2011-11-06, 01:32
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelstolpe
"Men integralen är negativ om dess integrand (i detta fallet g'(x)) är negativ. "
jag letar efter en genrell regel, kan man säga något i den här stilen:

om integranden är negativ är integralen också negativ, vice versa
Om integranden är negativ i ett givet intervall så är också den bestämda integralen för det intervallet negativ.

Samma resonemang gäller för positivt.

Citat:
Ursprungligen postat av cykelstolpe
Det betyder ju också att uppgifter med liknande tankesätt kräver en bild för att lösas? Eller
Ja i princip! För den enda numeriska metod du känner till just nu är just att räkna med areor på detta sättet. Det finns även andra, den enklaste är nog denna nedan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trapezoidal_rule
Dock är trapetsmetoden en approxmiation. Eftersom du fick en såpass snäll funktion i uppgiften så gick det alldeles utmärkt att göra som vi gjorde helt utan att approximera. Men med t.ex. trapesmetoden så behöver vi inte se en graf.
Senast redigerad av BengtZz 2011-11-06 kl. 01:36.
Citera
2011-11-06, 01:39
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Vad ska man säga Bengtz? Du är en klockren lärare!

Pluggar i nuvarande stund på KTH- tekniskt basår, så vi går igenom MaC-MaE. Det här avsnittet är precis några blad innan derivatan, så det förutsätter att personen ifråga inte läst det tidigare - har dock läst kurserna sen tidigare - och du förklarar väldigt pedagogiskt, speciellt att du tog steg för steg
Va utmärkt! Var rädd att det skulle bli lite för hög nivå på det, det är svårt att göra sådana didaktiska val på internet när man inte känner personen. Men uppenbarligen gissade jag ganska rätt!

Citat:
om h då går mot noll har vi vårt kvarvarande tal - dvs. 2!
Precis!

Citat:
Tror ditt inlägg blir som en utmärkt sammanfattning att läsa igenom för de avsnitt i boken som behandlar just det området - tackar!
Kul att höra! Det är om inte annat riktigt bra för att börja förstå derivering. Hoppas du har stor nytta av det och jag önskar dig all lycka i dina studier.
Citera
2011-11-06, 10:48
Medlem
JesperLs avatar
Hjälp med uppgiften nedan tack.

Förklara för någon som bara läst Ma A och Ma B hur man gör för att definiera en kurvas lutning.
Citera
2011-11-06, 11:17
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesperL
Hjälp med uppgiften nedan tack.

Förklara för någon som bara läst Ma A och Ma B hur man gör för att definiera en kurvas lutning.
Är det en specifik typ av kurva, t.ex. en graf? Eller är det en specifik typ av graf? Ma A och Ma B har som mest stött på 3 grafer. Att beskriva hur man gör detta för dessa tre grafer kräver egentligen Ma C. Men om du specificerar dig mer så kan du säkert får ett svar.

Linjära funktioner som representeras av en graf ( y = kx+m)
Kvadratiska funktioner som representeras av en graf (y = ax²+bx+c)
Exponentiella funktioner som representeras av en graf ( y = Ca^x )
Citera
2011-11-06, 11:19
Medlem
mrrandom14s avatar
[HSM] AbsolutbeloppSkissa följande kurvor

(a) y = 1-|x|

(b) y = |1-|x||

(c) y = ||1-|x||-3|

Har börjat så här på a)

(1-x) = 1-x om 1-x större el lika med 0 dvs x mindre el lika med 1
-(1-x) om 1-x < 0 dvs x > 1

Hur gör man på b och c uppgiften?
Citera
2011-11-06, 11:22
Medlem
JesperLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Är det en specifik typ av kurva, t.ex. en graf? Eller är det en specifik typ av graf? Ma A och Ma B har som mest stött på 3 grafer. Att beskriva hur man gör detta för dessa tre grafer kräver egentligen Ma C. Men om du specificerar dig mer så kan du säkert får ett svar.

Linjära funktioner som representeras av en graf ( y = kx+m)
Kvadratiska funktioner som representeras av en graf (y = ax²+bx+c)
Exponentiella funktioner som representeras av en graf ( y = Ca^x )

Jag läser Ma C och en uppgift är att jag ska förklara för någon som bara läst Ma A och B hur man definierar en kurvas lutning. Mer står det inte. Hur man definierar K i en kurva är det då antar jag?
Citera
2011-11-06, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrrandom14
[HSM] AbsolutbeloppSkissa följande kurvor

(a) y = 1-|x|

(b) y = |1-|x||

(c) y = ||1-|x||-3|

Har börjat så här på a)

(1-x) = 1-x om 1-x större el lika med 0 dvs x mindre el lika med 1
-(1-x) om 1-x < 0 dvs x > 1

Hur gör man på b och c uppgiften?

Det lättaste sättet att skissa sådana kurvor med enbart räta linjer måste vara att göra en enkel funktionstabell. Dvs, du sätter in x=0, x=1, x=2 eller andra godtyckliga värden och markerar i koordinatsystemet vilka punkter du får ut. Sedan drar du helt enkelt en linje mellan dessa punkter.
Citera
2011-11-06, 11:38
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesperL
Jag läser Ma C och en uppgift är att jag ska förklara för någon som bara läst Ma A och B hur man definierar en kurvas lutning. Mer står det inte. Hur man definierar K i en kurva är det då antar jag?
Okey. Vet du vad en tangent är? Kolla på wikipedia om du inte vet.

Rita en sådan tangent till en graf. Denna tangenten är en rät linje, alla räta linjer har en lutning. Lutningen för tangenten i en specifik punkt är kurvans lutning i den specifika punkten.
Citera
2011-11-06, 12:09
Medlem
JesperLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Okey. Vet du vad en tangent är? Kolla på wikipedia om du inte vet.

Rita en sådan tangent till en graf. Denna tangenten är en rät linje, alla räta linjer har en lutning. Lutningen för tangenten i en specifik punkt är kurvans lutning i den specifika punkten.

Tack, jo vet vad en tangent är, stod still i huvudet och visste inte exakt vad det var jag skulle förklara, men nu vet jag=)
Citera
2011-11-06, 13:32
Medlem
Hur löser jag ekvationen exp(z^2) = i?
Citera
2011-11-06, 14:25
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
Hur löser jag ekvationen exp(z^2) = i?
Är väl bara att invertera funktionerna:
e^(z^2) = i
<=>
z^2 = ln(i)
<=>
z = +- sqrt(ln(i))
Citera
2011-11-06, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Är väl bara att invertera funktionerna:
e^(z^2) = i
<=>
z^2 = ln(i)
<=>
z = +- sqrt(ln(i))
Nja, svaret blir z = +- (1+i)*sqrt(pi/4 + npi), n = 0,1,2,3,...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in