2012-12-14, 00:00
Medlem
-HKW-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Området kan beskrivas genom
0 < x < 1
0 < y < 1-x
0 < z < 1-x-y

Integralen får jag till
∫∫∫ e^(x+y+z) dx dy dz = ∫∫ e^(x+y) (∫ e^z dz) dx dy
= ∫∫ e^(x+y) (∫ e^z dz) dx dy
= ∫∫ e^(x+y) [e^z]_0^{1-x-y} dx dy
= ∫∫ e^(x+y) (e^(1-x-y) - 1) dx dy
= ∫∫ e^(x+y) e^(1-x-y) dx dy - ∫∫ e^(x+y) dx dy
= ∫∫ e dx dy - ∫∫ e^(x+y) dx dy
= e ∫ (∫ dy) dx - ∫ e^x (∫ e^y dy) dx
= e ∫ [y]_0^{1-x} dx - ∫ e^x [e^y]_0^{1-x} dx
= e ∫ (1-x) dx - ∫ e^x (e^(1-x) - 1) dx
= e ∫ (1-x) dx - ∫ e dx + ∫ e^x dx
= e [x-x²/2]_0^1 - e [x]_0^1 + [e^x]_0^1
= e (1/2)- e + (e - 1)
= e/2 - 1

Citat:
Ursprungligen postat av Groggann
Jag får lite annorlunda, men kanske gör något fel.

gränser:

0<=x<=1
0<=y<=1-x
0<=z<=1-x-y
Alltså ordningen dzdydx

dz:
§_0^(1-x-y) e^(x+y+z) dz = e-e^(x+y)
dy:
§_0^(1-x) e-e^(x+y) dy=e^x-e*x
§_0^1 (e^x-e*x) dx ≈ 0.359

1/e≈0.368

Men se inte mig som något facit, kan som sagt mycket möjligt gjort fel.

Tack hörni! Tror felet jag gjorde var att sätta fel gränser:

0<=x<=1
0<=y<=1-x (hade inte med detta x:et)
0<=z<=1-x-y

STORT TACK!
Citera
2012-12-14, 00:05
Medlem
SparTyres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Vilken typ av funktion är f? Vi vet att f(3) = f(6) och att f(4) > f(3). Motivera ditt svar.

Du har en funktion f, låt oss säga f(x). Rita upp ett koordinatsystem

Insättning av x=3 eller x=6 ger samma resultat. Rita därför två prickar vid x=3 och x=6 i samma höjd.
Insättning av x=4 ger ett värde högre än om du satt in x=3. Rita därför en prick vid x=4 högre upp än de tidigare två.

Dra nu en linje genom samtliga punkter och du får ett uppochnervänt V. Vid första anblick kan man se funktion som ett polynom av grad 2 f(x)=ax^2+bx+c. Eftersom du inte vet något mer om funktionen kan man inte garantera att graden är 2 då polynom av grad 2 eller större kan ha samma utseende.
Till exempel f(x)=-x^4+4x^3+23x^2-54x+72 har den lilla biten där den först går upp och sedan ner, denna funktionen klarar även de krav uppgiften hade f(3)=f(6) och f(4)>f(3).

Det finns mer avancerade funktioner, men jag tror det räcker för ändamålet.
Citera
2012-12-14, 00:19
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparTyre

Insättning av x=3 eller x=6 ger samma resultat. Rita därför två prickar vid x=3 och x=6 i samma höjd.
Insättning av x=4 ger ett värde högre än om du satt in x=3. Rita därför en prick vid x=4 högre upp än de tidigare två.

Dra nu en linje genom samtliga punkter och du får ett uppochnervänt V. Vid första anblick kan man se funktion som ett polynom av grad 2 f(x)=ax^2+bx+c. Eftersom du inte vet något mer om funktionen kan man inte garantera att graden är 2 då polynom av grad 2 eller större kan ha samma utseende.
Till exempel f(x)=-x^4+4x^3+23x^2-54x+72 har den lilla biten där den först går upp och sedan ner, denna funktionen klarar även de krav uppgiften hade f(3)=f(6) och f(4)>f(3).

Men det man definitivt kan säga måste ju vara att f har ett gradtal större än eller lika med två.
Citera
2012-12-14, 00:25
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Här är jag ställd. Känns som att man kan säga nästan vadsomhelst om den funktionen.

Vi kan göra det lätt för oss och låta f(x) = x. Då är f(3) = 3, så vi vill att g(3) = 21. En funktion som gör detta är g(x) = 7x.

Alltså, f(x) = x och g(x) = 7x.

Edit: Men detta är förstås bara ett val av f och g. Det finns förmodligen oändligt många möjliga val av f och g som uppfyller villkoret.

