Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Vilket alternativ anser du själv vara det korrekta? Motivera!
Jag har förstått att en injektiv funktions värdemängd ska motsvaras av max 1 värde i definitionsmängden samtidigt som alla värden i värdemängden inte behöver ha en "lösning" i definitionsmängden. Alltså är f(x)=x^2 inte injektiv eftersom 2 och -2 båda blir 4. Här har vi alltså 2 värden som kan bli 4 och det går inte.
En surjektiv funktion är jag mycket osäker på. Jag tror att varje värde i värdemängden Måste ha en "lösning" i definitionsmängden och gör ingenting om det finns 2 "lösningar" i definitionsmängden.
Om vi har talet -4 i värdemängden så går inte det att få det talet genom att kvadrera med te.x. -2.
Betyder det här att funktionen varken är injektiv eller surjektiv?
Vidare har jag lite svårt för skillnaden mellan värdemängd och målmängd. Värdemängd är alltså alla värden som vi får ut genom definitionsmängden? Om man då säger att funktionen går från R-R så betyder det att alla R-tal i definitionsmängden ger alla R-tal i värdemängden? Men eftersom vi anger R-R så är värdemängd och målmängd samma sak i det här fallet?
Om jag istället anger Z+-->R så är värdemängden alla tal jag får ut genom definitionsmängden Z+ men samtidigt finns det värden "utanför" som inte "uppfylls" då de hamnar "utanför". Dessa som hamnar "utanför" är då målmängden? Japp, du har rätt att bli förvirrad nu