2012-02-29, 16:44
Medlem
Blockchoklads avatar
Volymberäkning med integraler

Kurvan y=10-2x²/5 begränsar tillsammans med positiva koordinataxlarna ett område som får rotera kring y-axeln. Beräkna rotationskroppens volym

Man ska väl använda V=π*x²*Δy? Hur skriver jag om y=10-2x²/5 så att x blir ensamt?
Citera
2012-02-29, 16:51
Medlem
Stevies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tritonus
Jag kom på en fråga rörande min räknare som jag aldrig riktigt har förstått.. Det kanske är lite fel tråd men här huserar väl folket som kan dom iaf.

Om man slår in -2^4 på räknaren så blir svaret -16
Slår man istället -2*-2*-2*-2=16 ??

Hur kommer det sig att det ena är + och det andra -, båda är väl ändå samma tal? Det har ställt till det någon gång då man har fått svaret till minus istället för plus och omvänt.

Din miniräknare uppfattar -2^4 som -(2^4) men -2*-2*-2*-2 som -2*(-2)*(-2)*(-2)
Citera
2012-02-29, 16:55
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blockchoklad
Volymberäkning med integraler

Kurvan y=10-2x²/5 begränsar tillsammans med positiva koordinataxlarna ett område som får rotera kring y-axeln. Beräkna rotationskroppens volym

Man ska väl använda V=π*x²*Δy? Hur skriver jag om y=10-2x²/5 så att x blir ensamt?

Lös ut x:

y=10-2x²/5 <=> 5*(10-y)/2=x²

Eftersom du roterar kring y-axeln är det beloppet av avståndet mellan y-axeln och funktionsvärdet som gäller, alltså spelar det ingen roll om vilken av funktionerna (positiva/negativa) du integrerar med. Jag föreslår den positiva, så får du den övre funktionen.

Nu ska du alltså sätta in funktionen x=sqrt(5*(10-y)/2) i funktionen A=pi*x² och integrera med avseende på y. Övre gränsen blir y(0) och nedre 0.
Citera
2012-02-29, 16:55
Medlem
Tritonuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stevie
Din miniräknare uppfattar -2^4 som -(2^4) men -2*-2*-2*-2 som -2*(-2)*(-2)*(-2)

Ok.. men det är väl det senare som är rätt? Kan man ändra det isf eller ska man bara vara medveten om det? Just nu är det inte större upphöjningar än man man dubbelkolla genom att slå in allt "för sig" men det blir ju sådär kul om det är lite högre tal.

Perfekt att kunna få hjälp här då man läser på distans! Mycket tack för det!
Citera
2012-02-29, 16:58
Medlem
Stevies avatar
Citat:
Ok.. men det är väl det senare som är rätt? Kan man ändra det isf eller ska man bara vara medveten om det? Just nu är det inte större upphöjningar än man man dubbelkolla genom att slå in allt "för sig" men det blir ju sådär kul om det är lite högre tal.

ja precis. Det säkraste är att alltid skriva ut paranteser på miniräknare, ex (-2)*(-2) eller (-2)^4.

Hehe, ja flashback är alltid bra.
Citera
2012-02-29, 16:59
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:

Det är helt riktigt det senare som är rätt. Det är egentligen inte värre än att antingen sätta parenteser runtom det negativa talet eller ännu enklare att lära sig att ett negativt tal upphöjt till ett jämnt tal blir positivt, och ett negativt tal upphöjt till ett udda blir negativt.
Citera
2012-02-29, 17:01
Medlem
Citat:

Svaret är 16, ja. Miniräknaren gör inget fel, det är du som måste mata den med rätt information. Om du ska ha en potens av ett negativt tal, måste du sätta det negativa talet inom parantes. Det gäller även om du skriver t ex här på forumet.
Citera
2012-02-29, 17:02
Medlem
Blockchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Lös ut x:

y=10-2x²/5 <=> 5*(10-y)/2=x²

Eftersom du roterar kring y-axeln är det beloppet av avståndet mellan y-axeln och funktionsvärdet som gäller, alltså spelar det ingen roll om vilken av funktionerna (positiva/negativa) du integrerar med. Jag föreslår den positiva, så får du den övre funktionen.

Nu ska du alltså sätta in funktionen x=sqrt(5*(10-y)/2) i funktionen A=pi*x² och integrera med avseende på y. Övre gränsen blir y(0) och nedre 0.

Tack så hemskt mycket!
Citera
2012-02-29, 17:06
Medlem
Tritonuss avatar
Ahaa, då är jag med! Det får bli till att komma ihåg att sätta parenteser. Det är nog med minnesregler att komma ihåg just nu! =)
Citera
2012-02-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ahaa, då är jag med! Det får bli till att komma ihåg att sätta parenteser. Det är nog med minnesregler att komma ihåg just nu! =)
Tänk dig ett polynom typ -x^2, stoppar du in x=2 så får du -4. Samma sak gäller alltså räknare.
Citera
2012-02-29, 18:47
Medlem
Paranteser är alltid bra. Hellre en för mycket än en för litet.
Citera
2012-02-29, 19:24
Medlem
spudwishs avatar
Dum fråga:

Om man har (|a|^2-4b)^(1/2) < |a|, kan man då kvadrera båda led och få |a|^2-4b < |a|^2, eller blir det nåt knas med olikhetstecknet då? (4b<a^2)

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in