2011-01-03, 21:10
Medlem
I landet Lustigfot har alla större västerfor än högerfot. Vänsterfoten är en eller två storlekar större än högerfoten. Ändå säljs skor i par med samma storlek.
För att spara pengar bestämmer sig några vänner för att köpa skor ihop. Var och en tar två skor som passar. Då blir det en sko med storlek 36 och en med 45 över.

Vilket är minsta antalet vänner som krävs för att det ska fungera?

A: 5
B: 6
C: 7
D: 8
E: 9
Citera
2011-01-03, 21:40
Medlem
larsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-nuht
2 3 0|5
1 -5 2|3
3 11 -4|11

2*rad2 till rad3=

2 3 0|5
1 -5 2|3
5 1 0|17

-3*rad3 till rad1=

-13 0 0|-46
1 -5 2|3
5 1 0|17

5*rad3 till rad2=

-13 0 0|-46
26 0 2|88
5 1 0|17

-13x+0y+0z=-46 --> x=46/13

5x+y+0z=17 --> 5*46/13+y=17 -->y=17-5*46/13= -9/13

26x+0y+2z=88 --> 26*46/13+2z=88 --> z=(88-92)/2=-2

Ekvationssystemet har precis en lösning:

x=46/13 ,y=-9/13, z=-2

hmm jag har fått intrycket att man strävar efter trappstegen även i totalmatris, är detta fel tänkt av mig?

Testar göra om den tack för hjälpen.
Citera
2011-01-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Watafak
I landet Lustigfot har alla större västerfor än högerfot. Vänsterfoten är en eller två storlekar större än högerfoten. Ändå säljs skor i par med samma storlek.
För att spara pengar bestämmer sig några vänner för att köpa skor ihop. Var och en tar två skor som passar. Då blir det en sko med storlek 36 och en med 45 över.

Vilket är minsta antalet vänner som krävs för att det ska fungera?

A: 5
B: 6
C: 7
D: 8
E: 9
'

Någon?
Citera
2011-01-03, 21:52
Medlem
larsis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av larsi
hmm jag har fått intrycket att man strävar efter trappstegen även i totalmatris, är detta fel tänkt av mig?

Testar göra om den tack för hjälpen.

Får man flytta över Z direkt i början till andra sidan?

Citat:
2 3 0|5
1 -5 2|3
3 11 -4|11

Känns som jag missat något här.
Citera
2011-01-03, 21:59
Medlem
Mathematics1s avatar
Kollade in årskursöversikterna på följande: http://www.kth.se/utbildning/program...k-300-hp-1.796 och blev aningen förvånad över att man inte läser en- och flervariabelanalys? Kanske manifesterar sig dessa kurser under andra namn?
Citera
2011-01-03, 22:03
Medlem
Funktionen f(x)=x^2 går från R till R

Vilket är sant?

1. Den är injektiv men inte surjektiv
2. Den är surjektiv men inte injektiv
3. Både surjektiv och injektiv
4. Varken surjektiv eller injektiv.
5. Ingen av ovan
Citera
2011-01-03, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasibrist
Funktionen f(x)=x^2 går från R till R

Vilket är sant?

1. Den är injektiv men inte surjektiv
2. Den är surjektiv men inte injektiv
3. Både surjektiv och injektiv
4. Varken surjektiv eller injektiv.
5. Ingen av ovan
Vilket alternativ anser du själv vara det korrekta? Motivera!
Citera
2011-01-03, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsi

Får man flytta över Z direkt i början till andra sidan?

Känns som jag missat något här.

Du hade skrivit:

2x + 3y -1 = 4
x -5y + 2z = 3
3x +11y -4z = 11

Jag ser inget z i den översta ekvationen, alltså är z=0 där. Men du kanske har skrivit fel där? Jag löste bara så som det stod.
Citera
2011-01-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Vilket alternativ anser du själv vara det korrekta? Motivera!

Jag har förstått att en injektiv funktions värdemängd ska motsvaras av max 1 värde i definitionsmängden samtidigt som alla värden i värdemängden inte behöver ha en "lösning" i definitionsmängden. Alltså är f(x)=x^2 inte injektiv eftersom 2 och -2 båda blir 4. Här har vi alltså 2 värden som kan bli 4 och det går inte.

