Citat:
Ursprungligen postat av
Nimportequi
Hur långt kommer du själv?
Tackar för knuffen, nu gick det faktiskt nästan hela vägen när jag löste talet ytterligare en gång online.
1. Bestäm den lösning till differentialekvationen x^2 y' = (y+1)^2 för vilken gäller y(-1) = 1. Facit vill även veta vilka begränsningar som sätts på x.
y' / (y+1)^2 = 1/x^2 => integral(1/(y+1)^2 dy) = integral(1/x^2 dx) => -1/(y+1) = -1/x + C => -x/(y+1) = -1 + Cx => x/(1+Cx) = y+1 => y = (x -1 - Cx)/(1+Cx)
Insättning av y(-1) = 1: (-2 + C)/(1-C) = 1 => (-2 + C) = (1 - C) => 2C = 3 => C = 3/2.
Detta ger mig kurvan y = (-1 - x/2)/(1+3/2x) =
-(2+x)/(2+3x) (rätt enligt facit).
Vad som återstår är att säga x-begränsning, vilket jag är en aning osäker på. Kan spoila svaret och säga att det blir x<-2/3, men jag kan inte komma fram till det själv. Jag förstår att det blir division med noll i den punkten, men hur vet man att x måste vara explicit mindre än punkten i fråga? Varför kan det inte vara två intervall: ett större och ett mindre?
Den andra uppgiften jag postade har jag faktiskt inte någon aning om och jag skulle uppskatta en knuff i rätt riktning eller en lösning!