2012-04-09, 20:31
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emv
Hur har boken kommit fram till att den räta linjen l med ekvationen (1+2t,2+5t,-1+3t) är parallell med vektorn (2,5,3)?

Citat:
Ja, o i mitt fall är ju inte vektorn parallell med linjens riktningsvektor. I am confused. Känns som om detta borde vara sjukt enkelt

Den räta linjen l kan skrivas på parameterform (1+2t, 2+5t, -1+3t), detta kan skrivas om (1, 2, -1)+(2t, 5t, 3t)=(1, 2, -1)+t(2, 5, 3)

Om du ser min förra post kan du läsa av riktningsvektorn (2, 5, 3), jag tycker att det är rätt uppenbart att (2, 5, 3) är parallell med (2, 5, 3). Alltså är l parallell med (2, 5, 3)
Citera
2012-04-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Den räta linjen l kan skrivas på parameterform (1+2t, 2+5t, -1+3t), detta kan skrivas om (1, 2, -1)+(2t, 5t, 3t)=(1, 2, -1)+t(2, 5, 3)

Om du ser min förra post kan du läsa av riktningsvektorn (2, 5, 3), jag tycker att det är rätt uppenbart att (2, 5, 3) är parallell med (2, 5, 3). Alltså är l parallell med (2, 5, 3)

och då måste man såklart se (1, 2, -1) som startpunkten för vektorn. nu börja jag förstå lite mer. och när jag sätter t = 1 i (1+2t, 2+5t, -1+3t) så blir det uttrycket ett uttryck för en vektor med startpunkt från origo istället för (1, 2, -1)
Citera
2012-04-09, 20:48
Medlem
Har en relativt enkel uppgift för er flashback (men som jag ändå inte löser, eller är för lat att leta upp).

Jag håller på att lösa en uppgift och fastnade på ett delmoment då jag skall beräkna lim n -> oändligheten ( SUM [1,n] (9/n)) . Alltså gränsvärdet för 9/n från i=1 till n då n går mot oändligheten. Talet ska konvergera mot nåt värde, vilket?
Citera
2012-04-09, 20:55
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
och då måste man såklart se (1, 2, -1) som startpunkten för vektorn. nu börja jag förstå lite mer. och när jag sätter t = 1 i (1+2t, 2+5t, -1+3t) så blir det uttrycket ett uttryck för en vektor med startpunkt från origo istället för (1, 2, -1)
Nja, egentligen behöver du inte sätta t till något alls. Parameterform fungerar som så att du har en godtycklig startpunkt och en riktningsvektor. Parametern fungerar sedan så att den sedan antar alla möjliga värden på "längd" (notera att den nu också kan vara negativ) på riktningsvektorn. För varje längd fås en punkt som är vektorns slutpunkt. När alla punkter ritas ut har du hela linjen.

Om du vill veta om en vektor är parallell med en linje är det alltså enklast att skriva linjen på parameterform och sedan dela upp den som "startpunkt"+"parameter"*"riktningsvektor" och undersöka om riktningsvektorn och den första vektorn är parallella, då är också linjen parallell med vektorn.
Citera
2012-04-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Nja, egentligen behöver du inte sätta t till något alls. Parameterform fungerar som så att du har en godtycklig startpunkt och en riktningsvektor. Parametern fungerar sedan så att den sedan antar alla möjliga värden på "längd" (notera att den nu också kan vara negativ) på riktningsvektorn. För varje längd fås en punkt som är vektorns slutpunkt. När alla punkter ritas ut har du hela linjen.

Om du vill veta om en vektor är parallell med en linje är det alltså enklast att skriva linjen på parameterform och sedan dela upp den som "startpunkt"+"parameter"*"riktningsvektor" och undersöka om riktningsvektorn och den första vektorn är parallella, då är också linjen parallell med vektorn.

jag sätter t = 1 för att testa i praktiken. kunde satt t = 2999 också, men hade varit jobbigare.

men tack för din förklaring, jag förstår nu . kanske att någon va lite oklart, återkommer om så är fallet
Citera
2012-04-09, 21:16
Medlem
Citat:
Vad är skillnaden då på en vektor och en linje?
En vektor kan identifieras med en punkt. En linje består av oändligt många punkter.

Citat:
Borde det inte ha samma riktning ändå?
I bilden som du visa så skulle linjen gå i exakt samma bana som vektorn om man flytta linjen fram några steg i x-led.
Ja, linjen och vektorn är parallella. Grafiskt är väl det uppenbart? Om linjen flyttas så att den går genom origo, skulle varje punkt vara en multipel av vektorn.

Fundera utifrån figuren över hur du skulle vilja definiera "linje parallell med vektor" algebraiskt.
Citera
2012-04-09, 21:20
Medlem
svampdamps avatar
Hur löser man denna ekvation?

http://i.imgur.com/vdeCx.jpg
Citera
2012-04-09, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xerber
Har en relativt enkel uppgift för er flashback (men som jag ändå inte löser, eller är för lat att leta upp).

Jag håller på att lösa en uppgift och fastnade på ett delmoment då jag skall beräkna lim n -> oändligheten ( SUM [1,n] (9/n)) . Alltså gränsvärdet för 9/n från i=1 till n då n går mot oändligheten. Talet ska konvergera mot nåt värde, vilket?

Räkna först ut: SUM [1,n] (9/n), för godtyckligt n (observera här att 9 förekommer i varje term och kan därför brytas ut till: 9* ( SUM [1,n] (1/n)) ).
Sedan kör du gränsvärdet.

Hm dock är den divergent..
Senast redigerad av gauss-jordan 2012-04-09 kl. 21:33.
Citera
2012-04-09, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Hur löser man denna ekvation?

http://i.imgur.com/vdeCx.jpg

Förenkla: Kolonn 4 - kolonn 1 och sen rad 4 - rad1 (dessa operationer ändrar ej determinantens slutvärde). Sen utvecklar du determinanten (eller förenklar mer om det går) och räknar ut ekvationen.
Senast redigerad av gauss-jordan 2012-04-09 kl. 21:35.
Citera
2012-04-09, 21:39
Medlem
Hur kan jag bevisa att tre valda siffror (säg 1,2,3) kan placeras på 60 olika sätt i en femsiffrig talföljd?
Citera
2012-04-09, 21:44
Medlem
y=x^2/(2+x)

Derivera med deriveringsreglerna.

Kan någon skriva hur man ska gå tillväga för att derivera denan funktionen?

Det jag gör är:

y'=x^2/(2+x) = 2x/0+1 = 2x/1 = 2x

Svaret ska bli y' = x + 1
Citera
2012-04-09, 21:45
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prop
Hur kan jag bevisa att tre valda siffror (säg 1,2,3) kan placeras på 60 olika sätt i en femsiffrig talföljd?
C(n,k) = n över k
n över k beskriver på hur många olika sätt du kan placera k antal godtyckliga objekt på n antal platser. Men detta är utan hänsyn till ordningen. Om vi skall ta hänsyn till ordningen hur vi väljer dessa objekt, dvs hur vi placerar dom i ordning så får vi multiplicera allt med k-fakultet.

3!·C(n,k)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in