Hej!
Nu är det stressigt här, har ett antal uppgifter som jag inte är säker på hur man går till väga med och har deadline idag på att lämna in dessa.
Så tänkte att jag skriver in vissa här och hoppas på lite hjälp.
Vill ha uträkningar och förklaringar.. Jag är inte ute efter att få svaret rakt i hand utan vill lära mig det jag gör, men då jag har svårt att se svaret ur en uträkning (som jag sen innan inte förstår och då jag inte har koll på alla tecken) och i en stressad sist, så vore det gult värt om ni kunde endast skriva hela uträkningen och ha med svar och sånt eller vara säkra på att jag får fram det själv genom det ni svarat eller göra en "omgjord" under med svar så jag ser hur jag ska få fram det i den ursprungliga uppgiften.
vi börjar med en uppgift jag la in tidigare i veckan där jag fick svaret
Citat:
Ursprungligen postat av
M5Chrille
Sätt ax+1=x+2 <=> ax=x+1 <=> ax-x=1 <=> x(a-1)=1 <=> x=1/(a-1)
Där har du din x-koordinat för skärningspunkten som beror av a. Använd ekvationen för din första linje och se att för att få y adderar du bara 2.
lite osäker på slutet som jag skrev innan, svårt att se hur man får fram svaret, blir lite förvirrad
men är det då att om te.x a=2 så är x= 1 delat med a-1? alltså 1=1? och sen +2 för att få y så .. y=3?
Sen har vi:
En kanon på Stockholms slott skjuter salut till kungen. Kanonkulans höjd (i meter) över
vattnet efter t sekunder beskrivs av . h(t)=11t – 4,9t^2 + 22
a) Hur högt över vattnet befinner sig kulan efter 0,7 sekunder?
b) Efter hur lång tid slår kulan i vattnet?
--
Rita grafen till funktionen y = -x^2 + 2x + 2 i ett lämpligt graderat koordinatsystem.
Använd värdetabell. Markera också nollställen och rita ut funktionens symmetrilinje.
--
Astrid sätter in 50 000 på sitt bankkonto, hon får 2% ränta varje år.
Tänk dig att Astrid varje år tar ut en summa motsvarande halva senaste
räntan.
Vilket år tar hon ut 550 kr?
--
2x^3 = 26
X^2/2 + x = 4
10^x = 150
15x^6 – 3 = 225
---
5. *I triangeln ABC vet vi att A = (3, 1) och B = (7, 3). Punkten C ligger på linjen x = 7. Vinkeln ABC är 63,43 grader. Bestäm punkten C så att triangeln blir rätvinklig.
6. Du ska nu undersöka hur vinkeln mellan motstående och närliggande sida i en rätvinklig triangel varierar, beroende på sidornas längd. Närliggande sida är hela tiden 1 cm längre än motstående sida. Vad händer med vinkeln? Hur kan man vänta sig att vinkeln ändras för större värden på motstående och närliggande sida? Svara utförligt.
Motstående (cm) Närliggande (cm) Vinkel (grader)
1cm --- 2cm --- 26,57
2cm --- 3cm --- 33,69
3cm --- 4cm --- 36,87
4cm --- 5cm --- 38,66
5cm --- 6cm --- 39,81
6cm --- 7cm --- 40,60
7cm --- 8cm --- 41,19
8cm --- 9cm --- 41,63
9cm --- 10cm --- 41,99
10cm --- 11cm --- 42,27
Tack på förhand!