2013-10-24, 16:07
Medlem
8 Personer ska sitta vid ett runt bord, person A och B får inte sitta bredvid varandra. På hur många sätt kan placeringen göras?

Jag tänker ju så här. Alla andra förutom person A och B kan ju sitta på 6 olika platser och kan därför sitta på 6!/6 = 5! olika sätt.

Person A och B kan sitta på c(8,2) olika sätt.

Då kan placeringen alltså göras på c(8,2) * 5! eller tänker jag helt fel?
Citera
2013-10-24, 16:14
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outofcontrol69
Hallå!
Så nu börjar vi såhär! jag vill ha uträkningar och förklaringar som får mig att förstå, det är brådskande så inga svar som gör att jag ändå sitter som ett frågetecken, jag har inte fått in alla tecken och liknande i mitt huvud, så ha det i baktanke.

"Uppgiften går ut på att undersöka ett samband.

Utgå från två räta linjer : { y=x+2 och y=ax+1

a är ett valfritt tal"

Jag ska här undersöka skärningspunkten mellan linjerna beroende på vad jag väljer som a, så ska jag lösa ett ekvationssystem på detta.. sätta in i en tabell några olika a-värden sen vad x och y då blir.

Sen

"Ser du några samband mellan värdet på a och skärningspunktens koordinater? Försök att beskriva sambanden med ord och symboler."

Jag vet att "+1 och +2 är var y-axeln skärs.. men sen förstår jag inte mer, den ena linjen skär y-axeln på 2 och den andra på 1? ska jag då dra linjer beroende på lutning (som jag inte heller har helt grepp om).. men hur skärs de då? ska ju ha flera värden på a t.ex -3, 0, +5 osv.. hur gör jag för att alla linjer för en skärningspunkt?

Tacksam för svar!
Uppenbarligen är y=y, detta leder till att x+2=ax+1. Mixtrar vi om lite får vi:
x+2-1=ax+1-1 <=> x+1-x=ax-x <=> 1=x(a-1) <=> x=1/(a-1)
Nu har vi alltså fått x-koordinaten för skärningspunkten. Stoppar vi in detta x i endera ekvationen i ekvationsystemet erhåller vi y-koordinaten. Sätter vi ihop dessa får vi skärningspunkten. Notera att skärningspunkten kommer att ha koordinater som beror av a.
Citera
2013-10-24, 16:18
Medlem
M5Chrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outofcontrol69
...
Sätt ax+1=x+2 <=> ax=x+1 <=> ax-x=1 <=> x(a-1)=1 <=> x=1/(a-1)

Där har du din x-koordinat för skärningspunkten som beror av a. Använd ekvationen för din första linje och se att för att få y adderar du bara 2.
Citera
2013-10-24, 16:24
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evander
8 Personer ska sitta vid ett runt bord, person A och B får inte sitta bredvid varandra. På hur många sätt kan placeringen göras?

Jag tänker ju så här. Alla andra förutom person A och B kan ju sitta på 6 olika platser och kan därför sitta på 6!/6 = 5! olika sätt.

Person A och B kan sitta på c(8,2) olika sätt.

Då kan placeringen alltså göras på c(8,2) * 5! eller tänker jag helt fel?
Jag är inte helt övertygad om ditt resonemang.

Tänk att vi går runt bordet med början på en specifik person när vi tänker oss antalet permutationer som man kan placera ut alla på. På så sätt slipper vi att dela med 8 i slutet, för att få bort alla gånger vi räknat för mycket.

Första personen, säg A, fixeras på första platsen. Andra platsen kan vi välja bland alla utom B (6 val). Sista platsen kan vi välja alla kvarvarande utom B (5 val). Resterande behöver vi inte bry oss om vi skulle placera ut B (5! val). Produkten av dessa blir alltså 6*5*5!=5*6!
Citera
2013-10-24, 16:25
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onereconstructs
Detta är nästan sant. Bara om funktionens värdemängd innehåller ±π/2 modulus 2π antas extrempunkterna för sinus.
Citera
2013-10-24, 16:26
Medlem
cos²x - sin²x = √2/2

Svaret ska vara i radianer.
Citera
2013-10-24, 16:28
Medlem
M5Chrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chubers
Någon som skulle kunna förklara hur dessa uppgifter fungerar?
9. En gasfylld ballong släpps iväg men på grund av en läcka stiger inte ballongen så högt. Dess höjd (i meter) kan beräknas med hjälp av formeln h=1+1,4t-0,01t^2 där t är tiden i sekunder efter start.

