2012-03-26, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sifoner99
Jag har en uppgift där jag ska hitta skärningspunkten mellan ett plan och en linje.
Planet är 2x - 3y +4 + 7 = 0, och linjen är x-9 = -5t, y+1 = -t, z-3 = t.

Mitt lösningsförslag går ut på att lösa ut x, y och z, och sedan sätta in i ekvationen för planet, för att få en ekvation i t. När t är känd, kan den sättas tillbaka i ekvationerna för linjen, för att få ut koordinaterna.

Är detta en korrekt lösningsmetod? Finns det bättre metoder? Det finns nämligen inget facit till uppgiften och min bok beskriver inte denna typ av problem särskilt bra...
Det låter som en korrekt lösningsmetod.
Citera
2012-03-26, 13:32
Medlem
M3E30.s avatar
behöver hjälp med denna. Låt p(x)=x^4-x^2-2. Visa att ekvationen p(x)=0 saknar
rationella rötter.
Citera
2012-03-26, 13:41
Medlem
Miss.Aliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Tänk på att sätta ut parenteser. Jag tror att du menar

y * (20-y)/2 * (20 - y)/2 * pi.

Om detta är ditt uttryck så tror jag att det är rätt.

Tack! Har inte full koll på reglerna när man sätter upp ett uttryck och inte hur man senare ska räkna ut det heller, vilket gjorde att jag aldrig fick rätt. Men fixade det till slut!
Citera
2012-03-26, 14:17
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M3E30.
behöver hjälp med denna. Låt p(x)=x^4-x^2-2. Visa att ekvationen p(x)=0 saknar
rationella rötter.
googla på "Rational root theorem" och välj wikilänken. Fokusera på exemplet "Example" och läs den biten av artikeln noggrant.
Citera
2012-03-26, 14:21
Medlem
håller på o sliter mitt hår med den här uppgiften!

1 En lyftkran har en stålvajer med diametern 20mm och elasticitetsmodulen E=2,0*10upphöjt till 5 Mpa
a) Beräkna på frestningen på vajern i form av dragspänningen Q då den belastas med 5,0ton

b) beräkna den procentuella förlängningen av vajern dvs töjningen e vid samma belastning (alltså 5,0ton)

c)Antag att 15m vajer var utrullad då lyftet av 5tons lasten startade hur mycket längre är då vajern under belastning?

åter kommer med mina antekningar lite senare i natt då jag måste dra o jobba (och ursäkta att jagi nte hittar vart grekiska alfabetet är på tagentbordet)
Citera
2012-03-26, 19:22
Medlem
Hur skulle ni gå tillväga med denna?

Avgör om produkten p mellan två primtal a och b kan ha andra divisorer än 1, a, b och p.
Citera
2012-03-26, 19:24
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarq
Hur skulle ni gå tillväga med denna?

Avgör om produkten p mellan två primtal a och b kan ha andra divisorer än 1, a, b och p.
Aritmetikens fundamentalsats.
Citera
2012-03-26, 20:08
Medlem
Valium22s avatar
Hejsan! Har lagt upp en fin liten uppgift som jag behöver hjälp med att lösa: http://img707.imageshack.us/img707/4387/skitibrallan.png

Ett utförligt svar önskas så jag förstår tänket bakom

Tackar.
Citera
2012-03-26, 20:52
Medlem
Androass avatar
Flödesintegraler i Flervariabelanalys
Jag har allmänt lite problem med att hitta fältet F då det inte är explicit definierat. Låt se på följande exempel:

En lång rak lodrät ledare omges av en cylinderyta med ledaren som centralaxel. Cylinderytan har radie r och höjden h. Det elektrostatiska fältet kring ledaren är riktat vinkelrät ut från ledaren och storleken är omvänt proportionell mot avståndet till ledaren med proportionalitetskonstant 1. Bestäm flödet av fältet ut genom cylinderytan.

1. Enligt facit är F = (x,y,0) / (x^2+y^2) . Jag förstår (x,y,0) men vart får de nämnaren ifrån?
2. När man räknat ut F och även enhetsnormalen N så undrar jag hur man kan räkna ut själva flödet mha dubbelintegral, jag vet själva formeln F*N men fastnar ofta när man ska lösa dubbelintegralen och enda sättet att lösa uppgiften blir att slå upp vad mantelarean för olika kroppar är, detta är något jag inte kommer ihåg.
Citera
2012-03-26, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valium22
Hejsan! Har lagt upp en fin liten uppgift som jag behöver hjälp med att lösa: http://img707.imageshack.us/img707/4387/skitibrallan.png

Ett utförligt svar önskas så jag förstår tänket bakom

Tackar.

Tänk dig först att du fyller ut det vita "hålet", så att du får en enda stor gul rektangel. Vad är då denna rektangels area?

Din figur kan fås från den rektangeln genom att man helt enkelt tar bort en rektangelformad bit, det som är det vita "hålet" i figuren. Vad är arean för den biten?

Svaret du söker kan sedan fås genom att ta den stora rektangelns area minus arean av det område man tar bort.
Citera
2012-03-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Flödesintegraler i Flervariabelanalys
Jag har allmänt lite problem med att hitta fältet F då det inte är explicit definierat. Låt se på följande exempel:

En lång rak lodrät ledare omges av en cylinderyta med ledaren som centralaxel. Cylinderytan har radie r och höjden h. Det elektrostatiska fältet kring ledaren är riktat vinkelrät ut från ledaren och storleken är omvänt proportionell mot avståndet till ledaren med proportionalitetskonstant 1. Bestäm flödet av fältet ut genom cylinderytan.

1. Enligt facit är F = (x,y,0) / (x^2+y^2) . Jag förstår (x,y,0) men vart får de nämnaren ifrån?

Detta kommer sig av att storleken (dvs beloppet) av fältet måste vara omvänt proportionellt mot avståndet, med proportionalitetskonstant 1. Med andra ord så är |F| = 1/sqrt(x² + y²), eftersom sqrt(x² + y²) enligt Pythagoras sats är just avståndet till ledaren.

Vi vet alltså att F är riktat utåt från ledaren, dvs har samma riktning som (x, y, 0). Alltså kan vi skriva

F = a(x, y, z) *(x, y, 0)

för någon funktion a som vi inte känner till än.

För att räkna ut a så använder vi informationen att |F| = 1/sqrt(x² + y²). Detta ger

a(x, y, z) * sqrt(x² + y²) = 1/sqrt(x² + y²)

varav följer att

a(x, y, z) = 1/(x² + y²).

Av detta får vi alltså att

F(x, y, z) = (x, y, 0) / (x² + y²).
Citera
2012-03-26, 21:06
Medlem
Valium22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Tänk dig först att du fyller ut det vita "hålet", så att du får en enda stor gul rektangel. Vad är då denna rektangels area?

Din figur kan fås från den rektangeln genom att man helt enkelt tar bort en rektangelformad bit, det som är det vita "hålet" i figuren. Vad är arean för den biten?

Svaret du söker kan sedan fås genom att ta den stora rektangelns area minus arean av det område man tar bort.

x^2 - x/2 * x =
x^2 - 0,5x^2

Är detta korrekt än så länge? Känns så jävla mycket fel att jag vill gå och lägga mig. Kan inte fatta att jag hänger upp mig på det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in