2011-12-29, 20:50
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conjo.West
Just det ja, tack

Position: r = a cos ti + a sin tj + ctk
Velocity: v = -a sin ti + a cos tj + ck
Speed: v = sqrt(a^2 + c^2)

Men hur får man ihop det där?
Pythagoras sats igen |v|^2 = |-a sin(t)i + acos(t)j+ck|^2 = |-asin(t)i|^2 + |acos(t)j|^2 + |ck|^2 = a^2sin^2(t) + a^2cos^2(t)+c^2 = [trigonometriska ettan] = a^2 + c^2.
Citera
2011-12-29, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Pythagoras sats igen |v|^2 = |-a sin(t)i + acos(t)j+ck|^2 = |-asin(t)i|^2 + |acos(t)j|^2 + |ck|^2 = a^2sin^2(t) + a^2cos^2(t)+c^2 = [trigonometriska ettan] = a^2 + c^2.

Tack! Uppskattar det verkligen.
Citera
2011-12-29, 21:58
Medlem
Columbias avatar
Hur kan jag se att följande ekvation är linjär?

2(a^2)x - (b^1/2)y + (2 + (a^1/2))z = b^2 (a och b är icke-negativa konstanter.)

Svar uppskattas, som alltid, väldigt mycket!
Citera
2011-12-30, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Columbia
Hur kan jag se att följande ekvation är linjär?

2(a^2)x - (b^1/2)y + (2 + (a^1/2))z = b^2 (a och b är icke-negativa konstanter.)

Svar uppskattas, som alltid, väldigt mycket!
Den är på formen Ax + By + Cz = D, där A = 2(a^2), B = -b^(1/2), C = 2 + a^(1/2), D = b^2 är oberoende av x, y, z.
Citera
2011-12-30, 13:55
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Jag vet inte vart du fått att u måste vara inverterbar ifrån, men det är fel.

Undrar också var jag fått det ifrån, woops

Frågor:

1. Consider a map f: k[x,y]-k[t] where f(c)=c if c is in k, f(x)=t^2, f(y)=t^3.
a) Show that f uniquely defines a homomorphism.
b) Describe the image as a subring of k[t]. (svar: {a0+a2 t^2 + a3 t^3 + ... + an t^n} )

2. Let k be a field. Show that if f,g are polynomials in k[x,y] with gcd(f,g)=1, then f and g have only finitely many zeros in common.

3. Show that, if k is an algebr. closed field and f is a nonconstant polynomial in k[x,y], then f has infinitely many zeroes.

1a) Har inte en susning hur man ska visa att f definierar unikt?
b) Förstår inte frågan. Vad finns det att beskriva, och varför beskriver det angivna svaret bilden?

2 & 3) Polynom har väl alltid ändligt antal rötter?
Citera
2011-12-30, 14:00
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stormsystem
Determinanten ovan, som även kallas "Wronskianen" är identiskt 0 om och endast om vektorerna (y1,y1') och (y2,y2') är linjärt beroende, vilket innebär att y1=c*y2.

Jo fast frågan var snarare det jag skrev i slutet

Citat:
Dock förstår jag inte varför man får derivera? Om vi har lösningar till den ursprungliga ekvationen så betyder det ju inte nödvändigtvis att dom satisfierar derivatan av funktionen. Isåfall om jag har en ekvation med tre obekanta men bara en ekvation så räcker det med att derivera denna ekvation två gånger för att få ett ekvationssytem med tre ekvationer och tre obekanta?
Citera
2011-12-30, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Dock förstår jag inte varför man får derivera? Om vi har lösningar till den ursprungliga ekvationen så betyder det ju inte nödvändigtvis att dom satisfierar derivatan av funktionen. Isåfall om jag har en ekvation med tre obekanta men bara en ekvation så räcker det med att derivera denna ekvation två gånger för att få ett ekvationssytem med tre ekvationer och tre obekanta?

Jag förstår inte riktigt vad du menar här.

Varför får man derivera? För att vi jobbar med en andragrads diff.ekvation, så funktionerna är differentierbara.

Om vi har lösningar till den ursprungliga ekvationen så betyder det ju inte nödvändigtvis att dom satisfierar derivatan av funktionen.
Vem har sagt det? Du har 2 lösningar. Du vill kolla om de är linjärt beroende. Hur skulle du göra det? Kanske finns fler än 1 metod (du kan exempelvis kolla om kvoten mellan funktionerna är en konstant, men det är inte hållbart då du har högre ordningens diff.ekvationer). Då kan det va rimligt räkna ut Wronskianen.

Isåfall om jag har en ekvation med tre obekanta men bara en ekvation så räcker det med att derivera denna ekvation två gånger för att få ett ekvationssytem med tre ekvationer och tre obekanta?
Ja
Citera
2011-12-30, 15:19
Medlem
Någon snäll person som kan hjälpa mig med denna uppgiften? (7416) http://imageshack.us/photo/my-images/831/img20111230151415.jpg/
Finner inga exempel i boken så det är lite svårt

Tack för svar!
Citera
2011-12-30, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonno16
Någon snäll person som kan hjälpa mig med denna uppgiften? (7416) http://imageshack.us/photo/my-images/831/img20111230151415.jpg/
Finner inga exempel i boken så det är lite svårt

Tack för svar!

Undersumma 2((1+3)/2) = 4. Översumma 2((3+7)/2) = 10.
Gick inte redigera mitt förra inlägg...
Citera
2011-12-30, 17:30
Medlem
Hej!

Jag sitter med ett litet problem här, tydligen så kan man skriva om cos(arcsin(x)) till (1-x^2)^(1/2) http://www.wolframalpha.com/input/?i=cos%28arcsin%28x%29%29 och tydligen så är sin(arccos(x)) samma sak. Skulle någon av er kunna förklara varför man kan göra denna omskrivning för jag hade aldrig kommit på den utan wolframs hjälp.
Citera
2011-12-30, 17:45
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojitoboy
Hej!

Jag sitter med ett litet problem här, tydligen så kan man skriva om cos(arcsin(x)) till (1-x^2)^(1/2) http://www.wolframalpha.com/input/?i=cos%28arcsin%28x%29%29 och tydligen så är sin(arccos(x)) samma sak. Skulle någon av er kunna förklara varför man kan göra denna omskrivning för jag hade aldrig kommit på den utan wolframs hjälp.
Trigonometriska ettan, cos(arcsin(x)) = sqrt(1-sin^2(arcsin(x))) = sqrt(1-x^2).
Citera
2011-12-30, 17:57
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojitoboy
Hej!

http://i40.tinypic.com/zlrfk8.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in