Citat:
Ursprungligen postat av Giorgione
Hur vet man vad som är primtal? Det är det jag fastnade på allt annat räknade jag rätt
t.ex denna 17/7+7/12-1/21
7*3=21
6*2=12
7*1=7
hur vet jag om primtalen? dvs vilka ska bort för att få fram mgn?
Definitionen för ett primtal är att ett primtal är ett heltal större än 1 som enbart är delbart med sig själv och 1. Allmänt är det bökigt att få reda på om ett (tillräckligt stort) givet tal är ett primtal, men för tal mindre än typ 10 bör det räknas till allmänbildningen att veta vilka som är primtal (2, 3, 5, 7).
För att primtalsfaktorisera brukar jag alltid börja att se om talet själv är ett primtal, annars undersöker jag successivt för alla primtal mindre än talet själv och ser om talet är delbart med primtalet. Därefter fortsätter jag på samma sätt tills talet är ett primtal och jag är klar. Du har till exempel inte faktoriserat 12 tillräckligt, iom att 6 i sin tur kan faktoriseras som 2*3. 1 är som sagt inte ett primtal, vilket innebär att 7 blir just 7 primtalsfaktoriserat.
När du faktoriserat alla nämnare kollar du vilken den största potensen av varje primtal som ingår i någon nämnare är, denna skall nu vara med som faktor i minsta gemensamma nämnaren. När du kollat högsta potensen för alla primtal multiplicerar du ihop dem. Detta kan verka komplicerat, men när du väl fattar hur du ska göra kommer det gå fort!