2012-12-01, 15:12
Medlem
Har svårt att greppa det här med rotationskroppar. Jag förstår att man antingen roterar runt x eller y-axeln (läser en-var).
Så om vi skall rotera runt y-axeln så roterar vi runt y och runt x så roterar vi runt x - Inga problem att greppa.

Men när jag skall räkna ut Volymen så blir det jobbigt.
När jag roterar runt X-axeln brukar hag använda V =pi*r^2 och runt y brukar jag använda 2p*i*r. Men man skall tydligen kuna använda båda sätten oavsett vilken axel. Hur gör jag då?
Vad är egentligen rör och skalformen. Och hur ser jag vilket jag borde använda?

Tack på förhand!
Citera
2012-12-01, 15:22
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Ah okej, förstår lite bättre men är fortfarande ganska så lost på just den här biten och känner att jag verkligen vill kunna all bakomliggande teori inför redovisningen. De flesta av mina kursare har gjort på ett snarlikt sett men trots detta är jag ändå förvirrad. På vilket sätt är det egentligen man använder absolutbeloppet? Om man tar det utifrån definitionen av ett absolutbelopp som lyder:

|x| = x då x>0
0 då x = 0
-x då x <0
Specialfall för x = 0 behövs inte, det räcker med att säga att
|x| = x då x >= 0, -x då x < 0
Citera
2012-12-01, 15:23
Medlem
Citat:
Vad gäller det fetmarkerade är jag däremot lite osäker på vad du menar. Är hela min uträkning fel? Det jag är uteefter är att visa integralen då x<-oändligheten. Har jag tänkt rätt på resten?
Skriv:
För x < -pi gäller S(x) = ∫_0^x f(t) dt = ∫_0^(-pi) sin(t) dt + ∫_(-pi)^x (-(t+pi)) dt

Då blir det tydligare att du bygger upp hela integralen genom att ta delintervall efter varandra:
∫_0^x = ∫_0^(-pi) + ∫_(-pi)^x
Citera
2012-12-01, 15:24
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Specialfall för x = 0 behövs inte, det räcker med att säga att
|x| = x då x >= 0, -x då x < 0
Ah, tog själva definitionen från en föreläsningsanteckning. En fråga är dock, resonerade jag fel i resten av min post?

Edit:
Nu tror jag att jag börjar inse hur jag ska tänka. För t < -pi så är hela talet negativt:

sqrt((t+pi)^2) = |t+pi|vilket medför:
|t+pi| = (t+pi) då t> -pi
|t+pi| = -(t+pi) då t<-pi
Senast redigerad av eradico 2012-12-01 kl. 15:37.
Citera
2012-12-01, 15:25
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Skriv:
För x < -pi gäller S(x) = ∫_0^x f(t) dt = ∫_0^(-pi) sin(t) dt + ∫_(-pi)^x (-(t+pi)) dt

Då blir det tydligare att du bygger upp hela integralen genom att ta delintervall efter varandra:
∫_0^x = ∫_0^(-pi) + ∫_(-pi)^x
Ah, jag hade på något sätt skrivit det baklänges i min ursprungliga post! Tack för feedback!
Citera
2012-12-01, 15:59
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ah, tog själva definitionen från en föreläsningsanteckning. En fråga är dock, resonerade jag fel i resten av min post?

Edit:
Nu tror jag att jag börjar inse hur jag ska tänka. För t < -pi så är hela talet negativt:

sqrt((t+pi)^2) = |t+pi|vilket medför:
|t+pi| = (t+pi) då t> -pi
|t+pi| = -(t+pi) då t<-pi
Du tänkte rätt i föregående post, och denna post stämmer också.
Citera
2012-12-01, 16:06
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Pröva att byta rollerna - derivera x och integrera sin^-1(x).

Sätter jag
dV = sin^-1(x) dx => V=xsin^-1(x)-(1-x^2)^(1/2)
Så är jag även då tillbaka till en integral x*sin^-1(x)?
Citera
2012-12-01, 16:14
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Du tänkte rätt i föregående post, och denna post stämmer också.
Tack! Nu är det bara kvar att fundera någon dag till över konkava/konvexa-funktioner sen är jag good to go!
Citera
2012-12-01, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Sätter jag
dV = sin^-1(x) dx => V=xsin^-1(x)-(1-x^2)^(1/2)
Så är jag även då tillbaka till en integral x*sin^-1(x)?
Men samma tecken som i originalet eller med minus i stället för plus?

Ibland kan man få typ ʃ f(x) dx = u(x) - ʃ f(x) dx. Först kan detta se ut att inte ge något, men man kan faktiskt dra slutsatsen ʃ f(x) dx = u(x)/2. Eller hur?
Citera
2012-12-01, 17:03
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Men samma tecken som i originalet eller med minus i stället för plus?

Ibland kan man få typ ʃ f(x) dx = u(x) - ʃ f(x) dx. Först kan detta se ut att inte ge något, men man kan faktiskt dra slutsatsen ʃ f(x) dx = u(x)/2. Eller hur?

Tackar!
Citera
2012-12-01, 17:40
Medlem
eradicos avatar
Hur hade ni gjort för att undersöka på vilka intervall en funktion är konkav respektive konvex förutom rent grafiskt? Min ena tanke är att ta andraderivatan, kontrollera vilket värde den har på under ett intervall och därefter konstantera konkavitet/konvexitet utefter detta. Är detta en någorlunda smart taktik? Vad händer då vid de punkter där man får ett noll-värde på andraderivatan, förutom att det är en max/min punkt?
Citera
2012-12-01, 17:46
Medlem
http://imageshack.us/f/266/20121201173217.jpg/

Fråga 1 är det.

Jag har förstått så långt att jag ska dela upp den i två trianglar. Och använda sinussatsen på något vis, men jag vet inte hur. Tack på förhand.ck på förhand.
Senast redigerad av slowie 2012-12-01 kl. 17:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in