Jag märker att det är en sorglig brist på folk som behöver hjälp här för tillfället. För att åtgärda denna brist jag har en liten lätt uppgift för någon med kunskaper inom linjär algebra att lösa. Och gärna dela med sig av hur denna någon sedan löste den.
En linje L från punkten P: (8, 5, 4) med riktning V: (-5, -5, -1)
ska skära ett plan K: x + 2y = 0.
Jag är hyfsat säker på att L ges av:
L = (8, 5, 4) + t(-5, -5 , -1)
men sen har jag ingen aning alls hur man ska lösa det.
Svaret:
t ska vara 6/5 och svaret blir då (2, -1, 14/5)
Kallas det förresten för parallellprojektion?
Tackar hjärtligast för hjälp.
Senast redigerad av JohnnytheRocket 2012-05-18 kl. 13:01.
Jag märker att det är en sorglig brist på folk som behöver hjälp här för tillfället så jag har en liten lätt uppgift för någon med kunskaper inom linjär algebra att lösa, och gärna dela med sig av hur denna någon sedan löste den.
En linje L från punkten P: (8, 5, 4) med riktning V: (-5, -5, -1)
ska skära ett plan K: x + 2y = 0.
Jag är hyfsat säker på att L ges av:
L = (8, 5, 4) + t(-5, -5 , -1)
men sen har jag ingen aning alls hur man ska lösa det.
Svaret:
t ska vara 6/5 och svaret blir då (2, -1, 14/5)
Kallas det förresten för parallellprojektion?
Tackar hjärtligast för hjälp.
Planet är ju x + 2y = 0. Om vektorn L ska befinna sig i planet måste alltså dess x-koordinat + 2*y-koordinat = 0. Ur detta kan du lösa ut t.
jag vill lösa detta system med additionsmetoden, men jag kommer
verkligen inte på hur jag ska multiplicera så att koefficenten för någon av de obekanta blir samma tal men med omvänt tecken, jag är van vid att Y värdena redan är samma tal fast med omvänt tecken.
verkligen inte på hur jag ska multiplicera så att koefficenten för någon av de obekanta blir samma tal men med omvänt tecken, jag är van vid att Y värdena redan är samma tal fast med omvänt tecken.
Ett antal elever gör ett matematikprov. Antag att medelvärdet blir mindre än medianen. Rita ett stolpdiagram som visar detta. Det spelar ingen roll hur många elever eller poäng du använder.
Jag tror jag fixade det, men är inte säker på hur man skall tänka. Trodde det bara var att göra mittersta stolpen lite högre, men jag tror inte det är det som är den avgörande mekanismen.
Någon som vet?
B. Rita ett stolpdiagram som visar att medelvärdet är större än medianen.
Ett antal elever gör ett matematikprov. Antag att medelvärdet blir mindre än medianen. Rita ett stolpdiagram som visar detta. Det spelar ingen roll hur många elever eller poäng du använder.
Jag tror jag fixade det, men är inte säker på hur man skall tänka. Trodde det bara var att göra mittersta stolpen lite högre, men jag tror inte det är det som är den avgörande mekanismen.
Någon som vet?
B. Rita ett stolpdiagram som visar att medelvärdet är större än medianen.
Om medelvärdet ska vara mindre än medianen så räcker det med att ha ett värde som är väldigt lågt, som på så vis drar ned medelvärdet. Exempelvis, i mängden {10, 11, 12, 13, 14} är medelvärde = median = 12. Om däremot det minsta värdet minskas från 10 till något lägre, så är medianen fortfarande 12 men medelvärdet blir lägre.
Jag lyckas inte fa ut ratt svar hur jag an vrider och vander pa det. Jag tror att jag lyckas fram till sista steget da braket ska hamna under rottecknet ocksa. Skulle nagon kunna visa hela utrakningen sa att jag kan komma vidare fran denna uppgift.
Jag lyckas inte fa ut ratt svar hur jag an vrider och vander pa det. Jag tror att jag lyckas fram till sista steget da braket ska hamna under rottecknet ocksa. Skulle nagon kunna visa hela utrakningen sa att jag kan komma vidare fran denna uppgift.
Tack pa forhand!
Hur har du gjort? Förläng med nämnarens konjugat, alltså 12 - 11√3 och förenkla så långt det går. Därefter ska det inte gå att misslyckas om du inte räknar fel.