2015-08-04, 20:15
Medlem
Så ni hävdar alltså att Lesh inte är totalt obalanserad just nu? Har ni ens koll på winrate% skillnader mellan olika patcher? Titta på lesh och återkom sedan med hur den hjälten inte är totalt fucked up.
Int hjältar _ska_ vara svårare att spela än str/agi men göra mer dmg med spells/skillshots.
Ett exempel på detta är WR, förut var shackle ett grymt skillshot, nu är det vara att kasta iväg den så shacklar den i de mest retarderade vinklarna.
Det samma gäller lina och qop som fick sina ults brutalt buffade i och med pure dmg. Ett annat exempel är linas dragon slave som är typ 30% längre hit-range än dess animation.

Jämför att spela viper/razor/TA/huskar mid mot storm/puck/invoker/tinker. Vilka tar längst tid att bli riktigt duktig på? Undantaget i det exemplet kan vara TA som är rätt hög skillcap på, men kom inte och påstå att det är lättare att spela storm/voker/puck/tinker på hög rating. Vilka blir straffade fortast om de gör ett dåligt play, over extendar osv? Givetvis de som har lägre str/agi(armor) gain.

Så som proffslagen gör om dom möter lina/lesh mid är att dom bottle-crowar under hela laning-stagen. Testa att göra detta i din genomsnittliga pub-match så får du se hur glada dina medspelare blir.
Citera
2015-08-04, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaWestraNostra
Så ni hävdar alltså att Lesh inte är totalt obalanserad just nu? Har ni ens koll på winrate% skillnader mellan olika patcher? Titta på lesh och återkom sedan med hur den hjälten inte är totalt fucked up.
Int hjältar _ska_ vara svårare att spela än str/agi men göra mer dmg med spells/skillshots.
Ett exempel på detta är WR, förut var shackle ett grymt skillshot, nu är det vara att kasta iväg den så shacklar den i de mest retarderade vinklarna.
Det samma gäller lina och qop som fick sina ults brutalt buffade i och med pure dmg. Ett annat exempel är linas dragon slave som är typ 30% längre hit-range än dess animation.

Jämför att spela viper/razor/TA/huskar mid mot storm/puck/invoker/tinker. Vilka tar längst tid att bli riktigt duktig på? Undantaget i det exemplet kan vara TA som är rätt hög skillcap på, men kom inte och påstå att det är lättare att spela storm/voker/puck/tinker på hög rating. Vilka blir straffade fortast om de gör ett dåligt play, over extendar osv? Givetvis de som har lägre str/agi(armor) gain.

Så som proffslagen gör om dom möter lina/lesh mid är att dom bottle-crowar under hela laning-stagen. Testa att göra detta i din genomsnittliga pub-match så får du se hur glada dina medspelare blir.
Lesh har varit jävligt stark sedan 6.82, det är bara att folk har börjat spela den mer senaste patchen. Cast time gick från 0.7 till 0.6, slowen gick också från statisk 0.75 till 0.7/0.8/0.9/1 i 6.84. Nerf på level 1 alltså.
Fick en liten buff i 6.83 också men fortfarande inget överdrivet.

De har fixat bkb-piercing och pure damage på vissa ultis för att hjältar aldrig spelade förut, de blev totalt värdelösa ifall folk köpte bkb.

Varför gnäller du inte på Lion? Det är en int hjälte som har 0 skill shots. Instant hex (ingen animation ens), target stun som även är AoE, target mana drain och target nuke som ulti, väldigt lik Lina's ulti. Känns ju som en oerhört lätt hjälte att spela även fast den är int. Noll skill shots.

Jag tycker dessutom att hardcarries såsom Anti Mage är mest op i den här patchen. Comeback mechanic är fortfarande sjukt stark, så det är bara turtla och få ett par kills så är man ikapp. Early-mid game setups fungerar inte bra. För svårt att ta över high ground.
Citera
2015-08-04, 23:08
Medlem
hallå!! Några som vill lira?
Citera
2015-08-04, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pukknub
Varför gnäller du inte på Lion?

