Citat:
Ursprungligen postat av nahh
Hej! Har ett bråkproblem som jag har klurat på i evigheter och lite hjälp skulle uppskattas!
Skriv uttrycket som ett bråk i så enkel form som möjligt:
x^2/(x^3+x^2) + (x^2-1)/(x^4-1) - 1/(x-1)
Skriv allting på samma nämnare. Är du observant kan du börja med att notera att:
x^4-1 = (x-1)(x^3+x^2+x+1)=(x-1)*(x^2+1)(x+1)
x^3+x^2 = x^2(x+1)
Således får vi
x^2/(x^2(x+1)) + (x^2-1)/((x-1)(x^2+1)(x+1)) - 1/(x-1) =
1/(x+1) + (x^2-1)/((x-1)(x^2+1)(x+1)) - 1/(x-1)
Vi ser alltså att den nämnaren i första och tredje termen båda finns i andra termen. Därmed behöver vi inte göra någonting med andra termen för att få en gemensam nämnare för alla. De nämnare som finns i andra termen behöver du förlänga de andra termerna med:
1/(x+1) * ((x-1)(x^2+1))/((x-1)(x^2+1)) +
+ (x^2-1)/((x-1)(x^2+1)(x+1)) - 1/(x-1) * ((x+1)(x^2+1))/((x+1)(x^2+1)) =
= [ (x-1)(x^2+1) + (x^2-1) - (x+1)(x^2+1) ] / [(x-1)(x+1)(x^2+1) ] =
= [ x^3 -x^2 +x -1 + x^2-1 - (x^3 +x^2 +x +1) ] / N =
= [ -x^2 -3 ] / [(x-1)(x+1)(x^2+1)] // vi kommer ihåg att nämnaren (x-1)(x+1)(x^2+1) = x^4-1 //
= -(x^2+3)/(x^4-1) = (x^2+3)/(1-x^4)
Kommentar: Det är inte nödvändigt att dela upp nämnaren i sina beståndsdelar, som jag gjorde i det första steget, utan man kan ta var terms nämnare och multiplicera in i de andra, enligt följande:
X/A + Y/B + Z/C = (X*BC)/(ABC) + (Y*AC)/(ABC) + (Z*BC)/(ABC) = (XBC+YAC+ZBC)/(ABC)
men som du märkte kan man förenkla det hela en del om man kan identifiera att vissa av bråken delar på samma nämnare. Om du har tex:
X/A + Y/AB + Z/C
behöver du bara multiplicera Y med C, inte AC, därför att A redan finns som nämnare till Y. Alltså blir det: (XBC+YC+ZBC)/(ABC)
Du såg också att vi kunde ta förenkla x^2/(x^3+x^2) genom x^2/(x^2*(x+1)) = 1/(x+1) och slapp därmed en hel x^2-term att multiplicera allting annat med.
Citat:
Ursprungligen postat av SwAxX
Nu hänger jag inte med. Care to explain?
Han har fel, det går inte att representera cos(35) och sin(35) med exakta tal. Jag har för mig att gradtalet måste vara en heltalsmultipel av 3 grader för att man skall kunna representera det med trigonometri, genom att utgå ifrån n-goner (trigon, pentagon, hexagon osv).