2014-06-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonmax
Tack!

Har någon tid att snabbt lära mig lösa ut x i följande situation:

(sin^2)x=(cos^2)x

(sin^2)x/(cos^2)x=1

(sin x/cos x)²=1

(tan x)²=1

tan x=+-1

x=pi/4+n*pi/2
Citera
2014-06-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrozavodsk
Hur kan: "sin x*cos 12+sin x*cos 12" förenklas till "2*cos 12*sin x"?

Det finns ju även två stycken sin x också, det borde isåfall bli typ 2(cos 12+sin x).
Det är samma sak som att a+a=2a

2a=(1+1)a=1*a+1*a=a+a
Citera
2014-06-09, 21:29
Medlem
Petrozavodsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Det är samma sak som att a+a=2a

2a=(1+1)a=1*a+1*a=a+a

Ahaa nu förstår jag, ok tack.
Citera
2014-06-09, 21:47
Medlem
Petrozavodsks avatar
[Edit] Hittade svaret!
Senast redigerad av Petrozavodsk 2014-06-09 kl. 22:01.
Citera
2014-06-10, 20:34
Medlem
Hej! Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med denna uppgiften?

Jag skall ställa upp en ekvation till konstantfunktionen (y=4 förstår jag att det handlar om.) och exponentialfunktionen där jag naturligtvis bestämt mig att använda mig utav koordinatorerna (0,1) & (1,3). Har tänkt ställa upp det i y=C*a^x som jag blivit tipsad om. Men EXAKT hur skall jag ställa upp den? Och vad är det för lösning jag vill få fram ?

Det är bara denna delfrågan kvar för att klara hela uppgiften och jag har INGA som helst planer på att läsa mer Matte i framtiden så ni behöver inte vara oroliga.

Varken boken eller läraren har tagit upp denna typ utav uppgift så det är bara sirap i skallen.

Bild på uppgiften:
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=oszm9j&s=8#.U5cVvvl_u9o
Citera
2014-06-10, 20:48
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kidrauhl

Jag skall ställa upp en ekvation till konstantfunktionen (y=4 förstår jag att det handlar om.) och exponentialfunktionen där jag naturligtvis bestämt mig att använda mig utav koordinatorerna (0,1) & (1,3). Har tänkt ställa upp det i y=C*a^x som jag blivit tipsad om. Men EXAKT hur skall jag ställa upp den? Och vad är det för lösning jag vill få fram ?

Det är bara denna delfrågan kvar för att klara hela uppgiften och jag har INGA som helst planer på att läsa mer Matte i framtiden så ni behöver inte vara oroliga.

Varken boken eller läraren har tagit upp denna typ utav uppgift så det är bara sirap i skallen.

Bild på uppgiften:
I a) är du typ klar. Du behöver bara bestämma vilka C och a:n som ger den sökta kurvan. Sätt därmed in paren x, y och lös ut. För att lösa ut C sätter du (x, y)=(0, 1) och får att 1=C*a^0=C*1=C, så C=1. Gör liknande för att få ut a (utnyttja att du numera vet C).

I b) tittar du på figuren ungefär var de skär varandra, inte svårare än så.
Citera
2014-06-10, 20:53
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kidrauhl

Bild på uppgiften:

a) Den ena linjen beskrivs av ekvationen y=4 medan den andra mycket riktigt som du säger är en exponentialfunktion på formen y=Ca^x

Använd den information du har i grafen. Du ser att y=Ca^x går igenom punkten (0,1) som du säger. Stoppa in detta i ekvationen vilket ger 1=C*a^0 --> C=1

Nu vet du att C=1, stoppa nu i den andra punkten (1,3) och du får 3=1*a^1 --> a=3

Alltså är ekvationen 3^x=4

b) Den ungefärliga lösningen får vi genom att avläsa grafen. x=1.2 är vad jag ungefärligen skulle uppskatta det till utifrån grafen
Citera
2014-06-10, 20:58
Medlem
Sitter och försöker lära mig differentialekvationer men det står helt still i mitt huvud. Fattar ingenting och det är helt nytt för mig. Kan på en höjd lösa ett enkelt tal men fattar inte riktigt vad jag gör annat än att jag använder integraler, integrerade funktioner och att lösningen är en funktion och inte ett tal.

Kan någon ge mig ett tips om hur jag ska förstå dem eller ge mig ett länktips med en pedagogisk text (har redan sett alla Khan Academy's videor).
Citera
2014-06-10, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
I a) är du typ klar. Du behöver bara bestämma vilka C och a:n som ger den sökta kurvan. Sätt därmed in paren x, y och lös ut. För att lösa ut C sätter du (x, y)=(0, 1) och får att 1=C*a^0=C*1=C, så C=1. Gör liknande för att få ut a (utnyttja att du numera vet C).

I b) tittar du på figuren ungefär var de skär varandra, inte svårare än så.

Citat:
Ursprungligen postat av preben12
a) Den ena linjen beskrivs av ekvationen y=4 medan den andra mycket riktigt som du säger är en exponentialfunktion på formen y=Ca^x

Använd den information du har i grafen. Du ser att y=Ca^x går igenom punkten (0,1) som du säger. Stoppa in detta i ekvationen vilket ger 1=C*a^0 --> C=1

Nu vet du att C=1, stoppa nu i den andra punkten (1,3) och du får 3=1*a^1 --> a=3

Alltså är ekvationen 3^x=4

b) Den ungefärliga lösningen får vi genom att avläsa grafen. x=1.2 är vad jag ungefärligen skulle uppskatta det till utifrån grafen

Tack för era svar! Hur ni gjorde uträkningarna för C och a är helt ny mark för mig så det förstod jag inte helt. Jag testade sätta in 3^x=4 i grafen men den tuggade bara 3^x och då fick jag mycket riktigt fram 1.2. Förstår inte heller helt vad exponentialfunktionen i grafen på uppgiften hade att göra med den linjen vi tog fram nu, var meningen med linjen på uppgiften bara att ta fram koordinatorerna?

Så för att klara uppgiften är det:

a) 3^x=4

b) 1.2

som gäller? Tack!
Citera
2014-06-10, 21:23
Medlem
y = 10 - (2x^2)/5

Jag vill ha x

Spontant vill jag börja med att flytta över 5 = 5y men det kan jag väl inte göra eftersom inte hela högerledet är delat på 5?

Jag gjorde det ändå för annars vet jag e hur man ska börja:

5y = 10 - 2x^2
5y - 10 = -2x^2
(5y - 10)/2 = x^2
sqrt(5y - 10) = x

Känns inte bra?
Citera
2014-06-10, 21:54
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonmax
y = 10 - (2x^2)/5

Jag vill ha x

Spontant vill jag börja med att flytta över 5 = 5y men det kan jag väl inte göra eftersom inte hela högerledet är delat på 5?

Jag gjorde det ändå för annars vet jag e hur man ska börja:

5y = 10 - 2x^2
5y - 10 = -2x^2
(5y - 10)/2 = x^2
sqrt(5y - 10) = x

Känns inte bra?

y = 10 - (2x^2)/5

Multiplicera bägge sidor med 5

5y= 50 - 2x^2

5y-50 = -2x^2 --> 2x^2=50-5y
2x^2=50-5y
(50-5y)/2 = x^2

25-2.5y=x^2

Roten ur på bägge led

x=+-sqrt(25-2.5y)
Citera
2014-06-11, 17:46
Medlem
Om x+12=y+5=6+z går det att räkna ut x+y+z?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in