Citat:
Ursprungligen postat av
matteyas
Det är inte rötter till funktionen. Det ser du om du sätter in värdena x1 och x2 i f(x). Du får inte 0 som svar.
Kör pq-formeln som någon nämnde. Rötterna ska vara -6 och 3.
Eller är det punkten där derivatan är noll som uppgiften frågar efter? Det är den mitt mellan rötterna i x = -1,5. Kan lösas genom f'(x) = 2x + 3 = 0 -> x = -3/2.
Jag har kört pq-formeln, problemet är att läraren lär ut på ett annat sätt än det som står i boken så jag vet inte vilken metod jag ska använda... Fick nu att x1=3 och x2=0, har inte en aning om var -6 kommer in i bilden. Svaret i slutet blir ju till slut 3/2 +- roten ur 9 / roten ur 4. Vilket ger 3/2 +- 3/2.
Jag gör säkert något fel någonstans men kan för mitt liv inte begripa var även fast jag använder pq formeln.
Uppgiften frågar dels efter nollställena, symmetrilinjen och punkten för minimipunkten.
EDIT: Nu när jag löste denna på annat sätt fick jag x1 = 6 och x2 = -3, symmetrilinjen är alltså 1,5. Det kan nog vara mer rätt men fortfarande inte -6 och 3 som du fick :S
Får även -11,25 när jag räknar in 1,5 i formeln, således blir punkten (1,5 , -11,25). Är detta ens i närheten?