2012-11-09, 17:12
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nider
Jag har nyligen börjat på kapitlet om integraler.

Gjorde det enklare för er, och tog en bild på uppgiften:
http://www.ladda-upp.se/files/2012/b30522.png

Jag känner till hur man beräknar integralens värde, det jag däremot är osäker på är när man ska försöka lista ut integralens funktion genom figuren (som i uppgiften ovan).

Hjälp! är tacksam för svar!
I den uppgiften ska du bara beräkna integralen, vilket innebär att bestämma ett numeriskt värde på den, och inte att hitta ett uttryck för den.
Citera
2012-11-09, 17:32
Medlem
Niders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
I den uppgiften ska du bara beräkna integralen, vilket innebär att bestämma ett numeriskt värde på den, och inte att hitta ett uttryck för den.

Jag kanske inte uttryckte mig tillräckligt, men det känner jag till, att jag ska beräkna den. Men jag måste först hitta ett uttryck, när jag väl har ett uttryck från grafen måste jag skriva om den till en primitiv funktion, sedan ins. övre och undre värdet på integrationsgräns (som är 4 och 1, finns med på bilden).

Det kan låta rörigt, men jag vet inte hur ska jag kunna gå vidare i uppgiften, jag är så pass ovan.
Citera
2012-11-09, 17:36
Medlem
adequates avatar
Citat:
Jag kanske inte uttryckte mig tillräckligt, men det känner jag till, att jag ska beräkna den. Men jag måste först hitta ett uttryck, när jag väl har ett uttryck från grafen måste jag skriva om den till en primitiv funktion, sedan ins. övre och undre värdet på integrationsgräns (som är 4 och 1, finns med på bilden).

Det kan låta rörigt, men jag vet inte hur ska jag kunna gå vidare i uppgiften, jag är så pass ovan.
Ja, du kan iofs göra så, men det enklaste är ju att bara notera att integralen är arean under kurvan, och arean under den där kurvan är en rektangel med given bas och höjd.

Annars har du ju att f(x) = 4 (konstant funktion) så F(x) = 4x, i vilket du kan sätta in gränserna 1 och 4 och beräkna F(4) - F(1).
Citera
2012-11-09, 17:40
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Jag har nyligen börjat på kapitlet om integraler.

Gjorde det enklare för er, och tog en bild på uppgiften:
http://www.ladda-upp.se/files/2012/b30522.png

Jag känner till hur man beräknar integralens värde, det jag däremot är osäker på är när man ska försöka lista ut integralens funktion genom figuren (som i uppgiften ovan).

Hjälp! är tacksam för svar!
Primitiva funktioner är bara ETT sätt att finna ett värde på integralen.

Du vet ju annars hur man beräknar arean för en rektangel inte sant? Arean för det gröna området där är lika med integralen från 1 till 4 med integranden f(x) och integrationsvariabel x.
Citera
2012-11-09, 17:50
Medlem
vilket största tal måste ingå i divisionen av 212 och 296 för att det ska ge som rest 2?
Citera
2012-11-09, 17:53
Medlem
Niders avatar
Citat:
Ja, du kan iofs göra så, men det enklaste är ju att bara notera att integralen är arean under kurvan, och arean under den där kurvan är en rektangel med given bas och höjd.

Annars har du ju att f(x) = 4 (konstant funktion) så F(x) = 4x, i vilket du kan sätta in gränserna 1 och 4 och beräkna F(4) - F(1).

Schysst! tack hurru!

Men i början trodde jag att man var tvungen att skriva om 4x till en primitiv funktion, 2x^(2), sedan sätta in F(4) - F(1). Är det bara i enstaka fall man gör så (vid beräkning av integraler)?
Citera
2012-11-09, 17:55
Medlem
adequates avatar
Citat:
Tack som fan! fick fram rätt svar! men...

I början trodde jag att man var tvungen att skriva om 4x till en primitiv funktion, 2x^(2), sedan sätta in F(4) - F(1). Är det bara i enstaka fall man gör så (vid beräkning av integraler)?
Alltså, funktionen som är ritad är 4, inte 4x, så 4x är primitiven i fråga. 2x² är snarare integralen av integralen, och det har du ju ingen användning för...

Nä, i regel gör man så när man beräknar integraler, men i vissa fall (som det där) är det lättare att bara använda en areaformel.
Citera
2012-11-09, 17:56
Medlem
Niders avatar
Citat:
Alltså, funktionen som är ritad är 4, inte 4x, så 4x är primitiven i fråga. 2x² är snarare integralen av integralen, och det har du ju ingen användning för...

Nä, i regel gör man så när man beräknar integraler, men i vissa fall (som det där) är det lättare att bara använda en areaformel.

Tack åter igen!

Trevlig helg!
Citera
2012-11-09, 18:00
Medlem
adequates avatar
Citat:
Tack åter igen!

Trevlig helg!
Tack detsamma!
Citera
2012-11-09, 19:16
Medlem
Hej kan nån hjälpa mig att lösa de här två geometri uppgifterna? http://imageshack.us/photo/my-images/402/geometri.gif/
Citera
2012-11-09, 19:21
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte2b
Hej kan nån hjälpa mig att lösa de här två geometri uppgifterna? http://imageshack.us/photo/my-images/402/geometri.gif/
Uppe till vänster har du till exempel två vertikala vinklar som är 54 grader. Sen har du två okända. Totala vinkelsumman ska bli 360.
De har varit väldigt snälla med ritande genom att beskriva vilka vinklar som är samma.

Förstår du 3:an borde du kunna lösa 4:an.

http://www.webbmatte.se/display_page.php?id=173&on_menu=927&page_id_to_fet ch=2856&lang=polish&no_cache=2216781
Citera
2012-11-09, 22:11
Medlem
Har lite hjärnsläpp och behöver hjälp med en uppgift. Är väl ganska enkel tror jag, men jag har svårt att se vart jag ska börja.

En cylinder har radien 3,0 cm och höjden 6,0 cm. En kon lyfts därefter på, så att överkanten på cylindern nuddar konens insida. Beräkna därefter konens minsta möjliga volym.

Hoppas ni förstår min beskrivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in