2016-02-03, 18:48
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nima944
Hej jag har suttit med den här uppgiften och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.

UPPGIFT:
Vi delar in intervallet [0,1] i k lika stora delintervall, som vi kallar för klasser, och genererar n observationer från en likformig fördelning. Antalet X1 av dessa n observationer som hamnar i första intervallet är en slumpvariabel, liksom antalet X2 som hamnar i andra intervallet osv.

FRÅGA 1:
Vilken fördelning har X1?

UPPGIFT:
Betrakta nu i stället andelen Y1=X1/n av observationerna som hamnar i första intervallet; det är också en slumpvariabel.

FRÅGA 2:
Ange väntevärde, varians och standardavvikelse för denna andel Y1.

Så här långt har jag kommit....
Fråga 1: Eftersom alla delintervall är lika breda vet vi att X1 är likformigt fördelat.

Fråga 2:
väntevärde:
-----------------
E(Y1)=E(X1/n)=E(X1/100) {n=100 observationer} -> E((1-0/2)/100)) då "hela" intervallet är [0,1] delas på 2 och sedan delas det på n som är 100 i uppgiften.

Om min uträkning är rätt vad blir då svaret? Alltså E(1/200)

varians:
----------------
Var(Y1)=Var(X1/N)=(1/n)^2*Var(X1)=(1/100)^2*Var(1/2)

och standardavvikelse har jag ingen koll på.

Hoppas det var tydligt med vad jag frågar efter. Tack på förhand!

Det stämmer inte att X₁ är likformigt fördelad. Den är binomialfördelad, med sannolikhet 1/k och n som antal observationer. En likformig fördelning är kontinuerlig, medan X₁ endast kan anta heltalsvärden mellan 1 och n.

Du kan beräkna väntevärde, varians och standardavvikelse genom att använda de vanliga formlerna för binomialfördelningen och utnyttja att E[X₁/n] = E[X₁]/n samt att Var(X₁/n) = Var(X₁)/n².
Citera
2016-02-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag antar att du bara glömde bort att skriva upphöjt till två på de termer där det ska vara så? Dessutom blir 8x*x = 8x², inte 16x². Du får alltså

9x²-24x+16=8x²-24x+25
[-24x tar ut varandra, 9x² - 8x² = x², 25 - 16 = 9]
x² = 9
x = ±3

Eftersom du fick ut samma svar så räknade du förmodligen rätt men skrev bara fel i ditt inlägg.

Ja du har rätt , slarvfel. Gör så hela tiden.. måste lära mig att kolla bättre.

Jag har en annan fråga /tal

(s+4)^2=36

här tar jag roten ur 36 = 6

s+4=6
s=-4±6

s1= 2
s2= -10

Här förstår jag inte varför det inte blir s=6±4

När jag byter tecken och byter sida (-4 flyttas över till högerledet och blir +4) skall man inte stoppa in allt EFTER det som redan står?
Citera
2016-02-03, 19:19
Medlem
Citat:
Det stämmer inte att X₁ är likformigt fördelad. Den är binomialfördelad, med sannolikhet 1/k och n som antal observationer. En likformig fördelning är kontinuerlig, medan X₁ endast kan anta heltalsvärden mellan 1 och n.

Du kan beräkna väntevärde, varians och standardavvikelse genom att använda de vanliga formlerna för binomialfördelningen och utnyttja att E[X₁/n] = E[X₁]/n samt att Var(X₁/n) = Var(X₁)/n².

Jag tror inte jag var så tydlig med min fråga. Jag undrar om tex E(1/200) ger ett tal tex =123. Detsamma med variansen och standardavvikelsen. Hur går uträkningen till?
Citera
2016-02-03, 19:20
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullerbytta
Ja du har rätt , slarvfel. Gör så hela tiden.. måste lära mig att kolla bättre.

Jag har en annan fråga /tal

(s+4)^2=36

här tar jag roten ur 36 = 6

s+4=6
s=-4±6

s1= 2
s2= -10

Här förstår jag inte varför det inte blir s=6±4

När jag byter tecken och byter sida (-4 flyttas över till högerledet och blir +4) skall man inte stoppa in allt EFTER det som redan står?

Det blir ± i steget när du går från (s + 4)² =36 till s + 4 = ±6. Tänk på att a² = (-a)² för alla reella tal a. När du ska "ta bort" upphöjt till 2 så måste du alltså alltid sätta ± på andra sidan likhetstecknet.
Citera
2016-02-03, 19:27
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nima944
Jag tror inte jag var så tydlig med min fråga. Jag undrar om tex E(1/200) ger ett tal tex =123. Detsamma med variansen och standardavvikelsen. Hur går uträkningen till?

