2011-10-04, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Dilla inte skit.

Dom nya maskinerna väger flaskan för jag fick hälla ut ca 2 dl vätska ur en när jag skulle panta. Det va en 1,5 liter flaska
Citera
2011-10-04, 17:40
Medlem
IQzeagulls avatar
Nån som minns de gamla pantmaskinerna som fanns på 80-talet ?
Då fick man lägga burken i ett fack och skjuta in den, sedan kom det en stor arm och krossade burken.
Man kunde stoppa sten och annat i burken för att sänka maskinen.
Det var lääängesedan de "moderna" burkautomaterna som ratar burkar som väger minsta för mycket kom. De har ett gäng vanliga kedjor som går i ett smalnande rör där burken krossas. Burken vägs som sagt innan den mosas.
Citera
2011-10-04, 17:49
Medlem
Komhits avatar
Blev dåligt bemött på ICA en gång när jag va yngre. Fyllde en pet-plaska och en burk med en vidrig smet (kaviar, tomatsås, mjöl, läsk, hundmat osv), lät det stå på mitt tak utanför fönstret i 5 månader sedan pantade jag skiten på ICA. Hoppas det förstörde maskinen och att dem som jobbade där tyckte det va vidrigt som fan.
Kasst gjort...
Citera
2011-10-04, 18:50
Bannlyst
på tal om just panta..

Jag har alltid velat göra idén att knyta ett rep runt petflaskan skicka in den och snabbt dra upp den igen och sedan gör om visan flera gånger...

Går det?
Citera
2011-10-04, 19:14
Medlem
SmokingKillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sbl7
på tal om just panta..

Jag har alltid velat göra idén att knyta ett rep runt petflaskan skicka in den och snabbt dra upp den igen och sedan gör om visan flera gånger...

Går det?

När jag var mindre och hade dåligt med slantar drog jag till en mack som hade pant automaten i ett rum med separat ingång och ingen övervakning, klippte sönder en 1,5l plastflaska så jag hade ean koden på en liten plastbit som jag sedan klämde fast i toppen på en pinne. Sen höll jag bara ean koden där lasern va och öppnade och stängde luckan som satt för hålet där man tryckte in brukar.
Citera
2011-10-04, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du menar dom som inte sålts sen 2009 eller nåt?

Där ser man Läste precis att dom inte säljs i Sverige längre... Bor i Norge och här säljs dom fortfarande... Fast dom är ju lite efter här också.... Europas svar på Nordkorea...
Citera
2011-10-04, 19:41
Medlem
Jag har jobbat med pantmaskiner och de avancerade kunde man ställa in det mesta på, man kan t.om. panta bara på formen+vikt utan EAN-kod på vissa. Skulle tro att vikt är avstängt på många som bara kör EAN dock då man slipper ännu en felkälla att söka efter när pantningen inte funkar.

De maskiner jag jobbade med hade enkla givare-sensorer som hindrade malarna från att mosa någon arm.
Citera
2011-10-04, 22:48
Medlem
laaerks avatar
Våra maskiner på ICA väger och skannar av flaskan så att säga, den är otroligt känslig, ibland måste man försöka fyra gånger innan den blir godkänt. Extremt jobbigt men dock jävligt säkert då ingen unge kan klämma fast armen då flaskan måste åka 2 meter innan den pressas.
Citera
2011-10-04, 22:56
Medlem
Gilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Däremot förutsätter jag att maskinen, p.g.a. säkerhet, slutar pressa rätt omgående om det blir för mycket motstånd. Typ om någon skulle fastna med en arm eller så. Så att spränga en full pet, det tror jag inte en sekund på.

nej den slutar inte pressa omgående! har jobbat på en butik och fick göra rent pantmaskinen ett par gånger! mycket skit kan krossas i den vill jag lova!

för övrigt så krossas inte flaskor av hårdplast! aluminiumburkar och mjukplast är det enda som krossas! resten sorteras, diskas och återanvänds!
Citera
2011-10-05, 00:17
Medlem
Min polare pantade en 1,5 liters mjukplastflaska på netto för några år sedan.

Det hände inte så mycket maskinen åt upp den, sen kollade vi in genom fönstret till lagret där lådan som tar emot flaskorna stod. Hade runnit ut lite vätska under den. Maskinen flöt på som vanligt efter det.

2 kr rikare gick vi ut därifrån.
Citera
2011-10-05, 01:51
Medlem
Ilimitados avatar
Jag tror inte det är så PET-noga.
Citera
2011-10-05, 01:56
Medlem
MUFCFelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komhit
Blev dåligt bemött på ICA en gång när jag va yngre. Fyllde en pet-plaska och en burk med en vidrig smet (kaviar, tomatsås, mjöl, läsk, hundmat osv), lät det stå på mitt tak utanför fönstret i 5 månader sedan pantade jag skiten på ICA. Hoppas det förstörde maskinen och att dem som jobbade där tyckte det va vidrigt som fan.
Kasst gjort...

Du kan inte ha haft mycket till liv inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in