2012-10-06, 17:36
Medlem
Lasse-stefanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Att bestämma en primitiv funktion till det där, är detsamma som att integrera (sin(x)·cos(x)^(-4/3))dx. Variabelbytet t = cos(x) ger dt = -sin(x)dx så integranden blir -t^(-4/3)dt. Kan du integrera den?

men då får jag: integral sin(arccost)*t^-4/3*(-sint)dx --> (1-cos(arccost)^2)*(t^-4/3)dx right?
Citera
2012-10-06, 17:37
Medlem
S-cups avatar
Jag förstår nästan, men inte riktigt. Behöver någon som kan förklara i ord varför det blir som det blir.

Funktionen f(x)=x^3 + 2 är given
Bestäm tangentens ekvation i den punkt där x=2

f'(x) är 3x^2 om jag inte missförstått allting.
Jag kan tänka mig att den fullständiga ekvationen blir y=12x-14, däremot förstår jag inte varför det blir -14

Någon som vill ge en förklaring?
Citera
2012-10-06, 17:40
Medlem
Citat:
Jo, du har 2 - 8x⁻² = 0. Subtrahera 8x⁻² från båda sidor och du får 8x⁻² = 2. Dividera båda sidor med 8 och du får x⁻² = 2/8 = 1/4. Detta är detsamma som 1/x² = 1/4, så vi kan ta inversen av båda led och få x² = 4. Denna kan du väl lösa?

Men extrempunkterna är (-2, -8) en lokal max punkt eller lokal min samma för (2, 8) Jag skulle ju vilja säga att -2 -8 är en lokal max för den går neråt åt vilket håll man än går. och 2, 8 är en lokal min för den går uppåt åt båda håll vet inte ifall du förstår hur jag menar men i samma funktion så är ju 2, 8 högre och för samma blir ju -2, -8 är lägre än 2, 8
Citera
2012-10-06, 17:42
Medlem
jäjgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Jag förstår nästan, men inte riktigt. Behöver någon som kan förklara i ord varför det blir som det blir.

Jag kan tänka mig att den fullständiga ekvationen blir y=12x-14, däremot förstår jag inte varför det blir -14

f'(2)=3*2^2=3*4=12. Hit har du kommit. Då vet du att tangenten till kurvan har lutningen 12 i x=2. Men ska du bestämma ekvationen för den räta linjen, y=kx+m, måste du veta m-värdet också. Du vet att k=12 (tangentens lutning). Du vet att linjen går genom punkten (x, y) = (f(2), 2). Om du beräknar f(2) vet du alltså y-koordinat för punkten, och då kan du räkna ut linjens ekvation.
Citera
2012-10-06, 17:44
Medlem
Lasse-stefanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup

linjens ekvation y=kx+m där k är derivatan(dvs lutningen) m är det tar då linjen skär y-axeln.. Dvs ur din ursprungliga ekvation x^3+2 kan du räkna ut ett y värde då x=2 --> y=10

sätt in x=2 och y=10 i y=kx+m så får du ditt m värde.

(10=24+m --> m=-14)
Citera
2012-10-06, 18:17
Medlem
gullgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Kan jag nu säga att då vi kom fram till att talserien var monotont växande samt var upptill begränsad då ett medelvärde inte kan bli större än det största av de talen du tar medelvärdet av och vårt största tal var 2, så kommer lim n->inf x_n = 2

Absolut inte, talserien är uppåt begränsad av exempelvis 6835 också, men inte tusan går den mot 6835 för det. Du har dessutom inte visat att y_n konvergerar. Du borde även utveckla ditt resonemang om varför följderna är begränsade, i varje iterationssteg kommer det ju nya tal i medelvärdena.

Som jag förstår det ska du inte räkna ut vad gränsvärdena blir, utan bara visa att det måste vara samma tal.
Citera
2012-10-06, 18:37
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-stefans
men då får jag: integral sin(arccost)*t^-4/3*(-sint)dx --> (1-cos(arccost)^2)*(t^-4/3)dx right?
Öhm, va? Nej, integranden blir som sagt -t^(-4/3)dt. Inget annat.