Citat:
Ja, håller med om den första lite med ovanstående. Ett exempel kan ju dock vara en parabel med negativ x^2 koefficient.

g(f(x))=21

f(x)=0
g(f(3))=21*e^f(3) CRAZY

Citat:
Ursprungligen postat av gullgubben
Hm, finns det verkligen ingen mer information här? Någon graf eller så? Vad handlar kapitlet om?

Det finns väldigt många svar som är rätt här. Tänk dig ett löpande band: Först har vi talet 3. Vi kör det genom maskinen "f", och får ut ett nytt tal. Vilket tal? Det beror på hur "f" ser ut, du bestämmer. Vi kör det nya talet genom maskinen "g", och målet är att få ut 21.

Alltså, det enklaste här är att säga att "g" spottar ut 21, oavsett vad man får in, g(x)=21. Då spelar det ingen roll vad "f" är för något. Du kan nog komma på ett lite roligare exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av SparTyre

Tack så mycket för era svar!

Fråga två känns relativ klar nu och jag förstår lite bättre hur det funkar.

Fråga ett känns fortfarande lite som ett frågetecken. Någon annan information till frågan finns inte mer än det jag skrivit här.

Jag är med så långt att göra ett koordinatsystem och få ut punkterna.
funktionen är jag inte riktigt med på dock.
Skulle du kunna förklara lite mer ingående hur du tänker med f(x)=ax^2+bx+c ?

Tänk att du ska förklara för en 10 åring, för ungefär så duktig är jag på matematik ;D
Citera
2012-12-14, 00:43
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Men det man definitivt kan säga måste ju vara att f har ett gradtal större än eller lika med två.
Nja, man kan säga att f(3) = f(6) < f(4), så ja... den är inte konstant :P. Att det är ett polynom vet vi inte.

MissMD: Rita bara nån sorts kurva som går genom punkterna (den behöver inte ens vara kontinuerlig), men definerad på R kan vi väl ändå tänk oss ^^'
Citera
2012-12-14, 00:44
Medlem
För vilka värden på k saknar ekvationssystemet lösningar

Klammer: y=x^2+2x-8
y=kx-12

Är helt lost, hade uppskattat hjälp med förklaringar, har försökt i ett tag nu men det logiska tänket tycks inte fastna.
Citera
2012-12-14, 00:53
Medlem
Grogganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokai
För vilka värden på k saknar ekvationssystemet lösningar

Klammer: y=x^2+2x-8
y=kx-12

Är helt lost, hade uppskattat hjälp med förklaringar, har försökt i ett tag nu men det logiska tänket tycks inte fastna.

Substituera y mot något av uttrycken och skriv på formen;

kx-12=x^2+2x-8
x^2+x(2-k)+4=0

Böka in detta i PQ-formeln. Detta saknar reella lösningar om argumentet under rottecknet är negativt.
Citera
2012-12-14, 00:55
Medlem
Grogganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Nja, man kan säga att f(3) = f(6) < f(4), så ja... den är inte konstant :P. Att det är ett polynom vet vi inte.

MissMD: Rita bara nån sorts kurva som går genom punkterna (den behöver inte ens vara kontinuerlig), men definerad på R kan vi väl ändå tänk oss ^^'

Haha, tummen upp för tänket. Stackars MissMD som försöker bli något klokare på detta
Citera
2012-12-14, 01:00
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Iofs, men i annat fall så kan vi ju alltid uttrycka den som dess Taylorutveckling kring 3, 6 eller 4.

Fast det kanske förutsätter att den är analytisk i dessa punkter, och det vet vi ju inte att den är...

Edit: Det kan ju vara (x-3)(x-6)/(x-4) till exempel. För visst kan man göra jämförelser med oändligheter?
Senast redigerad av adequate 2012-12-14 kl. 01:07.
Citera
2012-12-14, 01:18
Medlem
Grogganns avatar
Citat:
Iofs, men i annat fall så kan vi ju alltid uttrycka den som dess Taylorutveckling kring 3, 6 eller 4.

Fast det kanske förutsätter att den är analytisk i dessa punkter, och det vet vi ju inte att den är...

Edit: Det kan ju vara (x-3)(x-6)/(x-4) till exempel. För visst kan man göra jämförelser med oändligheter?

Skulle inte vilja godta den funktionen dock, hellre (x-k) i nämnaren, där 4<k<6 eller liknande isf!
Citera
2012-12-14, 01:20
Medlem
adequates avatar
Citat:
Skulle inte vilja godta den funktionen dock, hellre (x-k) i nämnaren, där 4<k<6 eller liknande isf!
Iofs, den funktionen jag föreslog är nog inte ens definierad för x = 4. Om man inte tillämpar nån form av icke-standard-analys kanske.
Citera
2012-12-14, 01:21
Medlem
dMobergs avatar
Citat:

Nja, den där funktionen är inte definierad i x=4.

EDIT: För sen ^^'
Groggann: mm eller k>4, visst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in