Om man ska beräkna väntevärdet av en konstant så blir resultatet samma konstant. Exempelvis blir alltså E[4] = 4, E[23456] = 23456 och E[1/200] = 1/200. Jag är inte övertygad om att du gjort rätt när du kom fram till 1/200 dock. I ditt första inlägg så ser det ut som att du bara antar att n = 100 när du ska ta fram ett svar. Du nämner ju inte något speciellt värde på n i själva uppgiftstexten. Inte heller nämner du något specifikt värde på k. Även där verkar det som att du bara antar att k = 2 när du ska räkna ut ett svar.

Såväl väntevärde som varians (och därmed standardavvikelse) kan du beräkna med kända formler för binomialfördelningen. Troligen har du någon formelsamling för din kurs där du kan kolla upp hur man beräknar dessa för binomialfördelningen. Rent generellt gäller för diskreta sannolikhetsfördelningar att E[X] = ∑xⱼ*P(X = xⱼ) samt att Var(X) = E[X²] - (E[X])².
Citera
2016-02-03, 19:28
Medlem
Citat:
Det blir ± i steget när du går från (s + 4)² =36 till s + 4 = ±6. Tänk på att a² = (-a)² för alla reella tal a. När du ska "ta bort" upphöjt till 2 så måste du alltså alltid sätta ± på andra sidan likhetstecknet.

Vet inte om du inte förstod min fråga eller om jag inte förstår ditt svar

Att man skall sätta dit ± förstår jag. Det jag inte förstår är att när jag skall flytta över +4 till höger sida så blir det ju -4 . Då tycker jag att jag borde sätta in -4 BAKOM 6. Eftersom 6an redan står där så har då jag ändra fram tills nu satt in siffrorna efter det som redan står, i detta fallet 6an.

Varför skall man helt plötsligt sätta in -4 före 6 ?

Hoppas du förstår min knepiga förklaring
Citera
2016-02-03, 19:34
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullerbytta
Vet inte om du inte förstod min fråga eller om jag inte förstår ditt svar

Att man skall sätta dit ± förstår jag. Det jag inte förstår är att när jag skall flytta över +4 till höger sida så blir det ju -4 . Då tycker jag att jag borde sätta in -4 BAKOM 6. Eftersom 6an redan står där så har då jag ändra fram tills nu satt in siffrorna efter det som redan står, i detta fallet 6an.

Varför skall man helt plötsligt sätta in -4 före 6 ?

Hoppas du förstår min knepiga förklaring

Jaha, då misstolkade jag din fråga. I så fall är svaret enklare. Det spelar ingen roll om du sätter -4 före eller efter ±6, eftersom -4 ± 6 är samma sak som ±6 - 4. Däremot får du inte skriva om det till ±(6-4), dvs ±2. Det är inte samma sak.
Citera
2016-02-03, 19:34
Medlem
Hej behöver hjälp med denna (flerdim): http://imgur.com/pBvuhP6

Jag har kryssat ∇f med ∇g (lagrange multiplikation) och fått ekvationssystemet:
z(12x-4y)=0
z(4x-12y)=0
12(y^2-x^2)=0

Sen vet jag inte om jag ska sätta z=0? Om jag gör det så har jag ju 12(y^2-x^2)=0 kvar, vad ska jag göra efter det?
Citera
2016-02-03, 19:39
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slowie

z(12x-4y)=0
z(4x-12y)=0
12(y^2-x^2)=0

Sen vet jag inte om jag ska sätta z=0? Om jag gör det så har jag ju 12(y^2-x^2)=0 kvar, vad ska jag göra efter det?

Du kan sätta z = 0, vilket ger en lösning tillsammans med y² - x² = 0 (vilket ger y = ±x). Du kan även försöka hitta fler lösningar genom att sätta 12x - 4y = 0 eller 4x - 12y = 0.
Citera
2016-02-03, 19:51
Medlem
Citat:
Du kan sätta z = 0, vilket ger en lösning tillsammans med y² - x² = 0 (vilket ger y = ±x). Du kan även försöka hitta fler lösningar genom att sätta 12x - 4y = 0 eller 4x - 12y = 0.

Tack så mycket. En till fråga bara: Det går ju att kryssa ∇f och ∇fg, men går det att lösa denna genom ∇f=λ∇g också?
Citera
2016-02-03, 19:53
Medlem
Citat:
Jaha, då misstolkade jag din fråga. I så fall är svaret enklare. Det spelar ingen roll om du sätter -4 före eller efter ±6, eftersom -4 ± 6 är samma sak som ±6 - 4. Däremot får du inte skriva om det till ±(6-4), dvs ±2. Det är inte samma sak.

Tack jätte snällt att du svarar!
Nu blir det mattebreak för idag..
Citera
2016-02-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slowie

z(12x-4y)=0
z(4x-12y)=0
12(y^2-x^2)=0

Varför har du blandat in Lagrange?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in