Citat:
Ursprungligen postat av Rulao
Du verkar ha koll så du kanske kan kolla vad som är fel i mitt svar ovan? Jag förstår inte ditt svar 100% men jag tycker det ser ut som att du även räknar in dom fall då det finns 0 kulor i någon av lådorna.
Tacksam för pedagogiskt svar

Oj det är sant! Läste frågan snabbt. Startar från början, hur jag hade tänkt i alla fall...
Eftersom det står att "15 olika kulor av samma typ" betyder det att man ej tar hänsyn till ordningen. Vilket betyder att:
Vi kallar varje kula för a,b,c,d,...osv
Då spelar det ingen roll att om ordningen ser ut såhär | a | b | c | d | e | eller | b | a | c | d | e |. Utan då fyller du de 5 lådorna fortfarande med en kula i varje. Då finns det ett sätt att lägga en kula i varje låda. (dylikt fungerar det med: Hur många "ord" kan du bilda med AAAAA, jo ett för vi "ser" ingen skillnad på AAAAA och AAAAA)
15 - 5 = 10kulor kvar att leka med
Och nu kommer ockupationsprincipen.
Figuren innehåller sex staplar två yttre och fyra inre. Du har 10 kulor som ska placeras in mellan staplarna (yttre staplarna alltid ytterst). Finns alltså 10 + 4 = 14 inre positioner (att ordna staplar & kulor i rad).
(14 över 10) = 14!/(10!*4!) = 1001
1 * 1001 = 1001 antal sätt.
Misstaget du har gjort är att du tagit antalet permutationer och inte kombinationer.
Om jag har fel, får någon gärna rätta mig. Det är så jag uppfattar frågan i alla fall. Matematisk statistik är klurigt...