2012-12-14, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaketheamazingsnake
Så med andra ord, kraften riktad lodrätt nedåt i båda ändarna av plankan är lika stor oavsett vinkel?

Ja, om man ser plankan som två masscentra sammanbundna av en viktlös stel kropp. Kraften på det som håller upp plankan i vardera ände (rep, vågskål etc.) blir då lika stor oavsett vinkel.
Citera
2012-12-14, 01:34
Medlem
Grogganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Nja, den där funktionen är inte definierad i x=4.

EDIT: För sen ^^'
Groggann: mm eller k>4, visst?

Ja, det är ju sjukt sant, tänkte inte så långt
Citera
2012-12-14, 09:43
Medlem
SparTyres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Nja, man kan säga att f(3) = f(6) < f(4), så ja... den är inte konstant :P. Att det är ett polynom vet vi inte.

MissMD: Rita bara nån sorts kurva som går genom punkterna (den behöver inte ens vara kontinuerlig), men definerad på R kan vi väl ändå tänk oss ^^'

Matematik 2 är väl gamla Matematik B på gymnasiet så ett polynom borde var det som söks.

Kravet på kontinuitet känns ganska logiskt annars finns det inget man kan plocka ut ur de värden man fått förrutom just det att f är definerad i de tre punkterna.
Citera
2012-12-14, 10:15
Medlem
Snabb fråga som jag kört fast på.
Jobbar med Ekvationer nu.

3y = 20-5y

Så hur räknar jag ut y?

Tack på förhand!
Citera
2012-12-14, 10:19
Medlem
Niders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milleniumgren
Snabb fråga som jag kört fast på.
Jobbar med Ekvationer nu.

3y = 20-5y

Så hur räknar jag ut y?

Tack på förhand!

Det finns inga dumma frågor.

Det du bör göra är att skilja VL (vänstra ledet) med HL (högra ledet), du har 20 - 5y på höger sida, då kan du skriva +5y ovanför lite smått ovanför i HL, och vice versa i VL +5y.

Addera sedan de båda y tecknen, vilket blir 8y = 20, nu vill vi få y ensamt, dividera sedan med 8 i VL och HL, räkna ut y nu!
Citera
2012-12-14, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nider
Det finns inga dumma frågor.

Det du bör göra är att skilja VL (vänstra ledet) med HL (högra ledet), du har 20 - 5y på höger sida, då kan du skriva +5y ovanför lite smått ovanför i HL, och vice versa i VL +5y.

Addera sedan de båda y tecknen, vilket blir 8y = 20, nu vill vi få y ensamt, dividera sedan med 8 i VL och HL, räkna ut y nu!

Sådär fick det till 2.5 och det var rätt! awesome.

Hur vet man om man ska ta +5y eller -5y i tex det här talet? Antar att om man tar +5y på båda sidorna så kan man "trolla" bort y:et från högerledet.

Så om det istället hade varit 3y = 20 + 5y så hade jag varit tvungen att ta -5y på HL och VL? Tänker jag rätt nu ?
Citera
2012-12-14, 10:31
Medlem
SparTyres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milleniumgren
Sådär fick det till 2.5 och det var rätt! awesome.

Hur vet man om man ska ta +5y eller -5y i tex det här talet? Antar att om man tar +5y på båda sidorna så kan man "trolla" bort y:et från högerledet.

Så om det istället hade varit 3y = 20 + 5y så hade jag varit tvungen att ta -5y på HL och VL? Tänker jag rätt nu ?

Det stämmer bra, du flyttar egentligen inte några tal utan adderar eller multiplicerar vad som behövs för att få bort den till andra sidan:
3y = 20 + 5y
3y-5y = 20 + 5y-5y
-2y=20
-2y/(-2)=20/(-2)
y=-10
Citera
2012-12-14, 13:47
Medlem
Bror.s avatar
Hade nationellt prov i morse/förmiddags och lyckades bland annat inte lösa denna uppgift:

En chokladboll på 80 gram kostar för en bagare 8 kronor att göra, inräknat ingredienser och arbetskraft. En chokladboll på 45 gram kostar 6 kronor att göra. Arbetskraften är lika dyr i båda fallen, men exakt hur mycket kostar arbetskraften för en chokladboll?

Provet är redan inlämnat men skulle vilja veta lösningen.
Citera
2012-12-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bror.
Hade nationellt prov i morse/förmiddags och lyckades bland annat inte lösa denna uppgift:

En chokladboll på 80 gram kostar för en bagare 8 kronor att göra, inräknat ingredienser och arbetskraft. En chokladboll på 45 gram kostar 6 kronor att göra. Arbetskraften är lika dyr i båda fallen, men exakt hur mycket kostar arbetskraften för en chokladboll?

Provet är redan inlämnat men skulle vilja veta lösningen.

Lös ekvationssystemet:

80y+x=8
45y+x=6
Citera
2012-12-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggann
Substituera y mot något av uttrycken och skriv på formen;

kx-12=x^2+2x-8
x^2+x(2-k)+4=0

Böka in detta i PQ-formeln. Detta saknar reella lösningar om argumentet under rottecknet är negativt.

Hur ska jag kunna använda PQ-formeln när jag har två obekanta? Hur blir det med k?
Citera
2012-12-14, 14:12
Medlem
Uppgift från gårdagen nationella matte D prov.

Frågan var något i still med det här:
En rätvinklig triangel med sidorna 1 l.e. och vinkeln v har vid basen en halvcirkel.
Hur stor ska vinkeln vara för maximal area? http://draw.to/DhY07x

Tror att jag löste uppgiften till 142 grader ungefär. Men är osäker på om det blev rätt så någon får gärna visa hur man ska lösa den.
Senast redigerad av zoorroo4 2012-12-14 kl. 14:14.
Citera
2012-12-14, 14:26
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokai
Hur ska jag kunna använda PQ-formeln när jag har två obekanta? Hur blir det med k?
Ställ bara upp uttrycket som vanligt, med p = 2-k, q = 4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in