2011-03-31, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KCLSJT
De flesta i denna tråden kanske ser honom som mördare främst, många har inte ens vetat om hans existens innan han var mördare. Att hans egen syster, som antagligen har otroligt mycket innan detta brott att referera till, ser honom som bror framför mördare tycker inte jag är konstigt alls... Att hon ser honom som bror framför mördare har väl inget att göra med om hon anser honom oskyldig eller inte? Och i bloggen tycker inte jag att hon har skrivit någonting som tyder på att hon skulle vara av den uppfattningen heller.

Om jag skulle gömma mig under en sten eller skriva om min kärlek på internet om det var min bror som begått ett dylikt brott har jag ingen aning om. Jag tror ingen vill se sin bror som mördare, jag tror inte det finns nån som önskar att det var sin bror som gjort sig skyldiga till detta.

Låt människan hantera och sörja det faktum att hennes egen bror (som hon uppenbarligen älskar) gjort sig skyldig till något så fruktansvärt på det sätt hon själv klarar av och finner som det bästa.

word
Citera
2011-03-31, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vesparax
JF fick fira sin födelsedag på ett lite annorlunda sätt igår. Myndighetsdagen och allt.
Så här skriver hans syster i sin blogg:

Idag är det min käre brors 20års dag, så han är väl det ända som fattas idag för att dagen skulle vara helt felfri..
När jag kom hem från gävle så hade jag iallafall fått ett brev av honom som jag vart superglad av att läsa, han är ju bara för underbar!!

Brevet började såhär:
Hej Annupp! (jaa mina bröder kallar mig så..)
Fan vilket sjukt brev du skrev, skrattade igenom hela brevet.
Fan vad jag älskar dig, syster.

Mer behöver ni inte veta. Skönt att man kan få honom att skratta trots allt

Vad är hennes bloggadress???
Citera
2011-03-31, 14:49
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20524
Vad är hennes bloggadress???

http://annapaflykt.blogg.se/index.html

Det handlar alltså om den person som köpte rengöringsmedlen och skrubbade ren mordlägenheten, samt sedan ljög för polisen i månader om kännedom om mordet.
Citera
2011-03-31, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
http://annapaflykt.blogg.se/index.html

Det handlar alltså om den person som köpte rengöringsmedlen och skrubbade ren mordlägenheten, samt sedan ljög för polisen i månader om kännedom om mordet.

Borde inte hon då också dömas eller är det bara nåt löst rykte som går?
Citera
2011-03-31, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuSO4
Borde inte hon då också dömas eller är det bara nåt löst rykte som går?

Enligt BrB 17:11 så gäller följande

"Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras, döms för skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst ett år.
För skyddande av brottsling döms också den som undanröjer bevis om brott som är föremål för ett rättsligt förfarande vid Internationella brottmålsdomstolen eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.
Den som inte insåg men hade skälig anledning att anta att den andre var brottslig, döms till böter.
Ansvar ska inte dömas ut om gärningen är att anse som ringa med hänsyn till gärningsmannens förhållande till den brottslige och övriga omständigheter"

Tror att detta är det som gör att AF inte döms för skyddande av brottsling.
Citera
2011-03-31, 16:53
Medlem
Till en början på allt detta... diskuterades det inte att JF var den som var "minst" skyldig?

Jag har läst HELA tråden från start men börjar bli lite snurrig...

JF= lägenhetsinnehavaren (?) advokat?
dåvarande 18 åringen = DJ? advokat?
bilföraren= AC? silbersky?

Kan någon rätta mig om jag har fel vilket jag nog har
Citera
2011-03-31, 17:00
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KCLSJT
De flesta i denna tråden kanske ser honom som mördare främst, många har inte ens vetat om hans existens innan han var mördare. Att hans egen syster, som antagligen har otroligt mycket innan detta brott att referera till, ser honom som bror framför mördare tycker inte jag är konstigt alls... Att hon ser honom som bror framför mördare har väl inget att göra med om hon anser honom oskyldig eller inte? Och i bloggen tycker inte jag att hon har skrivit någonting som tyder på att hon skulle vara av den uppfattningen heller.

