Citat:
Ursprungligen postat av PresidentCarter
Hej!
Jag har fastnat på en uppgift och skulle uppskatta all hjälp jag kan få, skulle gärna vilja veta hur jag ska gå tillväga vart jag ska börja.
Låt f vara en funktion från Z till N definierad genom f(a) = a^2 Låt g vara en funktion från N till Z definierad genom g(a) = -a . Låt h vara den sammansatta funktionen av g och f, h(a) = f(g(a)).
a) Bestäm h:s definitionsmängd och målmängd. Motivera ditt svar.
b) Ge några exempel på funktionen h:s värden.
c) Bestäm värdemängden. Motivera ditt svar.
d) Ange om funktionen h är injektiv och om den är surjektiv. Motivera ditt svar.
Tack på förhand!
f(a) = a^2 g(a) = -a
Sammansatta funktionen: h(a) = f(g(a)) = -a^2
a) definitionsmängden för h är Z(heltal). För varje heltal man stoppar in i funktionen h får man ut ett annat heltal, därför är även målmängden Z. h är en funktion från Z till Z definierad genom h(a) = -a^2
b)
h(2) = -2^2 = 4
h(3) = -3^2 = 9
h(7) = -7^2 = 49
h(-2) = -(-2)^2 = -4
h(-3) = -(-3)^2 = -9
h(-7) = -(-7)^2 = -49
c)
exempel på värden: 1, 4, 9, 16, 25 . för att få dessa tal jag använt 1, 2, 3, 4 och 5 som värden på a. På så sätt kan jag se att jag inte kan få de värden som ligger mellan, ex 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10 osv. Därför är värdemängden de heltal som ger oss ett heltal vid insättning i funktionen f(a) = roten ur a,
och även dess negativa motsats (-1, -4, -9, - 16, -25 osv. då du inte kan ta roten ur av negativa tal.)
värdemängd = de postivia heltal som vid insättning i funktionen f(a) = roten ur a, och dess negativa motsats.
d) Funktionen kan inte vara surjektiv då målmängden (Z) inte är lika med värdemängden (2, 3, 5, 6, ingår i Z men inte i värdemängden). Däremot är funktionen injektiv då alla element i definitionsmängden avbildas på olika element (-1 ger oss -1 och 1 ger oss 1.)
Detta har jag kommit fram till, är jag helt ute och cyklar? har jag missat någonting?
Tack på förhand