2012-03-21, 19:49
Medlem
Klartos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyconaut
Det var precis den formeln ja hittade så ja lyckades lösa den men tack som fan ändå! Hittade en del coola youtube lektioner med så fick svar på allt ja funderade över om integraler också =) Men hur som, tack sjukt mycket ni är bäst!

Vad gäller YouTube-videos så kan jag varmt rekommendera KhanAcademy (kanske var det de du kollade på?). Vet att vissa nu kanske blir litet upprörda eftersom det inte är superstrikt matematik och han (Khan) inte är extremt noggrann, men för själva förståelsen är det en bra början, finns en anledning till att just han och hans akademi blivit så stor.
Citera
2012-03-21, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muminporr
Jag skulle behöva lite hjälp med att förstå följande:

Assume K ⊂ ℝ², m(K) = 0, and that K contains a line segment in every direction.

Let K0 := {(x,y) ∈ K : x ∈ ℚ or y ∈ ℚ} and take f := χ_K0.

Since K contains a segment in every direction on which K0\K are dense, there is a segment in each direction on which f is not Riemann integrable.

Vi kan börja med följande:

Lemma: Låt A ⊂ [a, b] vara en mängd med egenskapen att både A och [a, b] \ A är täta i [a, b]. Då är χ_A inte Riemann-integrerbar på något intervall.

Bevis: Övning. Jämför beviset att χ_ℚ inte är Riemann-integrerbar.

Antag nu att någon ger dig en riktning. Enligt premisserna finns det en sträcka L, i den riktningen, så att L ⊂ K. K_0 ∩ L är då en delmängd av L.
Det är nästan alltid så att K_0 ∩ L och L \ K_0 båda är täta i L. (Undantaget är om L är horisontell eller vertikal, och råkar ligga på en linje på formen {x = q} eller {y = q} för q ett rationellt tal). Skit i undantaget så länge. I så fall så är f|_L precis χ_{K_0 ∩ L}, och är enligt lemmat alltså inte Riemman-integrerbar. Så vi har visat, undataget ett specialfall, att det i varje riktning finns en sträcka på vilken f inte är Riemann-integrerbar.

Undantagsfallet kan fixas genom att man förflyttar K en irrationell sträcka i x-led och/eller y-led. Detaljer lämnas som övning.

Citat:
Ursprungligen postat av muminporr
Vidare,

D(f) = D(χ_K0) = δK0

Jag skulle behöva hjälp med att förstå det fetmarkerade.

Jag förstår inte notationen här. Vad är D och δ?
Senast redigerad av dbshw 2012-03-21 kl. 20:08.
Citera
2012-03-21, 20:57
Medlem
Whatshappenings avatar
Gjorde ett inlägg om denna fråga för ett par dagar sen men fick inga bra svar. Så jag prövar igen.
Jag vill gärna att ni räknar ut och ger svar på frågan, samt berättar hur ni kom fram till det/räknade ut det.
Börjar bli lite tight nu =((

"Låt P(x) = x^3 + 2x^2 + x + 1. Visa att ekvationen P(x) = 0 saknar rationella lösningar. Motivera din lösning."

Återigen tack!
Citera
2012-03-21, 21:03
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatshappening
Gjorde ett inlägg om denna fråga för ett par dagar sen men fick inga bra svar. Så jag prövar igen.
Jag vill gärna att ni räknar ut och ger svar på frågan, samt berättar hur ni kom fram till det/räknade ut det.

"Låt P(x) = x^3 + 2x^2 + x + 1. Visa att ekvationen P(x) = 0 saknar rationella lösningar. Motivera din lösning."

Återigen tack!
Sök på wikipedia "Rational Root Theorem".
Citera
2012-03-21, 21:04
Medlem
sp3tts avatar
Citat:

Återigen tack!
Först fick du det i klartext https://www.flashback.org/sp36330172 och sen ännu utförligare https://www.flashback.org/sp36333700. Vad förstår du inte?
Citera
2012-03-21, 21:07
Medlem
Whatshappenings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Först fick du det i klartext https://www.flashback.org/sp36330172 och sen ännu utförligare https://www.flashback.org/sp36333700. Vad förstår du inte?

Nej, jag antar att det är jag som är dum i huvudet då.
Citera
2012-03-21, 21:12
Medlem
Whatshappenings avatar
Då får jag prova med ett annat forum.
Citera
2012-03-21, 21:50
Medlem
Ska lösa ut a och kommer till det här steget.

1 1 1 | 2a
0 1 a+1 | -a
0 0 (a+1)(a+2) | -a(a+4)

Hur ska jag fortsätta. Jag har försökt ersätta a med -1 och -2, är det rätt? För jag får bara nollor på sista raden och ett svar skilt från 0. Alltså 0 0 0 | -3.

Tacksam för hjälp
Citera
2012-03-21, 21:54
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Nej, jag antar att det är jag som är dum i huvudet då.
Svara på frågan istället. Det det är en text med information, du kan ju läsa antar vi. Så vad är det du inte förstår?

Vi kan gå in på sidan och kopiera det som står där i princip. Kommer du förstå bättre då? Artikeln är till och med en av de mer pedagogiska jag har sett på wikipedia.

Så:
Vad förstår du inte?
Senast redigerad av BengtZz 2012-03-21 kl. 22:02.
Citera
2012-03-21, 22:15
Medlem
JKaneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av screamern
Men det där ser inte ut att bli rätt svar.

Jo, det är rätt - men det är inte ditt problem du sökte hjälp med. Jag påpekade bara att du hade använt kvadreringsreglerna fel, och förutsatte att när du förstod det så skulle du räkna om och räkna rätt.
Citera
2012-03-21, 22:24
Medlem
Klartos avatar
Citat:

Återigen tack!

Läs igenom exemplet i Wikipediaartikeln som BengtZz hänvisade till (om du inte redan gjort det). Om du har svårt att förstå delar av teoremet så kanske ett exempel kan förtydliga.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rational_root_theorem#Example
Citera
2012-03-21, 23:02
Medlem
jonthe12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-Admin
En annan också:

Lösekvationen f´(x) = 0 om
f(x) = 0,3x + cosx

Jag deriverar
f´(x) = 0,3 - sinx

f`(x) = 0

0=0,3 - sinx

sinx = 0,3

x1= 0,3 + n * 2pi

Sen finns den lösning till. Jag har inga problem med att räkna ut den i grader men hur gör jag det i radianer?

Du måste ju köra sinus-invers också. Och sen är det ju bara ställa in miniräknaren på radianer/grader beroende på vad du vill ha.

För grader blir perioden n*360 och radianer n*2pi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in