Om jag skulle gömma mig under en sten eller skriva om min kärlek på internet om det var min bror som begått ett dylikt brott har jag ingen aning om. Jag tror ingen vill se sin bror som mördare, jag tror inte det finns nån som önskar att det var sin bror som gjort sig skyldiga till detta.

Låt människan hantera och sörja det faktum att hennes egen bror (som hon uppenbarligen älskar) gjort sig skyldig till något så fruktansvärt på det sätt hon själv klarar av och finner som det bästa.

Klart att hon har rätt att älska sin bror. Men jag kan bara utgå från mig själv och hade jag varit i den situationen så hade jag vare så fruktansvärt arg och besviken och under en längre period tänkt och omvärderat min bror. Arg för alla människors liv han förstört.
Christians, Christians anhörigas liv, sitt eget och hans egna anhörigas liv.

Om jag hade varit i den situationen hade jag också skämts något oerhört (därav "gömma sig under en sten", kanske lite klumpigt utryckt av mig) vilket ju inte hon verkar göra.
Bra det. Det är verkligen inte hennes skuld att detta har hänt.

Men så skriver hon också såhär "När jag kom hem från gävle så hade jag iallafall fått ett brev av honom som jag vart superglad av att läsa, han är ju bara för underbar!! "
Kanske inte så de flesta skulle utrycka sig om någon (bror eller inte) som precis utfört ett fruktansvärt och bestialiskt styckmord. Jag tror de flesta skulle känna mycket mer "blandade" känslor inför ett sådan brev.

Det bästa vore nog om hon gick med huvudet högt men undvek att kommentera varken fallet eller huruvida det är synd att hennes bror inte kan fira sin födelsedag hemma.
Jag menar det borde ju hon också fatta att det finns en väldigt speciell anledning till.
Sen har det ju nu i tråden framkommit att hon dessutom var med och städade lägenheten efteråt.
Ja, vad ska man säga om det. Jag förstår varför hon inte blir anhållen.
Men jag måste säga att det sänker henne i mina ögon.
Summa summarum verkar hon inte ha öppnat ögonen för allt det lidande som hennes bror och hans två kompisar skapat.

En annan sak som jag reagerat på är hur det verkar ha varit många kompisar till de tre som kommit för att se rättegången (även om de sen blivit bortskickade). Jag vet inte om de kommer för att de är nyfikna eller för att visa sitt stöd?

En röd tråd genom hela den här historien verkar vara att i Bollnäs håller man alltid sin kompis om ryggen vad som än har hänt.
Ingen skvallrar, syrran tvättar bort blodet och det tisslas och tasslas men inget händer.
Jävligt konstigt och olustigt öht.
Skiter de fullständigt i Christian och hans anhöriga som blivit utsatta för det värsta en människa kan vara med om bara för att det råkar vara en "polare" som gjort det?
Senast redigerad av manamanah 2011-03-31 kl. 17:24.
Citera
2011-03-31, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpsh
Till en början på allt detta... diskuterades det inte att JF var den som var "minst" skyldig?

Jag har läst HELA tråden från start men börjar bli lite snurrig...

JF= lägenhetsinnehavaren (?) advokat?
dåvarande 18 åringen = DJ? advokat?
bilföraren= AC? silbersky?

Kan någon rätta mig om jag har fel vilket jag nog har

JF= Lägenhetsinnehavaren. I förhör har både DJ och AC uppgett att JF inlett dödandet. AC hävdar också att det var JF som dödande honom.
DJ= Bilföraren. Erkänner inblandning i mordet samt att han har huggit
AC= 18-åringen. Erkänner misshandel, brott mot griftefriden - ej mord

JF: Lindström
DJ:Slobdan (eller hur han stavas)
AC: Silbersky
Citera
2011-03-31, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Klart att hon har rätt att älska sin bror. Men jag kan bara utgå från mig själv och hade jag varit i den situationen så hade jag vare så fruktansvärt arg och besviken och under en längre period tänkt och omvärderat min bror. Arg för alla människors liv han förstört.
Christians, Christians anhöriga, sitt eget och hans anhöriga.

Om jag hade varit i situationen hade jag också skämts något oerhört, vilket ju inte hon verkar göra.
Bra det, det är verkligen inte hennes skuld att detta har hänt.

