Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Du har skrivit |t + pi| = -|t + pi|. Detta gäller endast om t + pi = 0. Du har skrivit rätt i den omskrivna funktionsdefinitionen.
Tack, just den här biten har jag fortfarande svårt att greppa även om jag förstår att det "måste" vara så. Är det till någon hjälp att tänka:
sqrt(x^2) = |x| om x>0 samt -|x| om x<0? D vs:
sqrt((t+pi)^2)) = |t+pi| om (t+pi)>0 samt -|t+pi| om (t+pi)<0? Ska jobba betydligt mer med det här!
Citat:
Du har missat dt i första formeln.
ʃ_0^x + ʃ_0^(-pi) är inte logiskt.
Flytta villkoren på x till början av raderna: "För x > pi blir ʃ_0^x f(t) dt = ..."
Att skriva dit DT ska jag givetvis göra
Vad gäller det fetmarkerade är jag däremot lite osäker på vad du menar. Är hela min uträkning fel? Det jag är uteefter är att visa integralen då x<-oändligheten. Har jag tänkt rätt på resten?
Flyttar även vilkoren till rätt rad!
Citat:
Analysens huvudsats är felformulerad. Skall det verkligen vara s(x) = ʃ_a^b f(t) ?
Skriv f(-pi -) = ... och f(-pi +) = ... eller lim_{t->-pi -} f(t) = ... respektive lim_{t->-pi +} f(t) = ... Då blir det tydligare vilka brytpunkter du arbetar med och ser inte så dumt ut som "1 = 1" gör.
Stava gärna "kontinuerlig" rätt också samt lägg in ett kommatecken och mellanslag före "vilket tillsammans".
Ska se till att formulera analysens huvudsats rätt, var förmodligen jag som skrev av alldeles för fort. Vad gäller det språkliga och dina synpunkter på både språk och utryckssätten så ska jag definitivt använda dem. Ser mycket bättre ut!
Citat:
Stämmer dina slutsatser om var s(x) är konvex/konkav överens med grafen?
Graferna ser bra ut.
Jag antar att det här var idiotstress som gjorde att jag dabbade mig här. Vad jag tänker är att andraderivatan är negativ på de intervall som grafen är konkav på och konvex på de platser där andraderivatan är negativ på.
Däremot så har jag en fråga på hur jag ska resonera i punkterna (-pi, 2) samt punkten (0,0). I dessa punkter är ju andraderivatan noll, spelar detta någon roll?
Citat:
Hur vet man vilka fel som är slarvfel som du redan hade för avsikt att rätta till och vilka som är riktiga misstag som inte skulle bli korrigerade?
Bra fråga! Det jag syftade på var att jag stundtals hoppat vissa mellanled, såsom exempelvis [-cos] 0 ^pi/2 (osäker på vad den typen av tecken heter) eftersom att det var svårt att göra i word.
Tack för all hjälp!