2012-06-20, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkelheit01
petter234: Hade skrivit fel, ska stå M(t)=106*e^(-t/359) men den är rättad nu.

M(0) = 106, och vi ställer upp 106/3 = 106*e^(-t/359) => e^(-t/359) = 1/3 => t = -359*ln(1/3) = 359*ln(3). a = 359, b=3 således.
Citera
2012-06-20, 15:19
Medlem
GrandpaBitchess avatar
Citat:
hmm knepigt, hur skulle jag kunna ha hjälpa av wolframalpha i det här läget?

http://www.bilddump.se/bilder/201206....225.32.56.png, ta den sista som exempel.
WolframAlpha är väldigt dynamiskt. Såhär typ: http://www.wolframalpha.com/input/?i...i%2C+radius+pi
Citera
2012-06-20, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrandpaBitches
WolframAlpha är väldigt dynamiskt. Såhär typ: http://www.wolframalpha.com/input/?i...i%2C+radius+pi

Tack som fan, bara en fråga, var hittar du alla kommandon? tänker på hur du vet att du ska skriva pi och inte själv tecknet, och hur du vet om man ska skriva circlesector osv?
tänker mig att det borde finnas nån slags tabell där allt står. återigen, stort tack för den!

vet du hur man gör avstånd från en formel till en punkt?

2. Beräkna avståndet från punkten (−10,1) till punkten där linjen −6x+3y=12 skär x-axeln. Svaret kan skrivas som sqrt(a) där a är ett heltal.
Senast redigerad av Dunkelheit01 2012-06-20 kl. 16:04.
Citera
2012-06-20, 16:40
Medlem
BengtZzs avatar
Ekvivalensrelationer
Jag märker att jag har lite svårt att förstå detta. Så jag vore extremt tacksam om jag kunde få lite hjälp.

Vi tittar på två påståenden.
  • triangeln är rätvinklig
  • summan av två av vinklarna i triangeln är 90°
Är dessa två påståenden ekvivalenta? Jag vet inte hur jag skall svara för att jag ser ett problem. Tar vi två, vilka som helst, så är det inte säkert att summan av vinklarna är just 90 grader. Men det går ju alltid att hitta ett vinkelpar så att summan är 90 grader. Dock inte vilket vinkelpar som helst.

Är då relationen mellan dessa två påståenden en ekvivalensrelation?

Och om så är fallet, eller så inte är fallet. Hur argumenterar man för detta kring att titta på de tre relationerna som ger ekvivalens.

Nämligen:
  • Reflexivitet
  • Symmetri
  • Transitivitet
Vad saknas om relationen nu inte är en ekvivalensrelation? Om nu så är fallet, hur motiverar man dessa tre?

Mvh BengtZz
Citera
2012-06-20, 16:46
Bannlyst
http://www.bilddump.se/bilder/201206....225.32.56.png

kan man få lite vägledning på 2?
Citera
2012-06-20, 16:52
Medlem
funktionen y =(x²-3x)^3 är av typen y = f(g(x)) inför betäkningen u=g(x)

1, ange y=f(u) och u=g(x)

2, beräkna y´

skulle behöva lite hjälp med denna uppgift
Citera
2012-06-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Är dessa två påståenden ekvivalenta? Jag vet inte hur jag skall svara för att jag ser ett problem. Tar vi två, vilka som helst, så är det inte säkert att summan av vinklarna är just 90 grader. Men det går ju alltid att hitta ett vinkelpar så att summan är 90 grader. Dock inte vilket vinkelpar som helst.

Jag misstänker att jag missat något då jag vet att du är kunnigare än jag, men det fetstilta stämmer ju bara i rätvinkliga trianglar. Om summan av två vinklar är 90 grader så är den tredje vinkeln 90 grader, eftersom det ska summeras till 180. Jag tycker alltså att påståendena är ekvivalenta, det ena kan inte vara sant samtidigt som det andra är falskt.
Citera
2012-06-20, 16:59
Medlem
Citat:
http://www.bilddump.se/bilder/201206....225.32.56.png

kan man få lite vägledning på 2?

Vägledning finns ju i uppgiften: Bestäm skärningspunkten och använd sen avståndsformeln. Har du lyckats bestämma skärningspunkten? (y är noll där en graf skär x-axeln, så du kan ersätta y med 0 och därefter lösa det som en ekvation i x).
Citera
2012-06-20, 17:11
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarq
Jag misstänker att jag missat något då jag vet att du är kunnigare än jag, men det fetstilta stämmer ju bara i rätvinkliga trianglar. Om summan av två vinklar är 90 grader så är den tredje vinkeln 90 grader, eftersom det ska summeras till 180. Jag tycker alltså att påståendena är ekvivalenta, det ena kan inte vara sant samtidigt som det andra är falskt.
Ja men om du tar två vinklar i en rätvinkling triangel. Vilka som helst och ena vinkeln är den räta, så är ju inte summan av de två vinkarna 90 grader.
Citera
2012-06-20, 17:27
Medlem
GrandpaBitchess avatar
Citat:
Ja men om du tar två vinklar i en rätvinkling triangel. Vilka som helst och ena vinkeln är den räta, så är ju inte summan av de två vinkarna 90 grader.
Visserligen, men rimligtvis måste man väl tolka det som att det bara behöver gälla för ett av de tre paren av möjliga vinklar. Annars blir ju påstående nummer två bara nonsens.

I en triangel implicerar v₁ + v₂ = 90° att v₁ + v₃ ≠ 90° och v₂ + v₃ ≠ 90°, så det kan ju bara gälla för ett par samtidigt, även utan vetskapen om rätvinklighet.
Senast redigerad av GrandpaBitches 2012-06-20 kl. 18:00.
Citera
2012-06-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ekvivalensrelationer
Jag märker att jag har lite svårt att förstå detta. Så jag vore extremt tacksam om jag kunde få lite hjälp.

Är då relationen mellan dessa två påståenden en ekvivalensrelation?

Och om så är fallet, eller så inte är fallet. Hur argumenterar man för detta kring att titta på de tre relationerna som ger ekvivalens.

Nämligen:
  • Reflexivitet
  • Symmetri
  • Transitivitet
Vad saknas om relationen nu inte är en ekvivalensrelation? Om nu så är fallet, hur motiverar man dessa tre?

Mvh BengtZz
Det känns nästan som du blandar ihop saker, eller inte ser klart vad det handlar om.

Logisk ekvivalens kan definieras på olika sätt i olika sammanhang. I vilket fall är det en ekvivalensrelation.

Vad du vill visa i början av uppgiften är dock inte att <=> är en ekvivalensrelation, utan att P <=> Q för specifika påståenden P och Q (eller kanske för en familj av påståenden).
Citera
2012-06-20, 17:42
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Visserligen, men rimligtvis måste man väl tolka det som att det bara behöver gälla för ett av de tre paren möjliga paren av vinklar. Annars blir ju påstående nummer två bara var nonsens.
Det skulle ju kunna vara nonsens också. Det finns ju inget som säger att det inte är det.

Citat:
I en triangel implicerar ju v₁ + v₂ = 90° att v₁ + v₃ ≠ 90° och v₂ + v₃ ≠ 90°. Så det kan ju bara gälla för ett par samtidigt, även utan vetskapen om rätvinklighet.
Det är förvisso sant. I en godtycklig triangel kan det ju gälla för 1 eller 0.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in