Citat:
Ursprungligen postat av muminporr
∑(x_i - μ(θ))² = ∑((x_i)² - 2(x_i)μ(θ) + μ²(θ)) = ∑(x_i)² - n(2mμ(θ) + μ²(θ))
Vidare,
(-2mμ(θ) + μ²(θ)) = (m - μ(θ))² - m²
Vi har alltså
∑(x_i)² + n(-2mμ(θ) + μ²(θ)) = ∑(x_i)² + n((m - μ(θ))² - m²) =
= ∑(x_i)² - nm² + n(m - μ(θ))² = ∑(x_i - m)²+ n(m - μ(θ))²
Väldigt snyggt måste jag säga. Däremot så hade jag nog aldrig sett det själv, känns som något att lägga på minnet!
Om du ska lägga något på minnet är det nog bättre att ta den mer generella formeln
E((X-c)²) = Var(X) + (E(X) - c)² (1)
som gäller när X är en slumpvariabel med reella värden (sådan att alla ovanstående termer är definierade) och c ett reellt tal.
Övning 1: Visa varför den formel jag skrev i inlägget innan bara är ett specialfall (i ett diskret fall) av formel (1).
Om du känner till
Steiners sats i mekaniken, så påstår jag att formel (1) och Steiners sats egentligen är exakt samma sak. Detta kan ge ett nytt synsätt som eventuellt kan hjälpa i förståelsen av vad (1) egentligen säger. (Eller nja, jag menar nog inte att de är
exakt samma sak, men jag menar att formel (1) bara är en endimensionell version av Steiners sats. I alla tillämpningar av Steiners sats så tenderar man ju att faktiskt applicera den på vanliga stela kroppar i tre dimensioner, så på så sätt är väl den typiska Steiners sats en sats om tredimensionella massfördelningar. Men satsen är sann i alla antal dimensioner; jag menar att formel (1) är en formulering av Steiners sats för endimensionella massfördelningar.)
Övning 2: Förklara vad jag menar med att formel (1) och en endimensionell variant av Steiners sats är samma sak.