Edit: Alltså, för att du har (sin(x)·cos(x)^(-4/3))dx. Sätter du t = cos(x) så är dt/dx = -sin(x) vilket vi skriver om till dt = -sin(x)dx. Vi flyttar om faktorerna i integranden och får -cos(x)^(-4/3)·(-sin(x))dx. cos(x) = t och -sin(x)dx = dt så vi får -t^(-4/3)dt.
Senast redigerad av adequate 2012-10-06 kl. 18:45.
Citera
2012-10-06, 18:39
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evander
Men extrempunkterna är (-2, -8) en lokal max punkt eller lokal min samma för (2, 8) Jag skulle ju vilja säga att -2 -8 är en lokal max för den går neråt åt vilket håll man än går. och 2, 8 är en lokal min för den går uppåt åt båda håll vet inte ifall du förstår hur jag menar men i samma funktion så är ju 2, 8 högre och för samma blir ju -2, -8 är lägre än 2, 8
Om jag har förstått dig rätt, så vill du avgöra huruvida dina punkter är lokala max eller min. Det kan du avgöra mha andraderivatan. Är andraderivatan positiv i punkten så är punkten ett lokalt minimum, och är den negativ i punkten så är punkten ett lokalt maximum.
Citera
2012-10-06, 18:46
Medlem
Hjälp med sannolikhet och statistik

Låt n ≥ 1 och 0 ≤ p ≤ 1, och för i ∈ {1,2, ..., n} låt Z_i = (X_i, Y_i) vara oberoende tvådimensionella diskreta slumpvariabler med värden i {(a,b) ∈ Z2 : 0 ≤ a≤ 1, b≥0 } och följande sannolikhetsfunktion:

P(Z_i = (a,b)) = { 1-p, om a = b = 0,
{ e^(-p) - 1 + p om a = 1, b= 0
{ (e^(-p)p^(b))/(b!), om a =1, b ≥ 1

a) Bestäm marginalfördelningen hos varje X_i och därmed fördelningen hos summan X = X_1 +....+ X_n.

b) Bestäm marginalfördelningen hos varje Y_i och därmed fördelningen hos summan Y = Y_1 +...+ Y_n.

c) Visa att P(X_i ≠ Y_i) ≤ p^2.
(tips: 1 - e^(-x) ≤ summatecken från i=1 till n P(A_i).)
Citera
2012-10-06, 18:46
Medlem
Går det att köra ansatsmetoden på den här divisionen.

(x^5+3x^3+2x^2+x) / (x^2+3x)

Isåfall hur ?
Citera
2012-10-06, 18:51
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llahT
Går det att köra ansatsmetoden på den här divisionen.

(x^5+3x^3+2x^2+x) / (x^2+3x)

Isåfall hur ?
Vi kan ju börja med att anta att x != 0 och dividera bort ett x från täljare och nämnare. Då får vi (x⁴ + 3x² + 2x + 1)/(x + 3). Ansatsmetoden funkar nu om x + 3 är en faktor i täljaren, vilket innebär att täljaren(-3) = 0. täljaren(-3) = (-3)⁴ + 3·(-3)² + 2·(-3) + 1 = 103 != 0, så ansatsmetoden funkar inte.

Detta förutsatt att "ansatsmetoden" innebär att ansätta (täljare) = (nämnare)·(något annat).
Citera
2012-10-06, 19:25
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Vi kan ju börja med att anta att x != 0 och dividera bort ett x från täljare och nämnare. Då får vi (x⁴ + 3x² + 2x + 1)/(x + 3). Ansatsmetoden funkar nu om x + 3 är en faktor i täljaren, vilket innebär att täljaren(-3) = 0. täljaren(-3) = (-3)⁴ + 3·(-3)² + 2·(-3) + 1 = 103 != 0, så ansatsmetoden funkar inte.

Detta förutsatt att "ansatsmetoden" innebär att ansätta (täljare) = (nämnare)·(något annat).
Dock kan man bara förlänga täljaren med en konstant (plussa och dra ifrån) så att den fungerar, väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in