2012-10-05, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullgubben
...fuck. Borde kanske inte försöka agera mattehjälp på fyllan. Men är termerna verkligen sin(2k)/k? Verkar knepigt. På vilken nivå läser du (inte dMoberg alltså)?

Ja, termerna är sin(2k)/k och jag ska beräkna summan då k=1..oändligheten. Jag är medveten om att termerna går mot 0 (annars skulle serien inte vara konvergent), men kommer inte på något bra sätt att beräkna summan. Jag läser grundläggande om Fourierserier och liknande, och min tanke är att serien ska vara en Fourierserie, men det kanske finns något mycket lättare.
Citera
2012-10-05, 10:22
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uhlvar
Matte Diskret!

hur många permutationer av alfabetets 29 bokstäver innehåller
a) Följden HUS eller följden BIL?
b)Varken följden RÄT eller följden ÄTA

Jag förstår inte hur jag ska tänka? Hur tar jag hänsyn till alla olika ord som finns? det kan ju vara xxHUS eller xxxxxHUS osv. Jag vet bara hur jag ska göra när jag vet hur långt ordet ska vara! Kan någon hjälpa mig hur jag ska tänka!
Baka ihop HUS till en symbol. Då har du 29-3+1 symboler att permutera. Så antalet som innehåller HUS blir 27! Samma värde för BIL. Sen får du ta minus de permutationer som innehåller både HUS och BIL (eftersom de räknats två gånger). Detta antal är 25!
Svar på a: 2*27!-25!
Citera
2012-10-05, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uhlvar
Matte Diskret!

hur många permutationer av alfabetets 29 bokstäver innehåller
a) Följden HUS eller följden BIL?
b)Varken följden RÄT eller följden ÄTA

Jag förstår inte hur jag ska tänka? Hur tar jag hänsyn till alla olika ord som finns? det kan ju vara xxHUS eller xxxxxHUS osv. Jag vet bara hur jag ska göra när jag vet hur långt ordet ska vara! Kan någon hjälpa mig hur jag ska tänka!

Före HUS år 0-26 bokstäver =27.
De övriga bokstäver kan vara i 26! olika ordning. 27*26! = 27! olika permutationer. Man kan även tänka 27 olika "bokstäver" en av de är "HUS".

Tillsammans finns 29! permutationer. RÄT kommer 27! gånger likadant ÄTA 27! gånger, men de båda kan komma även samtidigt i form RÄTA som kommer 26! gånger vi ska räkna de bara en gång.
29!-2*27!+26!
Citera
2012-10-05, 10:29
Medlem
Bestäm ekvationen för vågräta tangenter till funktionen:
f(x)= 4x^2+4x-5

Man ska väl derivera så att det blir 4x+4 osv... Men hur får jag det att bli y=-6??

Har bara from med måndag 2 veckor kvar av min Matte c-kurs sen slipper ni mig här
Citera
2012-10-05, 10:32
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappie92
Bestäm ekvationen för vågräta tangenter till funktionen:
f(x)= 4x^2+4x-5

Man ska väl derivera så att det blir 4x+4 osv... Men hur får jag det att bli y=-6??

Har bara from med måndag 2 veckor kvar av min Matte c-kurs sen slipper ni mig här
Derivatan blir inte 4x+4. Den blir 8x+4.
Citera
2012-10-05, 10:34
Medlem
spudwishs avatar
Ett elementärt resultat som jag inte förstår:

Let A,B be nontrivial (commutative) rings. If every homomorphism A->B is injective, A is field.

Proof: Let x in A be a nonunit. Then (x) != (1), hence B = A/(x) (*) is not the zero ring. Let phi:A->B be the natural homomorphism of A onto B (**), with kernel (x). By hypothesis phi is injective, hence (x)=0 (***), hence x = 0 (****).

(*) A/x är inte triviala ringen, jepp, men varför sätts (eller är?) B = A/x?

(**) Om man satt B=A/x antar jag att man menar avbildningen a->a+(x)?

(***) Hm... Tja, phi injektiv betyder att a+(x)=b+(x) => a=b. Vi har a+(x)=b+(x) <=> a-b i (x) => a-b = kx. Sen då? Det kan väl lika gärna vara k som är 0 utan att x behöver vara det? edit: iofs om a-b=0 och x råkar vara en nollskild nolldelare av alla element i A så borde (x) likväl kunna betraktas som (0).

(****) (x)=0 => x=0. Om x är nollskilt men nolldelare till alla element i A så kan väl fortfarande (x)=0 gälla? Eller det kanske gäller för godtycklig ring att 0 är den enda nolldelaren till alla element i ringen?
Senast redigerad av spudwish 2012-10-05 kl. 10:39.
Citera
2012-10-05, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Derivatan blir inte 4x+4. Den blir 8x+4.

Haha oj, man har väl inte vaknat till än. 8x=-4 blir ju -2 inte -6?
Citera
2012-10-05, 10:40
Medlem
spudwishs avatar
Citat:

Jo, men du ska väl sätta 8x+4=-6 och lösa för x.
Citera
2012-10-05, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Jo, men du ska väl sätta 8x+4=-6 och lösa för x.

Nej, ekvationen var från början 4x^2+4x-5= 8x+4

Svaret ska bli y=-6 men jag får ju det till -2...
Citera
2012-10-05, 10:51
Medlem
inneskos avatar
Citat:

Du får att x = -1/2. Du har ju inte räknat färdigt, du ska bestämma en vågrät linje, har du gjort det?
Citera
2012-10-05, 11:10
Medlem
gullgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Ja, termerna är sin(2k)/k och jag ska beräkna summan då k=1..oändligheten. Jag är medveten om att termerna går mot 0 (annars skulle serien inte vara konvergent), men kommer inte på något bra sätt att beräkna summan. Jag läser grundläggande om Fourierserier och liknande, och min tanke är att serien ska vara en Fourierserie, men det kanske finns något mycket lättare.

Ah, då är jag med. Fourierserien för f(x) = pi - x kanske kan vara lämplig?
Citera
2012-10-05, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Du får att x = -1/2. Du har ju inte räknat färdigt, du ska bestämma en vågrät linje, har du gjort det?

Nej, jag vet ju inte hur jag ska göra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in