Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
Bestäm alla plan som tangerar ytan z = 2 + x^2+y^2 och som innehåller punkterna
(0, 0, 1) och (1, 1, 3).
Min (felaktiga) lösning...
Sätter gradF = (2x,2y-1), sedan räknar ut vektorn mellan mina två givna punkter = (1,1,2). Någon punkt (a,b,c) på ytan skall vara ortogonal mot (1,1,2), alltså (2a,2b,-1)x(1,1,2) = 0.
Får sedan ett ekvationssystem som sedermera ger mig konstiga värden, vad är det jag missar? Borde fungera?
Tack på förhand..
Nu blandar du ihop operationer, du vill använda skalärprodukten inte kryssprodukten. Vad du vill göra är att ∇F(a, b, c) • (1 1 2) = 0 vilket ger oss ekvationen 2a + 2b - 2 = 0 ⇔ a + b = 1. Vidare har vi även ekvationen c = 2 + a² + b². Vi behöver en till ekvation, så vi ser att planet innehåller även vektorn (a - 0 b - 0 c - 1) = (a b c-1) vilket ger oss att ∇F(a, b, c) • (a b c - 1) = 2a² + 2b² + 1 - c = 0 ⇔ 2a² + 2b² = c - 1. Sammanfattningsvis:
(I) a + b = 1
(II) c = 2 + a² + b²
(III) 2a² + 2b² = c - 1
(III) i (II) ger oss c = 2 + c/2 - 1/2 ⇔ c = 3
Vi har nu att a + b = 1 och a² + b² = 1 och av detta får vi till slut lösningarna (0, 1, 3) och (1, 0, 3). Planens normalvektorer blir därför ∇F(0, 1, 3) = (0 2 -1) och ∇F(1, 0, 3) = (2 0 -1). Vi får därför 2y - z = d₁ och 2x - z = d₂. Sätt nu in respektive punkter för att få fram d₁, d₂, sen är du klar.