Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-05, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Du Gaussar fel. Första felet sker i första steget, där du missar att addera 1 till rad 1, kolonn 3.

Kod:
[1 1 1|16] [1 1 1| 16] [1 0 0|3]
[1 1-1| 0]~[0 0-2|-16]~[0 0 1|8]
[1-1 1| 6] [0-2 0|-10] [0 1 0|5]

Tack!
Citera
2014-01-05, 13:13
Medlem
Vad gör jag för fel?

cos2x=-cosx
cos2x=cos(-x+pi)

Vad facit gör:

cos2x=cosx(x+pi)

Enligt wolfram alpha är båda sanna, men jag får annorlunda svar än facit (minusterm på olika x).
Citera
2014-01-05, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helicon01
Vad gör jag för fel?

cos2x=-cosx
cos2x=cos(-x+pi)

Vad facit gör:

cos2x=cosx(x+pi)

Enligt wolfram alpha är båda sanna, men jag får annorlunda svar än facit (minusterm på olika x).

Eftersom cos(v)=cos(-v) och vi vill ha en positiv term, t.ex. cos(-v) är "fulare" än cos(v) eftersom den senare än positiv. Därför ändrar du helt enkelt term till cos(v) istället för cos(-v) även fast båda är samma svar.

Det är alltså utseendet som är finare, helt enkelt.
Citera
2014-01-05, 13:46
Medlem
I genomsnitt kommer det 3 kunder under 7 minuter till en butik. En kund har just kommit. Beräkna sannolikheten att det dröjer minst 3 minuter till dess att nästa kund kommer.

T ~Exp(λ) där λ=3.

P(T ≥ 3) = 1-(P(T=0)+P(T=1)+P(T=2) Ger fel svar.. (formel för exponentialfördelning)

Hur skall jag göra?

Tack!
Citera
2014-01-05, 14:35
Medlem
Bu77ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riemannhypotesen
I genomsnitt kommer det 3 kunder under 7 minuter till en butik. En kund har just kommit. Beräkna sannolikheten att det dröjer minst 3 minuter till dess att nästa kund kommer.

T ~Exp(λ) där λ=3.

P(T ≥ 3) = 1-(P(T=0)+P(T=1)+P(T=2) Ger fel svar.. (formel för exponentialfördelning)

Hur skall jag göra?

Tack!

Det du verkar ha ställt upp är ett uttryck för att antalet kunder (N) under ett visst tidsintervall ska vara minst 3.
N kan bara anta värdena 0, 1, 2, ... osv. och är Poissonfördelad.

Ankomsttiden T, som den här uppgiften handlar om, är däremot en kontinuerlig variabel som kan antal alla poistiva värden (inte bara heltal) och T är exponentialfördelad, Exp(λ).
Om det i genomsnitt kommer 3 kunder på 7 minuter så är λ=3/7 (inte 3).

Räcker detta för att du ska komma in på rätt spår?
Citera
2014-01-05, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Eftersom cos(v)=cos(-v) och vi vill ha en positiv term, t.ex. cos(-v) är "fulare" än cos(v) eftersom den senare än positiv. Därför ändrar du helt enkelt term till cos(v) istället för cos(-v) även fast båda är samma svar.

Det är alltså utseendet som är finare, helt enkelt.

Okej, jag trodde det kunde var något sånt.

Fast facit fick negativ vinkel där jag fick en positiv o.s.v., så kan det väl inte vara samma?
Citera
2014-01-05, 17:24
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helicon01
Okej, jag trodde det kunde var något sånt.

Fast facit fick negativ vinkel där jag fick en positiv o.s.v., så kan det väl inte vara samma?
Vad menar du nu? Det har nyss konstaterats att cos(-x)=cos(x)
Citera
2014-01-05, 17:28
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Du kan använda faktorsatsen.

a) Här ser man direkt att man kan använda konjugatregeln till att börja med:
625x^4 - 1=(25x^2+1)(25x^2-1)
Första faktorn saknar nollställen, så vi kan inte faktorisera den längre. Andra faktorn kan man använda konjugatregeln ännu en gång. Jag lämnar detta till dig.

b) Här får man gissa tills man hittar en av rötterna. Därefter dividerar man bort detta och faktoriserar kvarvarande andragradspolynom.

Säg att jag ser att x=-1 är en rot. Jag dividerar bort x+1 och får:
x^3 - x^2 - 10x - 8=(x+1)(x^2-2x-8)=(x+1)(x+2)(x-4)

Tack så mycket!

Har ytterligare ett problem här. Ska förkorta ett bråk som består av två rätt långa polynom. Täljaren har jag fått ut genom att gissa roten, men roten i nämnaren är √5 vilket jag inte riktigt vet hur jag ska få ut. Är det faktorisering som gäller, eller finns det något annat sätt?

