2014-11-22, 20:18
Medlem
sampalitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Bestäm inversen till funktionen f definerad enligt f(x)=sqrt(x+2) (inklusive specifikationer av dess värdemängd och definitionsmängd). Skissa även i ett och samma koordinatsystem graferna till f och f^-1.

såhär gjorde jag:

Vi vill uttrycka x som en funktion av y.

y=f(x)=sqrt(x+2)

y=sqrt(x+2)

y^2=x+2

x+2=y^2

x=y^2 - 2

Så f^-1(x)= y^2 - 2 Verkar det rätt?

Men hur gör jag sedan med värdemängden/definitionsmängden? Fattar inte det Öppen/stängd gräns, går mot oändligheten osv? :S

Tacksam för hjälp!
Ja inversfunktionen är korrekt, dock brukar man ju skriva ut den som vanligt f^-1(x) = x^2 -2

När det kommer till definitionsmängd handlar det alltså om = vilka x kan du stoppa in i funktionen?
Du kan stoppa in x= 0 eller x= 100 eller x= -100 <--- reella tall dvs Df = alla reella tal på intervallet [-oo, +oo]
Värdesmängden handlar alltså om vilka värden funktionen kan anta för dess definitionsmängd,
du kan se att termen x^2 alltid kommer att vara positivt, alltså kommer det minsta värdet funktionen kan anta att vara -2 då x=0, du kan också se vad som händer om du stoppar in ett riktigt stort tal, faktorn -2 blir i princip en droppe i vattnet och du ser att värdesmängden ligger på intervallet [-2, +oo]
Citera
2014-11-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampalito
Ja inversfunktionen är korrekt, dock brukar man ju skriva ut den som vanligt f^-1(x) = x^2 -2

När det kommer till definitionsmängd handlar det alltså om = vilka x kan du stoppa in i funktionen?
Du kan stoppa in x= 0 eller x= 100 eller x= -100 <--- reella tall dvs Df = alla reella tal på intervallet [-oo, +oo]
Värdesmängden handlar alltså om vilka värden funktionen kan anta för dess definitionsmängd,
du kan se att termen x^2 alltid kommer att vara positivt, alltså kommer det minsta värdet funktionen kan anta att vara -2 då x=0, du kan också se vad som händer om du stoppar in ett riktigt stort tal, faktorn -2 blir i princip en droppe i vattnet och du ser att värdesmängden ligger på intervallet [-2, +oo]

tack för en klockren förklaring nu förstår jag! Men det jag inte förstår är hur skall jag kunna rita graferna f och f^-1 ?

f^-1 är ju enkel att rita men jag förstår inte hur jag ska rita in f(x)= sqrt(x+2) i grafen? :S
Citera
2014-11-22, 20:36
Medlem
sampalitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
tack för en klockren förklaring nu förstår jag! Men det jag inte förstår är hur skall jag kunna rita graferna f och f^-1 ?

f^-1 är ju enkel att rita men jag förstår inte hur jag ska rita in f(x)= sqrt(x+2) i grafen? :S
Du vet att f(x) är odefinierad för x < -2(eftersom sqrt(x) är odefinierad för x< 0) så välj ett godtyckligt antal punkter där x < -2
t.ex f(-2) = 0 f(0) = sqrt(2) f(2) = 2 f(6) = 4
Citera
2014-11-22, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampalito
Du vet att f(x) är odefinierad för x < -2(eftersom sqrt(x) är odefinierad för x< 0) så välj ett godtyckligt antal punkter där x < -2
t.ex f(-2) = 0 f(0) = sqrt(2) f(2) = 2 f(6) = 4

hm.. aa okej. Så Jag får ut t.ex. f(2) = 2 och f(6) = 4 och kanske f(8)= 6 skall jag då markera punkterna i grafen:

(2,2) (6,4) (8,6)

när jag har markerat dessa så drar jag en kurva utifrån dessa punkter? :S om jag har förstått det rätt
Citera
2014-11-22, 21:51
Medlem
Är det någon som kan lösa denna uppgift? Får inte till N(F^2) men de andra förstår jag.

Uppgiften finns här, lite jobbigt att skriva matriserna och exponenterna.
http://sv.tinypic.com/r/2z8x995/8

Tack!
Citera
2014-11-22, 21:54
Medlem
malte92s avatar
Tjena! 2 frågor

1. Vilka vinklar v mellan 0°-360° uppfyller sin2v=sin6°

2. Om v mätes i Radianer, vad är då cos(v) om sin(v)=-(5/8)

Tackar!
Citera
2014-11-22, 22:29
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
tjenare!

Sitter och räknar i ett kapitel om komplexa tal. Avsnittet hanterar polynomdivison med liggande stolen. Har 0 aning om hur man löser följande uppgift:

X1 = 5

Vad är de två andra rötterna till ekvationen x^3 + 15x^2 - 500?

Väldigt tacksam för svar!
Senast redigerad av kangaroozzickness 2014-11-22 kl. 22:32.
Citera
2014-11-22, 22:33
Medlem
Hur visar jag följande?

[; 4\langle u,v \rangle = \lVert u+v \rVert^2 + i\lVert u+iv \rVert^2 - \lVert u-v \rVert^2 - \lVert u-iv \rVert^2 ;]

Jag testade utveckla den inre produkten term för term i högerled men jag får 0 hela tiden.
Citera
2014-11-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theorem
Hur visar jag följande?

[; 4\langle u,v \rangle = \lVert u+v \rVert^2 + i\lVert u+iv \rVert^2 - \lVert u-v \rVert^2 - \lVert u-iv \rVert^2 ;]

Jag testade utveckla den inre produkten term för term i högerled men jag får 0 hela tiden.

Irrelevant men, när får man lära sig sådan här matematik?
Citera
2014-11-22, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Irrelevant men, när får man lära sig sådan här matematik?
Detta är linjär algebra. Man lär sig detta under första eller andra året på universitet om man går en teknisk/naturvetenskaplig eller matematik utbildning. Det här specifika problemet är inom L^2 teori som är en del av en Fourieranalys-kurs jag läser.
Citera
2014-11-22, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theorem
Detta är linjär algebra. Man lär sig detta under första eller andra året på universitet om man går en teknisk/naturvetenskaplig eller matematik utbildning. Det här specifika problemet är inom L^2 teori som är en del av en Fourieranalys-kurs jag läser.

Ok, tack.
Citera
2014-11-22, 23:23
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Kändes som om ni här på forumet förstod, vilket ni säkerligen gör. Skall redovisa samtliga steg nästa gång.
Ja, det var inte svårt att förstå vad du gjort. Kruxet var att din fråga var utformad så att du sökte sätt att förbättra din redovisning. Hade du behövt visa på ett prov, eller så, att du kunde lösa uppgiften hade det inte dugit att hoppa över steg så där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in