Han har inte max-MS på level 6, han har inte 750 range och han har ingen extremt jobbig laning-nuke (som te.x lightning från lesh).
En sak som fixar hela problemet med lesh är att antingen ger dom lightning storm högre CD, eller lägre jump-range, så som det är nu är så sjukt, du kan stå vid tornet och bli jumpad på genom ett melee->ranged->du vid tornet.
Citera
2015-08-05, 00:16
Medlem
wastaahs avatar
Citat:
Han har inte max-MS på level 6, han har inte 750 range och han har ingen extremt jobbig laning-nuke (som te.x lightning från lesh).
En sak som fixar hela problemet med lesh är att antingen ger dom lightning storm högre CD, eller lägre jump-range, så som det är nu är så sjukt, du kan stå vid tornet och bli jumpad på genom ett melee->ranged->du vid tornet.

Lesh är stark ja, men han är även en av de enklaste att döda. Tycker du skywrath är op för han kan göra helt obalanserad damage på lvl 1 och harassa bort allt från lane? Är SF op för han kan sätta typ 600dmg på lvl 3?

Lesh är lika stark som han alltid varit, men syndromet med liten buff -> instant toptier är alltid lika starkt.
Citera
2015-08-05, 09:59
Medlem
Nu skiter jag totalt i detta här. Folk är bara för fucking efterblivna.
Spelade åter igen 5 matcher lina igår.

5/5.

Slutdiskuterat. Återgå till eran ankdamm nu, så sticker jag till gymmet.
Citera
2015-08-05, 18:01
Medlem
Lina vet jag inte om jag tycker är så OP, den är stark 1v1 ja men den går fortfarande att vinna över, senare i gamet så handlar det bara om att inte låta lins gå o få euls single pickoffs på alla, så som ofta händer i lowskill pubs. Leah däremot är en annan historia, den heron är för stark. Starkaste lanern utan tvekan i kombination med att den gör mkt dmg och är relevant hela gamet. Vad som gjorde lesh relevant är dels buffs men också octarine och glimmer. Glimmer går man inte så ofta dock, men det är sjukt bra mot am t.ex. Lesh kommer nog åka på en nerfs i stil med trolls, om inte mer. För den är ju bannad i typ 90% av gamesen i TI
Citera
2015-08-05, 19:04
Medlem
Citat:
Nu skiter jag totalt i detta här. Folk är bara för fucking efterblivna.
Spelade åter igen 5 matcher lina igår.

5/5.

Slutdiskuterat. Återgå till eran ankdamm nu, så sticker jag till gymmet.
Skönt, Dota är bättre utan spelare som dig.

Ett förslag för framtiden om du bestämmer dig för att spela Dota igen. Det finns ett föremål som gör dig immun mot magi. Det kallas Black King Bar eller BKB. Kontrar spellcasters rätt bra.
Citera
2015-08-06, 03:14
Medlem
Krasigts avatar
Efter att ha sett alla 3 matcher av Secret mot iG så tror jag vi kan konstatera lite saker inför nästa patch.

1. Jag är nästan helt säker på att det kommer en nerf på mana void på något sätt, alternativt Mana Burn. I Game 1 så drafta iG sin stereotypiska 2012 antimage och vann, trots ett lead på 20k i Secrets fördel. Detta i samband med att de själva hade draftat Storm (som förvisso är ett dubbeleggat svärd mot AM) förlorar, mer eller mindre tack vare Mana Void. Det är helt orimligt att fiendens Storm är jättefarmad och du mer eller mindre onehittar honom med Mana Void. Ja, en kan säga att Storm måste spela mer defensivt, men det är forfarande 1.2 dmg/missing mana. Det går inte att spela inthjältar (eller hjältar som får mycket mana) mot det.

2. Rubberbandeffekten finns fortfarande alldeles för tydligt i spelet, där man kan bounca tillbaka väldigt enkelt (detta har skådats i VÄLDIGT många games). De måste verkligen nerfa mängden guld man kan få av farmade carries.

EDIT: En sak som hade kunnat vara en bra nerf är att reducera mana burn på illusioner (manta).
Senast redigerad av Krasigt 2015-08-06 kl. 03:26.
Citera
2015-08-06, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Efter att ha sett alla 3 matcher av Secret mot iG så tror jag vi kan konstatera lite saker inför nästa patch.

