2015-08-21, 17:04
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Finns det något företag som hämtar tomflaskor?
Jag har flera stora sopsäckar med tomflaskor och jag är trött på att åka och slänga skiten.
Alternativt så får jag väl gå till någon tiggare att säga att det finns massa tomflaskor som du kan få, bara du hämtar dom.
Nej, jag tänker inte ge dom till tiggarna.
Ska jag kånka ut typ 5 stora fullproppade sopsäckar, lasta in i bilen och sen ge någon så kan jag väl för fan lika gärna åka och panta skiten själv.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2015-08-21 kl. 17:13.
Citera
2015-08-21, 18:35
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
.

Dessa kanske?

http://www.pantamera.nu/sv/var-kan-jag-pantaåtervinna
Citera
2015-08-21, 20:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Jag har flera stora sopsäckar med tomflaskor och jag är trött på att åka och slänga skiten.
Alternativt så får jag väl gå till någon tiggare att säga att det finns massa tomflaskor som du kan få, bara du hämtar dom.
Nej, jag tänker inte ge dom till tiggarna.
Ska jag kånka ut typ 5 stora fullproppade sopsäckar, lasta in i bilen och sen ge någon så kan jag väl för fan lika gärna åka och panta skiten själv.

Har du inga barn i området?
Citera
2015-09-20, 17:39
Medlem
Tips på ställen som har mycket pant som är villiga att skänka? Vi tävlar i att samla in mest burkar och pengarna ska gå till välgörenhet. Vi har mest gått till restauranger.
Men har inte kontor en massa Ramlösa och sånt, mer ställen man inte tänker på?
Citera
2016-01-29, 09:15
Medlem
Någon som vet något om butikernas skyldigheter att ta emot burkar? Jag har ibland inte fått pant ifrån flaskan eller burken trots att det varit pant symboler på. Då har jag gått till förbutiken och dom har tagit emot dom och slagit in det manuellt.
MEN också blivit nekad och då dom sagt att det är meningen att maskinen ska ta emot den och jag har fått pantat den på annat ställe. MEN om dom har skyldighet att ta emot burkar/flaskor så borde dom ju ta emot platta eller sådana som verkligen inte går att panta för att den enda läggs i pante lådan på ett eller annat sätt. Någon som förstår vad jag menar?
Citera
2016-02-01, 22:04
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndlessLove
Någon som vet något om butikernas skyldigheter att ta emot burkar? Jag har ibland inte fått pant ifrån flaskan eller burken trots att det varit pant symboler på. Då har jag gått till förbutiken och dom har tagit emot dom och slagit in det manuellt.
MEN också blivit nekad och då dom sagt att det är meningen att maskinen ska ta emot den och jag har fått pantat den på annat ställe. MEN om dom har skyldighet att ta emot burkar/flaskor så borde dom ju ta emot platta eller sådana som verkligen inte går att panta för att den enda läggs i pante lådan på ett eller annat sätt. Någon som förstår vad jag menar?

Det är streckkoden som styr om burken går att panta eller ej, dvs om svensk pant erlagts i samband med inköpet av den produkten. Om burkar med exakt samma streckkoder fungerar i en maskin men inte i en annan bör det bero på tillfälliga problem eller att just den burkens kod var smutsig, skadad eller svårläst. Dessa burkar bör du få lämna in manuellt om butiken är serviceinriktad, frågan är vad de i sin tur gör med den, då alla burkar bör hanteras tillplattade i de stora säckarna som pantautomaterna levererar och maskinerna räknar automatiskt ut totalsumman för alla olika fraktioner. Man kan tycka att platta burkar också borde gå att panta så länge de har en streckkod som talar om att pant har erlagts. Jag tror det bara är en praktisk fråga att det inte går. Automaterna kräver hela, rena och fina burkar för att säkert kunna detektera och hantera dem. Detta rimmar dock falskt med att Returpack vill att vi ska städa upp i naturen och panta mera.
Citera
2016-02-06, 17:27
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupongfritt
Det är streckkoden som styr om burken går att panta eller ej, dvs om svensk pant erlagts i samband med inköpet av den produkten. Om burkar med exakt samma streckkoder fungerar i en maskin men inte i en annan bör det bero på tillfälliga problem eller att just den burkens kod var smutsig, skadad eller svårläst. Dessa burkar bör du få lämna in manuellt om butiken är serviceinriktad, frågan är vad de i sin tur gör med den, då alla burkar bör hanteras tillplattade i de stora säckarna som pantautomaterna levererar och maskinerna räknar automatiskt ut totalsumman för alla olika fraktioner. Man kan tycka att platta burkar också borde gå att panta så länge de har en streckkod som talar om att pant har erlagts. Jag tror det bara är en praktisk fråga att det inte går. Automaterna kräver hela, rena och fina burkar för att säkert kunna detektera och hantera dem. Detta rimmar dock falskt med att Returpack vill att vi ska städa upp i naturen och panta mera.
Många nyare maskiner väger även burken.
Ta t.ex. Guinees 50 CL, du betalar pant hos bolaget, men den går inte att panta. Såvidare att du inte klipper upp burken, och tar ut "kulan".
Citera
2016-02-27, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ranel
Tips på ställen som har mycket pant som är villiga att skänka? Vi tävlar i att samla in mest burkar och pengarna ska gå till välgörenhet. Vi har mest gått till restauranger.
Men har inte kontor en massa Ramlösa och sånt, mer ställen man inte tänker på?

Kanske någon idrottshall/sporthall/arena i stan?
Citera
2016-02-27, 13:10
Medlem
Det här finns tyvärr bara i en del av landet, men smart grej iaf! De hämtar din pant och sedan får du utbetalat pengar på kontot för panten. "Varför stå i butik och panta! Har det blivit många pantsäckar och ni har inte lust att ställa er i kön vid butikens pantmaskin!" skriver de.

http://www.panteriet.se/

Kanske smart att starta en sådan här firma för er som vill leva på pant, istället för att gå runt och samla burkar typ i sopkorgar etc, det verkar finnas någon slags hanteringsavgift som man kan få från Returpack.

Om detta ens är sant låter det ju väldigt bra både för intresserade pantare och folk med mycket pant hemma som inte vill gå till affären.

Någon som testat en sån här tjänst?
Senast redigerad av goffarn 2016-02-27 kl. 13:11. Anledning: Glömde bifoga länk!
Citera
2016-03-07, 16:25
Medlem
finns det nån butik i Stockholm som har denna underbara maskin?

http://www.expressen.se/tv/omtalat/panta-en-hel-sack-utan-att-ens-ta-i-kladdet-2/
Citera
2016-03-11, 01:07
Medlem
crippe-flippes avatar
Spekulationer påHur mycket planerar ni att panta för våren/ sommaren 2016?

Skapar denna tråd för oss som har börjat spekulera på hur mycket vi kommer att panta burkar/ flaskor för under den kommande våren och sommaren. Här kan ni snacka strategier för att hitta mycket pant med mera och samt dela med sig av sina egna knep.

Det är bara att fylla på.
Citera
2016-03-11, 01:09
Medlem
Elementarts avatar
Pantar du bara ditt eget eller letar du också efter pant i papperskorgar? Jag brukar sällan köpa hem läsk, men kanske kommer hamna på runt 20 kronor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in