2012-10-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FysikElskarN
Egentligen inte en uppgift men bara en tanke som slog mig och inte var tillräckligt värd för att skapa en ny tråd om.
Vatten expanderar ju när det fryser, vilket spruckna flaskor i frysen är ett exempel på (väl?) Om isarna då smälter pga global uppvärmning borde väl vattennivån sjunka snarare än höjas och därmed inte hota att översvämma lågliggande länder som det varnas för. Eller hur fungerar det? Jag missar säkert något elementärt, men ni förstår hur jag tänker va?

Det finns otroligt mycket is som för närvarande inte flyter omkring i vatten...
Citera
2012-10-30, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FysikElskarN
Egentligen inte en uppgift men bara en tanke som slog mig och inte var tillräckligt värd för att skapa en ny tråd om.
Vatten expanderar ju när det fryser, vilket spruckna flaskor i frysen är ett exempel på (väl?) Om isarna då smälter pga global uppvärmning borde väl vattennivån sjunka snarare än höjas och därmed inte hota att översvämma lågliggande länder som det varnas för. Eller hur fungerar det? Jag missar säkert något elementärt, men ni förstår hur jag tänker va?

Citat:
Ursprungligen postat av Rosophila
En isbit som står på vatten upptar redan sin volym i vattnet så när isbiten har smält så kommer vattennivån inte att höjas. När isen uppe i Nordpolen har smält så kommer vattennivåen inte att höjas eftersom isen där uppe står på vatten.
Men isen på Grönland står inte på vatten och när isen där har smält så kommer den att höja vattennivån.

Den enda anledningen till att vattennivån kommer att höjas när temperaturen ökar är att varmare vatten har större volym, inte att isarna smälter.
Citera
2012-10-30, 22:18
Medlem
Conventiuss avatar
Hej jag behöver hjälp med att partialbråksuppdela utrycket 1/(S(1-S)

har börjat med att ställa upp det 1/(S(1-S) = A/S + B/(1-S) == 1 = A(1-S) + BS == 1 = A + (B-A)S
A=1 och B-A =0 vilket ger B=1 men de ska enligt facit bli B=-1 vad har jag gjort för fel?
Citera
2012-10-30, 22:26
Medlem
Smurfgenerals avatar
Om du läst rätt så har facit fel. Facit kanske skrev 1/(S(1-S)) = A/S + B/(S-1), dvs skrev S-1 istället för 1-S, vilket ger A=1, B=-1
Citera
2012-10-30, 22:29
Medlem
Har funktionen (x^3 + 5) / x

derivera genom kvotregeln, de har jag gjort och fått (2x^3 + 5) / x^2

sen ska jag gå över på delbråk, förstår inte riktigt vad dem menar, bläddrat i boken men har inte hittat något.

Jag antar att dem vill att jag ska göra om det till y = x^3 + 5 (x^-1) och sedan använda produktregeln?

Då blir ju
y´= (3x^2 * x^-1) + (x^3 +5*-x^-2)

Jag gör ju självklart fel, men kan någon säga vad som är fel?
Citera
2012-10-30, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evander
Har funktionen (x^3 + 5) / x

derivera genom kvotregeln, de har jag gjort och fått (2x^3 + 5) / x^2

sen ska jag gå över på delbråk, förstår inte riktigt vad dem menar, bläddrat i boken men har inte hittat något.

Jag antar att dem vill att jag ska göra om det till y = x^3 + 5 (x^-1) och sedan använda produktregeln?

Då blir ju
y´= (3x^2 * x^-1) + (x^3 +5*-x^-2)

Jag gör ju självklart fel, men kan någon säga vad som är fel?
Båda termerna skall divideras med x:
y = (x^3 + 5) / x = x^2 + 5/x

Derivatan blir
y´ = 2x - 5/x^2

Du fick genom kvotregeln:
y´ = (2x^3 + 5) / x^2 = 2x + 5/x^2

Vi ser att du har gjort teckenfel.
Citera
2012-10-30, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Båda termerna skall divideras med x:
y = (x^3 + 5) / x = x^2 + 5/x

Derivatan blir
y´ = 2x - 5/x^2

Du fick genom kvotregeln:
y´ = (2x^3 + 5) / x^2 = 2x + 5/x^2

Vi ser att du har gjort teckenfel.

aa märkte precis att jag gjort teckenfel, orkade bara inte edita och ändra det men aja tack för hjälpen
Citera
2012-10-30, 23:12
Medlem
Luskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosophila
Hur löser man den här ekvationen x^3 + x -1= 0 utan att derivera eller använda grafritare?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tredjegradsekvation

Går även att gissa sig fram till en lösning i enklare fall
Citera
2012-10-30, 23:35
Medlem
Giulianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordnot
Bestäm en funktion (f(x) = ...) som beskriver arean till den mindre triangeln som är ritad i den större dito.

http://i48.tinypic.com/2upr5s2.png

Bilden är godtyckligt ritad och på intet sätt skalenlig.

Tack på förhand.
Eftersom att figuren består av likbenta trianglar (jag antar/gissar detta) inuti den stora likbenta triangeln kan du dra höjden och mittpunktsnormalerna och därefter skriva uttryck för dessa: http://tinypic.com/r/316ntzk/6

Höjden AD i den stora triangeln får du genom Pythagoras till 8 och när du drar den så delas AB i två lika delar till BD och CD. På liknande sätt får du fram de andra värdena. Nu är det bara att skriva ett uttryck för hur arean beror på x. Hoppas jag inte är ute och cyklar så här på kvällskvisten...
Citera
2012-10-31, 09:18
Medlem
clownbuggys avatar
Jag vill förkorta y(n)=2cos(w(n+1))+2cos(w(n-1)) till formen: y=Acos(wn) där A kan bero på w men inte på n.
Tips:
-Gå till komplex form och tillbaka
-utnyttja Eulers formel:
cos a =(e^(ia)+e^(-ia))/2 (där i är så klart = sqrt(-1))
och
e^(a+b)=(e^a)*(e^b)

Någon som kan hjälpa?
Citera
2012-10-31, 09:20
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clownbuggy
Jag vill förkorta y(n)=2cos(w(n+1))+2cos(w(n-1)) till formen: y=Acos(wn) där A kan bero på w men inte på n.
Tips:
-Gå till komplex form och tillbaka
-utnyttja Eulers formel:
cos a =(e^(ia)+e^(-ia))/2 (där i är så klart = sqrt(-1))
och
e^(a+b)=(e^a)*(e^b)

Någon som kan hjälpa?

Dina tips förklarar väldigt tydligt hur du kan lösa uppgfiten. Har du försökt själv?
Citera
2012-10-31, 09:33
Medlem
clownbuggys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Dina tips förklarar väldigt tydligt hur du kan lösa uppgfiten. Har du försökt själv?
Men kanske du kan berätta vad de menar med "Gå till komplex form och tillbaka" ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in