Efter hur lång tid befinner sig ballongen på höjden 40 meter

10. En obemannad forskningsubåt befinner sig på djupet y hundra meter x minuter efter att dykningen påbörjats. Formeln y=x^2/360-x/3 gäller tills ubåten når ytan igen. Observera att y antar negativa värden. Exempelvis innebär y= -2 att ubåten befinner sig 200 meter under ytan.

a) När befinner sig ubåten 300 meter under ytan?

b) Hur djupt går ubåten som djupast?

mvh
9. Sätt 1+1,4t-0,01t^2=40, vilket ger två tidpunkter, om 40m inte är den högsta höjden.

10a) Sätt x^2/360-x/3=-3, vilket också ger två tidpunkter, om 300m inte är som djupast.
b) Nyttja symmetriaxeln x=-p/2 i pq-formeln, speciellt här x=-((-1/3)*360/2)=60. Beräkna y för detta x. Du kan coskå derivera och hitta var derivatan är 0.
Citera
2013-10-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Jag är inte helt övertygad om ditt resonemang.

Tänk att vi går runt bordet med början på en specifik person när vi tänker oss antalet permutationer som man kan placera ut alla på. På så sätt slipper vi att dela med 8 i slutet, för att få bort alla gånger vi räknat för mycket.

Första personen, säg A, fixeras på första platsen. Andra platsen kan vi välja bland alla utom B (6 val). Sista platsen kan vi välja alla kvarvarande utom B (5 val). Resterande behöver vi inte bry oss om vi skulle placera ut B (5! val). Produkten av dessa blir alltså 6*5*5!=5*6!

Ja så blir det ju, jag försökte bara räkna med det vi gått igenom lite mera än övrigt. Att det ska vara så lätt egentligen.

Fast blir det inte 6*5*4! = 6! eftersom de övriga 5 ska fördelas över 5 platser? 5! / 5?

Eller ska man inte tänka så?
Senast redigerad av Evander 2013-10-24 kl. 16:51.
Citera
2013-10-24, 16:48
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truly.Unruly
Ok här kommer en rolig en;

"En cyklist färdas längs en rak väg. Hennes rörelser beskrivs av funktionen

s = 3000sin((πt)/20)

s mäts i meter och t i minuter. Hon cyklar redan med full fart vid t = 0 och färden pågår i ytterligare 10 min.
Hur stor är hjulens rotationshastighet (varv/min) vid tiden t = 5 minuter om cykelhjulens diameter är 0,76 meter?"

Jag börade med att derivera funtionen och fick 150π * cos ((πt)/20)

Jag stoppade in femman och fick 471, vilket jag antar innebär att vid tidunkten 5 minuter så färdas hon med en hastighet av 471 meter per minut.

Men nu, förutsatt att jag gjort rätt, hur gör jag om detta till varv per minut?

Hjulets vinkelhastighet w (i radianer/min) ges av
v = rw, där r är hjulradien (i meter) och v ekipagets fart (i m/min).

w = v/r = ...
Citera
2013-10-24, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Hjulets vinkelhastighet w (i radianer/min) ges av
v = rw, där r är hjulradien (i meter) och v ekipagets fart (i m/min).

w = v/r = ...

Ok men det skulle ju då bli 471/0,38 vilket blir 1239. Vilken enhet är det? Radianer? Hur får jag det till varv per minut? Svart ska ju bli 140 varv per minut....
Citera
2013-10-24, 17:26
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truly.Unruly
Ok men det skulle ju då bli 471/0,38 vilket blir 1239. Vilken enhet är det? Radianer? Hur får jag det till varv per minut? Svart ska ju bli 140 varv per minut....

Du har glömt cosinus-faktorn i s'.

s'(t) = 150π * cos (πt/20),
v = s'(5) = 150π * cos (π*5/20) = 150π * cos (π/4) = 150π * 1/√2.

2π rad = 1 varv
w = v/r = ...
Citera
2013-10-24, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Du har glömt cosinus-faktorn i s'.

s'(t) = 150π * cos (πt/20),
v = s'(5) = 150π * cos (π*5/20) = 150π * cos (π/4) = 150π * 1/√2.

2π rad = 1 varv
w = v/r = ...

Trigonometrin kommer att bli min död, men du fick tom mig att förstå det här iaf!! Tack så mkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in