Citat:
Förkorta så långt som möjligt:

(x^3 - 3x^2 + 5x - 6) / (x^4 - x^3 - 2x^2 + 5x - 15)

Täljaren har jag faktoriserat, och fått (x - 2)(x^2 - x + 3), men polynomet i nämnaren är alltså det jag behöver få ut. Har ni några tips på hur man kan göra det enkelt för sig?
Citera
2014-01-05, 17:33
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffpuffen
Tack så mycket!

Har ytterligare ett problem här. Ska förkorta ett bråk som består av två rätt långa polynom. Täljaren har jag fått ut genom att gissa roten, men roten i nämnaren är √5 vilket jag inte riktigt vet hur jag ska få ut. Är det faktorisering som gäller, eller finns det något annat sätt?

Täljaren har jag faktoriserat, och fått (x - 2)(x^2 - x + 3), men polynomet i nämnaren är alltså det jag behöver få ut. Har ni några tips på hur man kan göra det enkelt för sig?
Målet är att förkorta, du behöver således inte faktorisera fullständigt. Täljaren är enklare att faktorisera, så jag skulle prova rötterna till polynomet i täljaren och se om någon av dessa var en rot till polynomet i nämnaren.
Citera
2014-01-05, 17:52
Medlem
I en amerikansk bilskola klarar 60 % av elverna det officiella körkortsprovet vid första försöket. Innan eleverna genomför det officiella provet genom de bilskolans test.

Det har visats sig att de elever som klarar det officiella provet vid första försöket så har 80 % klarat bilskolans test. Av de elever som inte klarar det officiella provet vid första försöket så har endast 10 % klarat bilskolans test.

a) Beräkna sannolikheten att en elev klarar bilskolans test
b) Beräkna sannolikheten att en elev klarar bilskolans test och det officiella provet.

Jag:
P(Klarat bilskolans test | Första försöket)=0.8
P(Klarat bilskolans test | Ej första försöket)=0.1
P(Klarat bilskolans test n Första försöket)=0.48
P(Klarat bilskolans test n Ej första försöket)=0.04

Sen vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare för att lösa P(Klarat bilskolans test)..

Tack!!!
Citera
2014-01-05, 19:03
Medlem
Bu77ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riemannhypotesen
I en amerikansk bilskola klarar 60 % av elverna det officiella körkortsprovet vid första försöket. Innan eleverna genomför det officiella provet genom de bilskolans test.

Det har visats sig att de elever som klarar det officiella provet vid första försöket så har 80 % klarat bilskolans test. Av de elever som inte klarar det officiella provet vid första försöket så har endast 10 % klarat bilskolans test.

a) Beräkna sannolikheten att en elev klarar bilskolans test
b) Beräkna sannolikheten att en elev klarar bilskolans test och det officiella provet.

Jag:
P(Klarat bilskolans test | Första försöket)=0.8
P(Klarat bilskolans test | Ej första försöket)=0.1
P(Klarat bilskolans test n Första försöket)=0.48
P(Klarat bilskolans test n Ej första försöket)=0.04

Sen vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare för att lösa P(Klarat bilskolans test)..

Tack!!!

[; \begin{array}{cccc}
\mbox{\:}& {Inte\:klarat\:testet} & {Klarat\:testet} & {Totalt} \\
\mbox{Klarat provet} & A & B & C = A+B \\
\mbox{Inte klarat provet} & D & E & F = D+E\\
\mbox{Totalt} & G=A+D & H=B+E & I= C+F = G+H=100\% \\
\end{array}
;]

Om tabellen ser konstig ut, klistra in allt mellan [ och ] här: http://www.texify.com

C = 60%
B/C = 80%, så B = C*80% = 48%
C+F = 100%, så F = 100% - 60% = 40%
E/F = 10%, så E = 40% *10% = 4%
D+E = F, så D = F-E = 40% - 4% = 36%

Fråga a) Svar H = B+E = 52%
Fråga b) Svar B = 48%
Citera
2014-01-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bu77en
[; \begin{array}{cccc}
\mbox{\:}& {Inte\:klarat\:testet} & {Klarat\:testet} & {Totalt} \\
\mbox{Klarat provet} & A & B & C = A+B \\
\mbox{Inte klarat provet} & D & E & F = D+E\\
\mbox{Totalt} & G=A+D & H=B+E & I= C+F = G+H=100\% \\
\end{array}
;]

Om tabellen ser konstig ut, klistra in allt mellan [ och ] här: http://www.texify.com

C = 60%
B/C = 80%, så B = C*80% = 48%
C+F = 100%, så F = 100% - 60% = 40%
E/F = 10%, så E = 40% *10% = 4%
D+E = F, så D = F-E = 40% - 4% = 36%

Fråga a) Svar H = B+E = 52%
Fråga b) Svar B = 48%

Oj! Snyggt!!

Tack så hemskt mycket (för den tidigare uppg du hjälpte mig med också )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in