Citat:
Ursprungligen postat av
Kidrauhl
Hej! Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med denna uppgiften?
Jag skall ställa upp en ekvation till konstantfunktionen (y=4 förstår jag att det handlar om.) och exponentialfunktionen där jag naturligtvis bestämt mig att använda mig utav koordinatorerna (0,1) & (1,3). Har tänkt ställa upp det i y=C*a^x som jag blivit tipsad om. Men EXAKT hur skall jag ställa upp den? Och vad är det för lösning jag vill få fram ?
Det är bara denna delfrågan kvar för att klara hela uppgiften och jag har INGA som helst planer på att läsa mer Matte i framtiden så ni behöver inte vara oroliga.
Varken boken eller läraren har tagit upp denna typ utav uppgift så det är bara sirap i skallen.
Bild på uppgiften:
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=oszm9j&s=8#.U5cVvvl_u9o
a) Den ena linjen beskrivs av ekvationen y=4 medan den andra mycket riktigt som du säger är en exponentialfunktion på formen y=Ca^x
Använd den information du har i grafen. Du ser att y=Ca^x går igenom punkten (0,1) som du säger. Stoppa in detta i ekvationen vilket ger 1=C*a^0 --> C=1
Nu vet du att C=1, stoppa nu i den andra punkten (1,3) och du får 3=1*a^1 --> a=3
Alltså är ekvationen 3^x=4
b) Den ungefärliga lösningen får vi genom att avläsa grafen. x=1.2 är vad jag ungefärligen skulle uppskatta det till utifrån grafen