Citat:
Ursprungligen postat av Howlinbob
Är urusel på matte, men behöver hjälp med en formel typ.
Bakgrund: Vi har blivit tilldelade två stycken grupparbeten i skolan. Dessa skall göras parallellt i två olika grupper. I varje grupp är det fyra personer inkl mig själv. Vi har ca 30 timmar måndag - torsdag att tillgå för att göra dessa arbeten och min bedömning är att det kommer ta 10 timmar per uppgift och vecka. Så vad jag vill räkna ut är sannolikheten för att jag kan hitta minst två pass á 4 timmar med båda mina grupper. Och dessutom skall mina övriga 3+3 gruppmedlemar göra det samma.
Går det att räkna ut % sannolikhet för detta?
Kort svar: nej.
Längre svar: Sannolikhetsläran är inte på något sätt magi. Man måste i allmänhet stoppa in sannolikheter för att den ska kunna räkna på något. När man har problem av typen "jag slår tärningar, hur stor är sannolikheten att summan av tärningsslagen blir 5" så är det underförstått att vart och en av de 36 olika möjliga utfallen (vad första tärningen visar, vad andra tärningen visar) har sannolikhet 1/36, och det är alltså detta som man "matar" till sannolikhetsläran.
I ditt fall så skulle man kunna tänka sig att du skattar sannolikheten för att t.ex. gruppmedlemmen A är ledig på söndag eftermiddag från 15:00 till 16:00, samt liknande sannolikheter, och därmed räknar ut något. Men utan sådana skattningar är inte ens sannolikheten ett definierat begrepp.
Ett annat svar skulle vara följande: Ja, du kan räkna ut sannolikheten ifråga. Gör så här. Fråga var och en av dina gruppkamrater om när de kan tänka sig jobba med grupparbetet. Gör sedan ett stort schema. Om du kan hitta 10 + 10 timmar där alla är lediga, så är sannolikheten 1, annars 0.