Hej
Jag jobbar som rörsvetsare och dyker då och då på problem med rörböjars och rörbitars bygglängd vid olika vinklar. Jag har med åren lärt mig att mäta ut hur långa rör bitar jag ska kapa för att det ska stämma men det skulle vara kul att veta hur man räknar ut det på papper.
Mina mattekunskaper sträcker sig inte så speciellt långt som ni säkert förstår.
Förutsättningarna är att rörböjar med en ytterdiameter upp till 200mm och en vinkel på 90 grader alltid bygger sin egen diameter gånger 1,5 i centrum mått och böjar med en större diameter bygger sin egen diameter plus 100 millimeter. Alltså om man ställer en böj med diametern 200mm på en plan yta så är höjden i 90 grader mellan centrum på cirkeln som nuddar ytan till centrum på den cirklen som är vinkelrät 300 millimeter. Så långt är ju allt lätt. Ska man då dra ett rör längs med en vägg i ett rum med en 90 graders vinkel så är det ju bara att räkna av 300mm på dom rör som man ska montera så passar ju böjen mellan dom.
Men hur gör man för att räkna ut längden en böj som man delar på mitten så man får två 45 graders böjar eller om man delar på tre eller fyra delar. Tänk er att det exempelvis skulle vara ett rum med lite olika vinklar på väggarna och att man ska dra röret parallellt med väggarna.
Alternativt:
Ett exempel där det kommer upp ett rör ur ett golv som ska möta ett rör som kommer från taket. Rören är parallella men dom ligger inte i samma linje. om man då har 2st x graders böjar hur lång ska biten bli som är mellan böjarna.
Hoppas nu att ni förstår hur jag menar annars får ni gärna fråga.
MVH
Chrille