En surjektiv funktion är jag mycket osäker på. Jag tror att varje värde i värdemängden Måste ha en "lösning" i definitionsmängden och gör ingenting om det finns 2 "lösningar" i definitionsmängden.

Om vi har talet -4 i värdemängden så går inte det att få det talet genom att kvadrera med te.x. -2.

Betyder det här att funktionen varken är injektiv eller surjektiv?

Vidare har jag lite svårt för skillnaden mellan värdemängd och målmängd. Värdemängd är alltså alla värden som vi får ut genom definitionsmängden? Om man då säger att funktionen går från R-R så betyder det att alla R-tal i definitionsmängden ger alla R-tal i värdemängden? Men eftersom vi anger R-R så är värdemängd och målmängd samma sak i det här fallet?

Om jag istället anger Z+-->R så är värdemängden alla tal jag får ut genom definitionsmängden Z+ men samtidigt finns det värden "utanför" som inte "uppfylls" då de hamnar "utanför". Dessa som hamnar "utanför" är då målmängden? Japp, du har rätt att bli förvirrad nu
Senast redigerad av Fantasibrist 2011-01-03 kl. 22:25.
Citera
2011-01-03, 22:29
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Jag har förstått att en injektiv funktions värdemängd ska motsvaras av max 1 värde i definitionsmängden samtidigt som alla värden i värdemängden inte behöver ha en "lösning" i definitionsmängden. Alltså är f(x)=x^2 inte injektiv eftersom 2 och -2 båda blir 4. Här har vi alltså 2 värden som kan bli 4 och det går inte.
Ja precis, du har förstått det rätt.

Citat:
En surjektiv funktion är jag mycket osäker på. Jag tror att varje värde i värdemängden Måste ha en "lösning" i definitionsmängden och gör ingenting om det finns 2 "lösningar" i definitionsmängden.
Om målmängden är lika med värdemängden är funktionen surjektiv.

Vi har här en funktion från ℝ till ℝ, eftersom den inte "når hela ℝ" då värdemängden alltid är positiv så är den alltså inte surjektiv. Hade vi istället valt från ℝ⁺ till ℝ⁺ så hade funktionen varit både injektiv och survjektiv.

Citat:
Om vi har talet -4 i värdemängden så går inte det att få det talet genom att kvadrera med te.x. -2.
Ja så kan man också säga. Värdemängden innehåller inga negativa tal, men målmängden gör det. Därför är den inte surjektiv.

Citat:
Betyder det här att funktionen varken är injektiv eller surjektiv?
yup
Citera
2011-01-03, 22:33
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Om jag istället anger Z+-->R så är värdemängden alla tal jag får ut genom definitionsmängden Z+ men samtidigt finns det värden "utanför" som inte "uppfylls" då de hamnar "utanför". Dessa som hamnar "utanför" är då målmängden? Japp, du har rätt att bli förvirrad nu
Ja om du skulle ange den så, så blir funktionen i fråga injektiv, dock fortfarande, är den inte surjektiv.
Citera
2011-01-03, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Ja precis, du har förstått det rätt.

Om målmängden är lika med värdemängden är funktionen surjektiv.

>

>

Vi har här en funktion från ℝ till ℝ, eftersom den inte "når hela ℝ" då värdemängden alltid är positiv så är den alltså inte surjektiv. Hade vi istället valt från ℝ⁺ till ℝ⁺ så hade funktionen varit både injektiv och survjektiv.

Ja så kan man också säga. Värdemängden innehåller inga negativa tal, men målmängden gör det. Därför är den inte surjektiv.

yup

Jag har svårt att fatta "åt vilket håll" man ska tänka. Är det skillnad på:

"Om målmängden är lika med värdemängden...
Om värdemängden är lika med målmängden".. så är funktionen surjektiv ??

I tal säger du om -4 (x^2) = 2 (x) så är funktionen surjektiv? Du går alltså baklänges? Förstår du vad jag menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in