1. Jag är nästan helt säker på att det kommer en nerf på mana void på något sätt, alternativt Mana Burn. I Game 1 så drafta iG sin stereotypiska 2012 antimage och vann, trots ett lead på 20k i Secrets fördel. Detta i samband med att de själva hade draftat Storm (som förvisso är ett dubbeleggat svärd mot AM) förlorar, mer eller mindre tack vare Mana Void. Det är helt orimligt att fiendens Storm är jättefarmad och du mer eller mindre onehittar honom med Mana Void. Ja, en kan säga att Storm måste spela mer defensivt, men det är forfarande 1.2 dmg/missing mana. Det går inte att spela inthjältar (eller hjältar som får mycket mana) mot det.

2. Rubberbandeffekten finns fortfarande alldeles för tydligt i spelet, där man kan bounca tillbaka väldigt enkelt (detta har skådats i VÄLDIGT många games). De måste verkligen nerfa mängden guld man kan få av farmade carries.
Håller med. Anti Mage är nästan i klass med vad Troll och Juggernaut var. Han har fått flera små buffs som byggt på, nu är han oerhört stark, speciellt ultin. Blir också så tråkigt Dota när han spelas. Bara massa "rat" från honom, extremt svår att stänga ner hjälten nog länge och döda om man inte har rätt hjältar själv.

Tur att Secret vann i slutändan, de spelade klart mycket bättre.

Comeback mechanic suger också som du säger, det märker man även av i pub games. Så lätt att vinna om man har fet team fight och någon hard carry.
Citera
2015-08-06, 03:28
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pukknub
Håller med. Anti Mage är nästan i klass med vad Troll och Juggernaut var. Han har fått flera små buffs som byggt på, nu är han oerhört stark, speciellt ultin. Blir också så tråkigt Dota när han spelas. Bara massa "rat" från honom, extremt svår att stänga ner hjälten nog länge och döda om man inte har rätt hjältar själv.

Tur att Secret vann i slutändan, de spelade klart mycket bättre.

Comeback mechanic suger också som du säger, det märker man även av i pub games. Så lätt att vinna om man har fet team fight och någon hard carry.
Problemet med Anti-mage som jag precis editade i mitt förra inlägg är att han är alldeles för bra på att splitpusha, samt att han antagligen är top 3 av alla fighters i att slåss också. Väljer carries att slåss mot honom, så vinner han oftast och det är för att han har en garanterad nuke på ~800(och det är räknat utifrån att en hjälte inte heller har manaitems). Det är verkligen inte rimligt.
Citera
2015-08-06, 17:36
Medlem
Krasigts avatar
För att leda vidare på mitt förra inlägg så kan vi ta de sakerna som kanske är mer uppenbara.
  • Leshrac. Han kommer antagligen bli nerfad på lightningen och hans early game.
  • Tusk. Det har kommit alldeles för många buffs på honom som har byggt upp till det här. De kommer med största sannolikhet nerfa något med Snowballen. Det är faktiskt helt orimligt att han kan plocka upp stunnade allies.
  • Winter Wyvern. Allt med wyvern är verkligen överdrivet. Cold Embrace har i stort sett ingen backfire eftersom du alltid drar den när fiendelaget all-outar. Arctic Burn gör alldeles för mycket dmg i förhållande till mana:n, den scalar även väldigt väl. Splinter gör VÄLDIGT mycket damage och är extremt bra på att stoppa pusha. Winter's Curse vet jag inte riktigt om den per se är för bra. Den scalar dock alldeles för bra med det att fiender får items, ett löjligt koncept enligt mig.

Andra hjältar jag hoppas på/misstänker kommer få en nerf är Storm Spirit. Efter åratal av att vara en standard pick, som inte har särskilt mycket counterplay, så tror jag en nerf är bunden till att hända. Ball lightning är broken per design, men han borde verkligen inte kunna använda items i den.

Dazzle, BS, Gyro, Lina och QoP. Egentligen handlar det bara om att de passar väldigt väl i den här typen av meta.

En annan grej som kan diskuteras är Mana Burn (både AM's och Diffusal). Jag tror att de är tvugna att nerfa det på något sätt. En grej jag skulle kunna tänka mig se är att göra så att Mana Burnen isig reduceras av armor, precis som dmg:n från den gör. Andra alternativet är att göra den till magic damage, och därifrån reducera den med magic resistance. Diffusal är redan magic damage, om jag inte missminner mig, så där vet jag inte riktigt hur man ska göra.
Senast redigerad av Krasigt 2015-08-06 kl. 17:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in