en "magisk" gräns för hur pass tillplattade burkarna kunde vara för att det skulle gå att rädda dem. Jag brukade ta en rejäl skruvmejsel (för plattskruv) och kränga ut burkarna via mynningshålet. Man fick vara försiktig så att man inte tog i för hårt och orsakade en reva i burken. Det brukade gå lättare om man fyllde burken med vatten först, så gör vattnet en del av det utträngande jobbet. I dag är dock maskinerna mer kräsna och ratar de burkar som inte har rätt profil. Streckkoden får inte heller vara skadad. Det går att göra vetenskap av det mesta.
Citera
2015-02-20, 15:43
Medlem
Vart pantar man en hel back full med glasflaskor?

Min lokala ICA-butik verkar inte ta emot backar.

Tar dom emot på systembolaget?
Eller vart ska jag gå?
Citera
2015-02-20, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 191213
Vart pantar man en hel back full med glasflaskor?

Min lokala ICA-butik verkar inte ta emot backar.

Tar dom emot på systembolaget?
Eller vart ska jag gå?

Alla som säljer glasflaskor. Verkar konstigt att inte din ica tar dom. Har du frågat? Även om de inte har en flaskautomat så kan dom ta dom.
Citera
2015-03-24, 21:47
Medlem
wtfhappends avatar
Hur fungera det, Om man pantar en aluminiumburk, krossas den direkt på plats eller skickat dom vidare till nått större ställe som krossa dom.
Citera
2015-03-25, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wtfhappend
Hur fungera det, Om man pantar en aluminiumburk, krossas den direkt på plats eller skickat dom vidare till nått större ställe som krossa dom.

Hur menar du? Hur burkarna demoleras beror ju på automaten.
Citera
2015-03-25, 08:39
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Burkarna pressas ihop direkt i automaten och hamnar i en låda under automaten.
Citera
2015-03-25, 08:53
Medlem
Citat:
Om man pantar en aluminiumburk, krossas den direkt på plats eller skickat dom vidare till nått större ställe som krossa dom.

Varför är det intressant att veta om burkarna krossas? Kan du komma åt pantlådorna, restaurera upp burkarna och panta dom igen?
Senast redigerad av BallaRune 2015-03-25 kl. 08:57.
Citera
2015-03-25, 17:45
Medlem
wtfhappends avatar
Tänkte om man leker med tanken att man klistra på streckkod som ger pant på utländska burkar, om dom krossas direkt som ni säger lär man kunna hålla på ett bra tag innan man blir upptäckt.
Citera
2015-03-25, 20:03
Medlem
Citat:
Tänkte om man leker med tanken att man klistra på streckkod som ger pant på utländska burkar, om dom krossas direkt som ni säger lär man kunna hålla på ett bra tag innan man blir upptäckt.

Det är på en del äldre apparater som burkarna krossas. På de nyare plattas de bara till, så det syns direkt, i synnerhet om de hamnar överst.
Citera
2015-07-24, 14:58
Medlem
Har massa ölflaskor (singha, Heineken, Corona osv) efter jag vart i Tyskland har samt massa tomma röda pantbackar. Tror ni det går att få pant för dom utländska flaskorna på det sättet?
Citera
2015-07-25, 18:27
Medlem
shape.the.futures avatar
När jag körde lastbil hämtade jag ibland kartongerna från pantautomater och ja, jag har ju rätt så lätt till kväljningar för dofter och så, men lukten av en pantkartong ligger fan högt upp på listan över vidrigaste någonsin. Mmm, speciellt på sommaren och när man körde med avstängt kylaggregat. Tjugo såna där kartonger i ett instängt utrymme, vänder i magen på mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in