Citat:
Ursprungligen postat av Softmuppen
Behöver också hjälp med en redovisningsuppgift i MaD. Jag valde följande uppgift:
Maximal Låda. i de fyra hörnen på en rektangulär pappskiva klipper man bort lika stora kvadrater. Flikarna viks sedan upp så att vi får en öppen låda.
a) Välj några olika värden på den rektangulära skivans längd och bredd och bestäm sedan vilket värde på den bortklippta kvadratens sida x cx som ger maximal volym.
Jag har kommit så här långt, vill veta om jag är på rätt spår. Har klurat länge nu
Kod:
"Volymen utav ett rätblock är:
bredden*längden*höjden
Formeln för vår lådan blir följande:
x*(a-2x)*(b-2x)
Nu sätter vi in ett värde för konstanterna a och b
a = 12
b = 4
x*(12-2x)*(4-2x)
Expandera:
4x*(6-x)*(2-x)
4x*(12-6x-2x+x^2)
48x-16x^2+4x^3
och sen derivera med avseende på x.
f = 48x-16x^2+4x^3
f' = 48-32x+12^2
Då skall du lösa derivatan i likhet med noll, eftersom där derivatan är noll har vi extrempunkter. Men det verkar som om du har gjort fel någonstans, orkar inte titta vart så jag löser den själv istället. Din derivata skall vara en funktion som beror av x och är av grad 2. Efter som din volymfunktion är av grad tre.
Förenklar volymfunktionen och deriverar:
V(x) = x(12-2x)(4-2x)
V(x) = (12x-2x²)(4-2x)
V(x) = 48x-24x²-8x²+4x³
V(x) = 48x-32x²+4x³
V'(x) = 48-64x+12x²
Måste nu lösa derivatan i likhet med noll, för att finna två olika x som ger extrempunker. Troligen en minimipunkt och en maximipunkt.
Löser V'(x) i likhet med noll:48-64x+12x² = 0
x²-16x/3+4 = 0
x₁ = (2/3)(4-√7)
x₂ = (2/3)(4+√7)
För att kolla vilken som är en maximipunkt så kollar vi följande:
Om V(x₁) > V(x₂)
Så är x₁ en maximipunkt, eftersom volymen för det x-värdet är större. Å ja x₁ var en maximipunkt.
Svar: Alltså när den bortklippta kvadratens sida är (2/3)(4-√7) lång, på en rektangulär pappskiva med längden 12 och bredden 4, så är volymen maximal när man viker ihop den enligt uppgift.