Citat:
Ursprungligen postat av Pimpie
Från ett lösningsförslag i flervariabelanalys:
"Sätt F(x, y, z) = x2 + 3z2 − xy − 3yz; då är den givna ytan nivåytan F(x, y, z) = 44.
Tangentplanet till denna yta i en punkt (a, b, c) på ytan är parallellt med det givna planet,
3x − 4y + 3z = 0, precis då ∇F(a, b, c) // (3,−4, 3) och F(a, b, c) = 44, d.v.s. precis då
(2a − b,−a − 3c, 6c − 3b) // (3,−4, 3) och a2 + 3c2 − ab − 3bc = 44. Det första villkoret
ger 2a − b = 6c − 3b och 3(a + 3c) = 4(2a − b), alltså a = 7c/3 och b = 2c/3, som
insatt i det andra ger c2 = 9, d.v.s. c = ±3, och därmed tangeringspunkterna...."
Jag har totalt glömt hur man gör det fetstilta. Någon som känner sig manad att friska upp mitt minne?
Tack på förhand!
Som jag fattar det är det som är i fet stil ett påstående om parallellitet. Vad menar du med göra isf?
Om inte annat, om de skall vara parallella så skall de ju ha samma riktning. Vi ser att vektorn (3,-4,3) har ju identisk x-riktning som z-riktning. Det ger ju då att ∇F(a, b, c) måste också följa det villkoret, eftersom vektorn och ∇F(a, b, c) skulle vara just parallella.
Då måste ju värdet av x-delen i ∇F(a, b, c) , alltså 2a − b vara exakt lika stor som z-värdet där, alltså 6c − 3b.
Då vet vi ju att:2a-b = 6c-3b
Däremot förstår jag inte vad påståendet:3(a + 3c) = 4(2a − b)
Kommer från. Men hade jag förstått allt detta bättre så kanske jag hade vetat lite mer. Och tydligen enligt texten skall detta påstående komma från första villkoret, alltså att parallellitet skall gälla mellan ∇F(a, b, c) och (3,-4,3).
Hoppas det gav dig lite på vägen iaf Pimpie!
Mvh BengtZz