Men så skriver hon också såhär "När jag kom hem från gävle så hade jag iallafall fått ett brev av honom som jag vart superglad av att läsa, han är ju bara för underbar!! "

Kanske inte så de flesta skulle utrycka sig om någon (bror eller inte) som precis utfört ett fruktansvärt och bestialiskt styckmord.
Om man inte vill stöta sig med någon dvs.

Det bästa vore nog om hon gick med huvudet högt men undvek att kommentera varken fallet eller huruvida det är synd att hennes bror inte kan fira sin födelsedag hemma.
Jag menar det borde ju hon också fatta att det finns en väldigt speciell anledning till.

Sen har det ju nu i tråden framkommit att hon dessutom var med och städade lägenheten efteråt.
Lillasystern till JF är ju faktiskt 18 år. Kanske är lätt att tänka att hon inte är så pass "vuxen".
Jag tycker det verkar märkligt om hon går igenom detta utan straff av något slag. Hon har ju som sagt köpt rengöringsmedel och därefter åkt till sin bror JF och hjälpt honom att städa bort alla spår efter Christian Larsson. Hon visste hela tiden vad som hänt men först efter flera månader erkände hon i förhör att hon faktiskt visste om att det skett ett mord.

Här är en bild på henne tillsammans med sin bror JF.
http://img707.imageshack.us/i/afjf.jpg/

Och här är en bild på AC tillsammans med personen (AK) som hjälpte till att hitta en lämplig sjö att sänka kroppen i.

http://img200.imageshack.us/i/66607849.jpg/
Citera
2011-03-31, 17:29
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vesparax
Lillasystern till JF är ju faktiskt 18 år. Kanske är lätt att tänka att hon inte är så pass "vuxen".
Jag tycker det verkar märkligt om hon går igenom detta utan straff av något slag. Hon har ju som sagt köpt rengöringsmedel och därefter åkt till sin bror JF och hjälpt honom att städa bort alla spår efter Christian Larsson. Hon visste hela tiden vad som hänt men först efter flera månader erkände hon i förhör att hon faktiskt visste om att det skett ett mord.

Här är en bild på henne tillsammans med sin bror JF.
http://img707.imageshack.us/i/afjf.jpg/

Och här är en bild på AC tillsammans med personen (AK) som hjälpte till att hitta en lämplig sjö att sänka kroppen i.

http://img200.imageshack.us/i/66607849.jpg/

Ja hon framstår ju mindre och mindre som en stackares sörjande syster iaf.
Herregud.

Om det är på grund av släktskapet som hon inte åtalas så undrar man ju om det inte är på gränsen i detta fall. Kan man verkligen ljuga så mycket och sen komma undan?
Senast redigerad av manamanah 2011-03-31 kl. 17:32.
Citera
2011-03-31, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Christians, Christians anhöriga, sitt eget och hans anhöriga.

Om jag hade varit i situationen hade jag också skämts något oerhört, vilket ju inte hon verkar göra.
Bra det, det är verkligen inte hennes skuld att detta har hänt.

Kanske inte så de flesta skulle utrycka sig om någon (bror eller inte) som precis utfört ett fruktansvärt och bestialiskt styckmord.
Om man inte vill stöta sig med någon dvs.

Så tillbaka till varför hon inte är anhållen.

Enligt BrB 17:11 så gäller följande

"Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras, döms för skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst ett år.
För skyddande av brottsling döms också den som undanröjer bevis om brott som är föremål för ett rättsligt förfarande vid Internationella brottmålsdomstolen eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.
Den som inte insåg men hade skälig anledning att anta att den andre var brottslig, döms till böter.
Ansvar ska inte dömas ut om gärningen är att anse som ringa med hänsyn till gärningsmannens förhållande till den brottslige och övriga omständigheter"

Det står också i Brottsbalkskommentarerna att "För ansvar förutsätts att gärningen motverkar brottets uppdagande eller beivrande." Det motverkade heller inte att brottet hindrades från att uppdagas eller beivras, vilket gör att alla objektiva rekvisit inte är uppfyllda för att dömas till skyddande av brottsling

tror jag det är.
Senast redigerad av heases 2011-03-31 kl. 17:36.
Citera
2011-03-31, 17:35
Bannlyst
Är lat, finns det någon sammanfattning någonstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in